گراني اقلام کشاورزي مدتي است که موضوع رايج زندگي مردم شده و در چرخه دستگاههاي مرتبط با توليد، توزيع و عرضه دست به دست مي‌شود ولي از حل اساسي مشکل خبري نيست.

شايد يکي از عواملي که هميشه در فرايند برنامه ريزي ها ايجاد اشکال نموده است عدم شفافيت در ارائه آمار کمي پيش بيني توليد محصولات بوده است به گونه اي که اين موضوع به جهت ارتباطي که با بحث صادرات محصولات کشاورزي دارد مکررا و همه ساله توسط سازمان توسعه تجارت ايران در قالب جدول پيش آگاهي توليد براساس مناطق توليد، ارقام مختلف، پيش بيني عملکرد و زمان برداشت از وزارت جهاد کشاورزي خواشته شده و يا مي‌شود چرا که رابطه بين ميزان توليد، نياز داخلي و مازاد محصولات براي انجام صادرات و يا اساساً توليد محصولي خاص صرفا براي صادرات امري بسيار بديهي در برنامه ريزي است.

 شايد با جديت بتوان اشاره نمود که وزارت جهاد کشاورزي چند سالي است که نظام آمارگيري مبتني بر کيل گيري و بررسي‌هاي ميداني در حوزه توليد را به دلايل مختلف و شايد از سرناچاري به نظام تخمين آمار براساس گفته ها و شنيده ها تغيير داده که مي‌توان به نابساماني ساختار تشکيلات و نيروي انساني اين وزارتخانه پس از سال 1384 بعنوان يکي از عوامل اصلي اين تغيير اشاره نمود.

 به نظر مي رسد بهترين راهکار اجرايي براي حل مشکل، انتشار شفاف آمار توليد يا تخمين توليد طي جداول زمان بندي به ويژه براي محصولات خاص و پرمصرف و  داراي نوسان قيمت مانند سيب زميني، پياز و گوجه فرنگي حداقل سه ماه قبل از آغاز برداشت محصول توسط وزارت جهاد کشاورزي باشد.

يادداشت از محمود بازاري کارشناس ارشد صادرات
انتهاي پيام/
برچسب ها: جهاد ، تولید ، آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار