رييس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني طرح اعطاي نشان كيفيت خدمات به واحدهاي صنفي (ستاره كيفيت) را گام موثري در تحقق بهره وري خدمات در كشور دانست و گفت: اجراي اين طرح يكي از بهترين راهكارها براي دستيابي به هدف حمايت از حقوق مصرف كننده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، مهدي فتح اله در مراسم رونمايي از اعطاي ستاره هاي كيفيت به واحدهاي صنفي رستوران ها و سلف سرويس هاي تهران و شميرانات افزود: در اين طرح مكانيسم امتياز دهي وبه صورت اعطاي ستاره تعريف شده اما به صرف اعطاي ستاره كار اعطاي نشان كيفيت به اتمام نمي رسد.

 وي افزود : هدف اين نظام طراحي مسيري براي ارتقاي بنگاههايي است كه ستاره گرفته اند و حتما علاقمندند كه ستاره خود را ارتقا دهند و بدبن ترتيب مكانيسم ارتقا و تنزل هم در اين سيستم هست.

به گفته فتح اله ،  بر اساس گزارش بانك مركزي، گروهاي خدماتي با سهم حدود 51 درصدي در توليد ناخالص داخلي ايران، بيشترين تاثير را در اين بخش دارند.

وي ادامه داد: همچنين بر اساس گزارش مركز آمار، حدود 8/44 درصد شاغلان كشور، در بخش خدمات فعاليت مي كنند بنابراين اين امر نشان مي دهد كه ارتقاء بهره‌وري و افزايش سطح ارائه خدمات در كشور بسيار مهم و تاثيرگذار است.

فتح اله با بيان اينكه طرح اعطاي نشان كيفيت خدمات (ستاره‌ كيفيت)  ويژه بخش اصناف كه شامل 3.2 ميليون واحد صنفي است، از ابتداي سال 91در موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني مورد توجه قرار گرفته است گفت: در اين طرح سعي شده با حذف عارضه‌هاي موجود در نظام ستاره هتل‌ها و با ايجاد مكانيزم بازخورد از مشتريان پس از هر بار مراجعه به واحد صنفي و كنترل مستمر، همچنين طراحي نظام به صورت جامع،  اثر بخشي نشان را در همه صنوف، ارتقاء داد.

وي با اشاره به سهم 17 درصدي بخش بازرگاني در توليد ناخالص داخلي ايران اظهار كرد: موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با توجه به اهميت بخش بازرگاني سعي كرده تا طرح اعطاي نشان كيفيت خدمات (ستاره كيفيت) را به مرحله اجرا و پياده سازي برساند.

وي اجراي طرح اعطاي نشان كيفيت خدمات را در افزايش شناخت مشتريان از حقوق خود و ارتقا سطح ارايه خدمات واحدهاي صنفي موثر دانست و افزود: از اين‌رو، ضروري است كه اين واحدها در يك مكانيزم علمي و عملي مطابق با استانداردهاي مناسب و تعريف ‌شده، مورد ارزيابي قرار گيرند و ميزان تطابق آنها با معيارهاي تعالي معين و درجه كيفيت ارايه خدمات اين واحدها براي ايجاد شفافيت در تصميم مشتريان به آنها اعلام شود. 
                           
رييس موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني ادامه داد: در حال حاضر بيش از 70 درصد از توليد ناخالص داخلي جهان متعلق به بخش خدمات است كه مي‌تواند بعنوان پيشران ساير بخش‌ها قلمداد شود بنابراين توجه به كيفيت خدمات، براي توسعه اين بخش بسيار حياتي است كه در كشورمان نيز بايد ساختار مناسبي براي ارزيابي و كنترل كيفيت خدمات به خصوص در بخش اصناف، تعريف شود.

وي، ارتقا كيفيت خدمات در بخش اصناف، افزايش سطح آگاهي مشتريان از حقوق خود در بهره مندي از خدمات و عينيت بخشي به شايستگي ها و خدمات واحدهاي صنفي پيشرو را از جمله اهداف اجراي طرح اعطاي نشان كيفيت خدمات ستاره كيفيت عنوان كرد.

رييس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: اجراي طرح ياد شده سبب استقرار مكانيزم برد - برد در ارائه و بهره مندي از خدمات در طرف هاي عرضه و تقاضا و نهادينه كردن مديريت كيفيت خدمات در كشور نيز مي شود.

وي اظهار كرد: امروز شاهد اجرايي شدن طرح ياد شده در دو اتحاديه رستوران و سلف سرويس تهران و شميرانات هستيم و اميدواريم اثرات مفيد آن را در ارتقاء سطح رضايتمندي مشتريان اين دو اتحاديه در آينده نزديك شاهد باشيم.
 
طرح اعطاي ستاره كيفيت خدمات توسعه مي يابد

اين طرح با محوريت  موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني وحسن اجراي طرح با همكاري شوراي اصناف كشور و اتحاديه‌هاي متبوع صورت مي گيرد.

طرح اعطاي نشان كيفيت خدمات (ستاره كيفيت) ، تا پايان سال 92 در ساير اتحاديه ها از جمله اغذيه فروشان، مشاوران املاك، تالارهاي پذيرايي و موسسات توريستي اتومبيل كرايه اجرايي مي شود.

مشتريان نيز مي توانند با ورود به اين پورتال واحد صنفي دلخواه خود را با كيفيت مورد نظر پيدا كنند.

امكاناتي همچون گشت و گذار مجازي در واحد صنفي مورد نظر مشتري و گوگل مپ و امكان جستجوي خدمات مورد انتظار نيز در اين سامانه تعبيع شده است.

همچنين واحدهاي صنفي متقاضي اخذ ستاره مي توانند با ورود به سامانه www.irsenf.ir ثبت نام كرده و كد رهگيري دريافت كنند.

براي ثبت نام وارد كردن پروانه كسب و شماره موبايل ضروري است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اعطا ، کیفیت ، بهره وری ، خدمات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار