تحليلگر فرانسوي گفت خشونتها در منطقه سيناي مصر تازگي ندارد اما پس از سقوط محمد مرسي رئيس جمهوري مخلوع مصر سرعت بيشتري گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24 ؛ فردريک آنسل از موسسه فرانسوي جغرافيايي سياسي گفت خشونتها در منطقه سينا حتي به زمان پيش از سقوط حسني مبارک رئيس جمهور اسبق مصر باز مي گردد. با وقوع  بهار عربي اين خشونتها سرعت بيشتري به خود گرفت. 

در اين مدت ارتش که تا پيش از آن کنترل سينا را در دست داشت، از شدت کنترلهايش کاست تا حدي که سينا در وضع نيمه هرج و مرج قرار گرفت. سينا از مصر مرکزي و قاهره بسيار دور است و  شبه جزيره اي نزديک به نوارغزه و اسرائيل است. 

نکته مهم ديگر اين است که پس از سقوط مبارک، گروههاي جهادي خشونت طلب، از اين فرصت استفاده کردند تا از نوارغزه خارج شوند و به  جاي حمله به اسرائيل به حمله به نظاميان مصري روي آوردند. يک سال پيش پنج سرباز مصري در زمان  افطار در حمله نيروهاي  جهادي کشته شدند و نيروهاي خشونت طلب يک دستگاه تانک و مقاديري اسلحه سرقت کردند.

 نکته ديگر اين است که سينا ناحيه اي قاچاق پرور  است و هنگامي که تلاش مي شود با قاچاق مبارزه شود، قبايل باديه نشين که از طريق قاچاق در صحرا امرار معاش مي کنند، به خشم مي آيند. در نتيجه منطقه در چهار راه تروريسم جهادي،  و گروههاي قاچاقچي  قرار مي گيرد. 

اين کارشناس درباره واکنش اسرائيل نيز گفت اسرائيل ممکن است از اين وضع نگران شود زيرا مرز  اسرائيل با مصر  بسيار وسيع است. در عين حال اسرائيل چندان هم نگران نيست زيرا از لحاظ فني اسرائيليها مرزي الکترونيکي ايجاد کرده اند و همچنين از عوامل اطلاعاتي و نيز پهپادهاي تهاجمي زيادي برخوردارند. علاوه بر آن مشکلي که در سينا وجود دارد به مناقشه بين مصريها و فلسطينيان مربوط مي شود و نه به مناقشه با اسرائيل.

برچسب ها: مصر ، خشونت ، تشدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار