دستگاه قضا در هفته‌اي که گذشت؛

از ابطال مصوبه 74 هزارميلياردي دولت تا كشف دستگاه شنود در دفتر علي مطهري

آخرين وضعيت متهمان پرونده کهريزک، كشف دستگاه شنود در دفتر علي مطهري، ابطال مصوبه 74 هزار ميلياردي دولت،‌ پرونده نگين غرب، بررسي لايحه جرم سياسي و تدوين نظام نيمه آزادي و آزادي مشروط از مهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضايي بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آخرين وضعيت متهمان پرونده کهريزک، ابطال مصوبه 74 هزار ميلياردي دولت،‌ پرونده نگين غرب، بررسي لايحه جرم سياسي و تدوين نظام نيمه آزادي و آزادي مشروط از مهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضايي بود که تفصيل آن را به شرح ذيل بخوانيد.

**چندی قبل با شکایت احمد توکلی، سازمان بازرسی کل کشور و یک شخصیت حقیقی اجرای مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی با رای شعبه دیوان عدالت متوقف شد. بر اساس این مصوبه مجمع عمومی نرخ دلار را دو هزار و 500 تومان تعیین کرده و مابه تفاوت آن نسبت به ارز هزار و 226 تومانی به عدد 74 هزار میلیارد تومان رسیده که این مبلغ به عنوان بدهی بانک مرکزی به دولت تلقی شده است.


مصوبه 74 هزار میلیاردی دولت باطل شد

رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت:‌ مصوبه 74 هزار میلیاردی دولت در هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.

**ماجراي پروژه نگين غرب از سال 1379 و در پي انتشار آگهي پيش فروش واحدهاي تجاري و مسكوني مجتمع نگين غرب انجمن انبوه سازان شفق آغاز شد که مسئول اين پروژه از واگذاري اين ساختمان‌ها خودداري کرد که منجر به شکايت بسيار زيادي از پروژه شد.



پرونده نگین غرب به کجا رسید؟

پس از انتشار آگهي پیش‌فروش پروژه نگین غرب حدود 5 هزار نفر اقدام به سرمايه‌گذاري در اين مجتمع كردند که قرار بود ساختمان‌هاي پيش فروش شده طي 24 ماه به متقاضيان واگذار شود، امري كه البته پس از گذشت چند سال از زمان مقرر هنوز محقق نشده است.


**تعریف و تبیین جرم سیاسی یکی از اصول مهم قانون اساسی است که تا امروز به دلایل متعددی معطل مانده و قانونگذار عادی نتوانسته نظر شورای‌نگهبان را به عنوان مرجع تشخیص شرع و تفسیر قانون اساسی در ارتباط با جرم سیاسی تامین کند كه اميد مي‌رود كميسيون حقوقي مجلس نهم اين امر را پيگيري كرده و به تصويب برساند.



جرم سياسي تعريف مي‌شود/ جلوگيري از اقدام عليه امنيت ملي كشور

با گذشت 6سال تعیین مصادیق جرم سیاسی در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته است و کمیته‏‌ای متشکل از سه عضو مجلس مشغول به کار شده‌اند تا هرچه زودتر، جرم سیاسی تعريف شود.


**هیأت قضایی شعبه 76 براي دادگاه کهريزک پس از گذشت 11 جلسه ختم دادرسی را در 10 تير اعلام و اقدام به صدور حکم برای قضات تعلیقی کهریزک کردند که در نهايت متهمان اين پرونده به حکم بدوي اعتراض کردند.



آخرين اخبار از ابلاغ حكم متهمان كهريزك

رئيس دادگاه‌هاي کيفري استان تهران گفت: ابلاغ احكام تمامي متهمان دادگاه کهريزک به پايان رسيد و هنوز هيچ اعتراضي به حکم‌ها واصل نشده است.


**حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي در چهل و نهمين نشست خبري خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.



سخنگوي قوه قضاييه گفت: در حال حاضر علی مطهری رسما به دستگاه قضایی در این باره شکایت نکرده ولی او نامه‌ای به وزیر اطلاعات برای پیگیری ارسال کرده و رونوشت آنرا به دستگاه قضایی ارجاع داده است که بر این اساس قوه قضاییه دستور رسیدگی به این موضوع را به دادستان تهران سپرده است.

**"آيت‌الله آملي لاريجاني" در آيين افتتاح ساختمان جديد ستاد حقوق بشر درجمع اعضاي اين ستاد سخن گفت و بر اهميت دفاع و مقابله با هجمه‌هاي تبليغي غرب عليه حقوق بشر اسلامي تاکيد کرد.



غربي‌ها با اختاپوس رسانه‌اي از مباني حقوق بشر عليه ملت‌هاي آزاده استفاده مي‌كنند

رئيس قوه قضاییه گفت: غربي‌ها با استفاده از جنبه‌هاي تبليغاتي و اختاپوس رسانه‌اي خود از حقوق بشر عليه ملت‌هاي آزاده‌اي كه در خط سياسي آنها نيستند استفاده مي‌كنند و حتي با استفاده از مراكز و بنيادهاي علمي و پژوهشي نيز سعي دارند مباني حقوق بشري خود را به جهان تحميل كنند در حاليكه به لحاظ تئوري فاقد پشتوانه‌هاي لازم و از بعد عملي داراي رفتارهاي دوگانه در اين زمينه هستند.

**آيين‌نامه اجرايي مواد مربوط به نظام نيمه آزادي و آزادي مشروط ظرف شش ماه از تاريخ لازم‌الاجراء شدن اين قانون به وسيله سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور تهيه مي‌شود.




تدوين آيين‌نامه اجرايي مربوط به نظام نيمه آزادي و آزادي مشروط

رئيس سازمان زندان‌ها گفت: آيين‌نامه اجرايي مواد مربوط به نظام نيمه آزادي و آزادي مشروط ظرف شش ماه از تاريخ لازم‌الاجراء شدن اين قانون به وسيله سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور تهيه مي‌شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار