سالهای سال است که هنرمندان کرمانی در دل این کویر از گلهایی نقش می زنند که تنها در عالم رویا وصف می شوند و این زیبایی خیال را می توان به خوبی بر روی قالی این خطه نظاره گر بود ، قالی هایی که پس از گذشت سالها همچنان زیبایند.

قرمز ، آبی ، سبز ،زرد ، مدادهای رنگی را در دستان کوچکش جای داده و بروی صفحه سفید، نقشی از گل و بته نقش می بندد، زیبایی بی حد و حصر از واقعیت و خیال.

از کودکی به کشیدن زیبایی های طبیعت علاقه داشت و بر روی کاغذ تصاویر زیبایی نقش می بست که هر بیننده ای را به تحسین وا می داشت .

این روزها وقتی بر روی طرح های زیبایی که استاد طراح کشیده است پا می گذارم تازه می فهمم که چه زحمتی دارد روزها وقت گذاشتن و طراحی کردن و آفرینش طرحی که برروی قالی کرمانی نقشی از هنر شاه عباسی ، گلدانی ، شکارگاه ، اسلیمی و ... را به نمایش می گذارد .

آری ، استاد طراح فرش با چیره دستی تمام نقشی را طراحی می کند که در خیال هم به این زیبایی وجود ندارد .

به خیالم که باید دستان همیشه رنگی اش ، پر باشد اما...

دل پر درد تری دارند این هنرمندان چیره دست که با هنر خود رنگ های زیبایی را به خانه ها می بخشند .

چین های صورتش عمیق تر می شود، زمانی که از کار و کاسبی می پرسم هفت و هشت سالی است که دیگر سفارش طراحی ندارد! روزگار به سختی می گذرد و پسر جوانش که مدتی در کنار پدر این هنر را آموخته وقتی اوضاع را چنین می بیند شغل آباء و اجدادی را می بوسد و کنار می گذارد .

این هنرمند طراح گفت: دیگر تاجران فرش به سراغ ما نمی آیند، زمانی که کپی برداری از روی نقشه ها به راحتی انجام می شود همان طرح های قدیمی بافته می شود و ایده های جدید نیاز ندارند .

این در حالی است که سالانه 300 نفر از دانشگاه در این رشته دانش آموخته می شوند. دانشجویانی که می توانند ایده های جدید را به بازار عرضه کنند.

خانم رامشک یکی از دانش آموختگانی است که طراحی فرش خوانده و هم اکنون به علت اینکه تجار حاضر نیستند ریسک کنند بیکار است و سالی یک یا 2 طرح را طراحی می کند، دستمزد کمی نصیبش می شود مبلغی که قابل توجه نیست .

وی افزود : از کودکی نقاشی را دوست داشته و هم اکنون هم اگر به گذشته برگردد باز هم طراحی فرش می خواند .

هنر دانشجویان روی دستشان مانده است

آقای اکبر زاده استاد طراحی فرش دانشگاه شهید باهنرکرمان هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت : تجار فرش حاضر نیستند از طرح های جدید استفاده کنند و چون طرح های دانشجویان خریداری ندارد بعد از مدتی با وادی فرش وداع می کنند و به کار دیگری روی می آورند .

وی یاد آور شد : برای اینکه تاجران بتوانند به طرح های دانشجویان اعتماد کنند بهتر است این طرح ها از سوی استادان فرش تایید شود .

یکی از تاجران فرش در کرمان هم از کسادی بازار صادرات صحبت می کند اینکه طرف حساب مشخصی وجود ندارد.

اما این تاجر با توجه به کسادی بازار همچنان بر طراحی سنتی تاکید دارد و هنر دانشجویان را بدون کسب تجربه زیر دست استادان طراحی بی فایده می داند.

اما این تاجر به این نکته توجه نمی کند این دانشجویان زیر نظر استادان فرش تحصیل کرده اند.

انجمن طراحان برای جذب هنرمندان رشته فرش راه اندازی شد.

رییس انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان کرمان به راه اندازی این انجمن برای جذب نیروهای علاقمند به طراحی اشاره کرد .

آقای شریعتمداری با اشاره به اینکه قالی ، گلیم و جاجیم از صنایع خاص مناطق کویری هستند افزود : این هنر قدیمی امروزه به علت وجود فرش ماشینی با رکود مواجه شده است .

وی خاطرنشان کرد : در گذشته کپی برداری نبود و استادان طراح نقش قالی طرح و نقشی جدید ارائه می کردند اما امروزه با وجود دستگاه های کپی دیگر تاجر فرشی به سراغ طراح نمی آید.

شریعتمداری با بیان اینکه یکی از تاجران فرش گفته تا 20 سال آینده طرح قالی دارند یادآور شد : هم اکنون تکلیف این دانش آموختگان که بازار کاری برای آنها وجود ندارد چیست؟

وی گفت : هم اکنون ده نفر درا ستان کرمان هستند که کار طراحی فرش را انجام می دهند.

بازار دیگر طرح قدیمی را نمی پسندد

رییس اداره فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان نگرانی خود را اینگونه بیان کرد که : بازار جهانی دیگر به طرح های قدیمی توجهی ندارد و از طرح های جدید مناسب با دکور های امروزی استقبال می کند .

ناصر عباسپور یادآور شد : تجار می توانند طرح های تاییدی این سازمان را که در بازارهای جهانی مشتری یابی شده اند تهیه و برای تولید اقدام کنند .

وی به وجود 75 عضو ثابت در انجمن طراحان اشاره کرد که می توانند از خدمات بیمه ای بهره مند شوند .

قلم هنرمند طراح به نرمی بر روی کاغذ حرکت می کند و نقشی را می آفریند که در جهان حرفی برای گفتن دارد فقط باید به آن بها داد به هنر جوانان و ایده هایی که دارند ./س

گزارش از: حمیده یزدی نژاد

برچسب ها: گزارش ، قالی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.