مديرعامل شرکت ملي نفت ايران گفت: با تکيه به توان داخلي و مهندسان متخصص جکت فاز 13 پارس جنوبي بازيابي و با موفقيت در موقعيت مورد نظر روز سوم مردادماه نصب شد.

احمد قلعه باني مديرعامل شرکت ملي نفت ايران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص نصب جکت فاز 13 پارس جنوبي با بيان اين مطلب گفت: جاکت فاز 13 پارس جنوبي به دليل نامساعد بودن شرايط جوي که غرق شده بود باعث شد که دکل در دريا بماند.

وي تصريح کرد: حدود دو ماه پيش جاکت از کف دريا بيرون آورده شده و در مرحله مورد نظر قرار گرفت.

قلعه باني دليل  نصب نشدن به موقع آن را طوفان شديد در خليج فارس عنوان کرد و افزود: با بازيابي و بررسي دقيق جکت مورد نظر در سوم مرداد با موفقيت در محل مورد نظر استقرار يافت.

 در ادامه  مهدي اعتصام  در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،با بيان اين مطلب گفت: جکت فاز 13 که در در ساعت 11:10 صبح تاریخ 10 بهمن ماه سال گذشته، در 100 كيلومتري عسلويه دچار حادثه و غرق شده بود که در تاريخ3 مرداد ماه با تلاش مهندسان داخلي  با برنامه ريزي و بازيابي دقيق با موفقيت در موقعيت مورد نظر نصب شد.

وي تصريح کرد:  حادثه غرق شدن جاكت فاز 13 موجب تأسف همه دلسوزان نظام و بويژه جهادگران عرصه خودكفايي و استقلال كشور شده بود که متأسفانه تحليل هاي كاملاً نادرست و نشر اطلاعات غلط و غير كارشناسي در مورد اين حادثه موجب انحراف افكار و قضاوت‌هاي نادرست شده است و با انجام عمليات دقيق و نصب دقيق آن ثابت شد که شرکت صدرا کوتاهي در اين زمينه نکرده است.

 بنابراین گزارش تمامی عمليات حمل و رهاسازي جاكت در دريا با كمال دقت و رعايت كليه مسائل فني و ايمني برابررویه های مصوب و با موفقيت انجام شده است و در اين مراحل كوچكترين مشكل فني ناشي از كيفيت ساخت و يا عملكرد تجهيزات وجود نداشته و عمليات بخوبي انجام و جاكت در محل خود مستقر شد.  
 
وي خاطرنشان کرد: تمام شرکت هاي خارجي منتظر اين بودند که اعلام کنند که ايران توان بازيابي و نصب جاکت را ندارد خوشبختانه با اتکا به توان داخلي جوانان ايراني در اين آزمايش سربلند شديم و در نهايت عمليات نصب و مهندسي و طراحي ايمني جاکت فاز 13 با توان تخصصي داخلي و بدون بهره گيري از شرکت هاي خارجي نصب جکت صورت گرفت.
 
مديرعامل شرکت صدرا تاکيد کرد: بعضي ها معتقد بودند که بازيابي آن بار مالي بيشتري به دنبال خواهد داشته اما برنامه ريزي و کارشناسي هزينه زيادي براي نصب آن نشده است.
 
گفتني است؛ فاز 13 پارس جنوبی در مقايسه با ديگر فازها توان 2 برابري استخراج گاز را دارد به طوري که روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از مخزن مشترک پارس جنوبی استخراج مي شود.
 
بر این اساس ، در بخش دریایی این پروژه نیز هم‌اکنون چهار سکوی سرچاهی هر کدام به وزن 2400 تن، چهار جکت هر کدام به وزن 1900 تن، چهار پل ارتباطی هر کدام به وزن 240 تن و چهار مشعل هر کدام به وزن 110 تن ساخته خواهد شد.
 
سایر متعلقات پروژه در مجموع به وزن 33هزار و 320 تن در کارخانه فراساحل بوشهر در دستور کار برای اجرا است.
 
با بهره برداری از پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در عسلویه روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی، روزانه 2900 تن گاز مایع LPG و روزانه 2750 تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه 400 تن گوگرد تولید می‌شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جکت ، فاز ، پارس جنوبی ، نصب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
سلام
چرا صداوسیما یک گزارش دقیق و یا یک فیلم مستند از این افتخار ملی تهیه نکرده است؟
Iran (Islamic Republic of)
MOHAMMAD
۲۳:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
يادتون باشه هفت،هشت روز بعد سالگرد جنايت هيروشيماست حتما توي مجله خبري ساعت هفت اون رو مورد بررسي قرار بديد.
آخرین اخبار