نماینده جنبش جهاد اسلامی مقاومت در تهران با اشاره به اینکه طرف ساز‌شکار فلسطین معتاد سازش شده است گفت: فلسطیني‌ها بايد متحد شده و معادله جدیدی را تشکیل دهند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آزادی فلسطین در گروه سازش یا مقاومت شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "ناصر ابو‌شریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران و "حسین رویوران" کارشناس مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ناصر ابو‌شریف در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی در خصوص چرایی آغاز دوباره گفتگوها میان جناح ساز‌شکار فلسطین و اسرائیل پرسید گفت: در میان گفتگوهای جناح سازشکار فلسطین و اسرائیل عامل زمان خیلی مهم نیست زیرا کاخ سفید با ریاست اوباما به دنبال بدست آوردن دستاورد جدید در سیاست خارجی خود است.

وی با اشاره به اینکه رؤسای‌جمهور گذشته آمریکا هم نیز به دنبال کاشتن این غده سرطانی در منطقه خاورمیانه بودند افزود: این سازش‌ها در آمریکا با تغییر دولت‌ها آغاز می‌شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت دو طرف مذاکره کننده با توجه به شرایط موجود چیست اظهار داشت: اکنون مذاکرات در زمانی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی به شدت تضعیف شده و از سوی دیگر عباسعلی ابو‌مازن هم دیگر شخصیت مورد احترام برای فلسطینیان نیست.

ابو‌شریف با اشاره به اینکه اکنون معادله نظامی به نفع صهیونیست‌ها است گفت: رژیم جعلی صهیونیستی همچنان به خوی وحشیگری خود ادامه می‌دهد زیرا شهرها در اشغال آنهاست و همچنان به شهرک‌سازی خود می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه حوادث منطقه در قدرت بازدارندگی اسرائیل تأثیرگذار بوده است خاطرنشان ساخت: ابو‌مازن در هیچ یک از مذاکرات برگ برنده‌ای را در دست ندارد.

**مقاومت ملت فلسطین تنها برگ برنده ابو‌مازن بود


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین تنها برگ برنده ابو‌مازن بود افزود: یهودیان اسرائیل هم با توجه به وضعیت ژئوپلتیکی منطقه به سطوح آمده و ناامید و نگران هستند.

ابو‌شریف ادامه داد: صهیونیست‌ها می‌خواهند آمریکا علیه ایران اقدامات تحریم‌کننده بسیار دیگری را اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در صدد اعمال کمک‌های مالی تا سال 2014 به سرزمین‌های اشغالی است گفت: نتانیاهو در صدد کسب یک امتیاز از آمریکایی‌هاست تا با آغاز مذاکرات به رسمیت شناختن دولت فلسطین را به عقب بیاندازد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با اشاره به قدرت حضور مردم فلسطین در صحنه اظهار داشت: ملت فلسطین همیشه علیه صهیونیست‌های اشغالگر و متجاوز قیام می‌کند و مخالف قرارداد کمک دیوید هستند.

ابو‌شریف با بیان اینکه مردمان فلسطین دارای ظرفیت بسیار زیادی هستند اضافه کرد: صهیونیست‌ها در مقابل انتفاضه دوم مستعصل شده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌توان اسرائیل را با 18 سال پیش مقایسه کرد گفت: اسرائیل در سال 1967توانست سه ارتش بزرگ عربی شامل سوریه اردن و مصر را طی کمتر از 6 روز شکست دهد اما این درحالی است که این رژیم در طی ده سال گذشته یعنی در سال‌های 2006، 2008 و 2012 از سوی مقاومت‌های حزب‌الله و حماس در غزه شکست خورد.

ابو‌شریف با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیروت در محاصره صهیونیست‌ها قرار داشت اما هیچ وقت تسلیم نشد افزود: مقاومت فلسطین در بیروت سنگر گرفته بود.

وی با بین اینکه انتفاضه فلسطین توانست جلوی این ارتش اسطوره‌ای اسرائیل بیایستد خاطرنشان ساخت: 120 هزار نظامی صهیونیستی مسلح به غیر از نیروهای امنیتی و پلیس نتوانست جلوی انتفاضه دوم فلسطینیان را بگیرد.

**نوع نگرش مقاومت تغییر نکرده است


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با اشاره به اینکه انتفاضه جنگ تمام عیار علیه ارتش صهیونیست‌ها بود افزود: نوع نگرش مقاومت در طی سال‌های متمادی تغییر پیدا نکرده است.

ابو‌شریف با اشاره به اینکه مردمان فلسطین 65 سال است که نتوانستند به خانه و کاشانه خود بازگردند اظهار داشت: ما به خدا و مقاومت مردم فلسطین ایمان داریم زیرا مردم فلسطین هستند که می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توان به ارتشی همچون لبنان حساب باز کرد افزود: اگر فلسطین ارتش کوچکی داشت دیگر صهیونیست‌ها جرأت حمله نداشتند.

ابو‌شریف با اشاره به صلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای و زرادخانه‌های اسرائیل خاطرنشان ساخت: صهیونیست‌ها امکاناتشان روز به روز حتی بیشتر از ارتش‌های منطقه می‌شود.

وی با اشاره به ادبیات وحشیانه رژیم جعلی صهیونیستی گفت: امروزه نوع نگرش و نگاه مردم نسبت به صهیونیست‌ها تغییر کرده است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا جناح ساز‌شکار عربی و فلسطین علی رغم اینکه کمپ دیوید تا اسلو را تجربه کرده‌اند دوباره می‌خواهند به پای میز مذاکره بروند گفت: اسرائیل به هیچ وجه حاضر نیست حق بازگشت آوارگان، آزادسازی مناطق فلسطین و موضوع به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان را در نظر بگیرد.

**طرف ساز‌شکار فلسطین معتاد سازش شده است 

وی با بیان اینکه طرف ساز‌شکار فلسطین معتاد سازش شده است تصریح کرد: اشغالگری در تشکیلات خودگردان به یک ابزار مهم و پیشرفته تبدیل شده زیرا اعتیاد و مرض است.

ابو‌شریف با اشاره به اینکه باید در داخل فلسطین وحدت ایجاد شود افزود: ملت فلسطین ملتی آواره است که از غزه و کرانه باختری جدا شده و به اردوگاه‌های مختلف در سوریه و لبنان پناه برده است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران گفت: باید فلسطینیان در یک جا جمع شوند و معادله جدیدی را تشکیل دهند بگونه‌ای که باید اول خانه خود را آباد و گزینه مقاومت را سازمان‌دهی کنند و در نهایت روند سیاسی جدیدی را در پیش بگیرند.

وی با اشاره به اینکه با در پیش گرفتن روند سیاسی جدید می‌توان در مقابل صهیونیست‌ها ایستاد ادامه داد: در فلسطین هر کسی برای خود حرف می‌زند و این موضوع هیچ فایده‌ای ندارد زیرا در این صورت مشروعیت با چند دستگی از بین می‌رود.

ابوشریف با بیان اینکه ابومازن بعنوان رئیس تشکیلات خودگردان مشروعیتش را از دست داده است خاطرنشان ساخت: باید از ابتدا دوباره سازماندهی شویم یا مقاومت‌های سازش باید وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نظر مقاومت و جهاد اسلامی نسبت به استمرار مبارزه و مقاومت چیست، افزود: ابتدا باید تکلیفمان را مشخص کنیم، البته موضوع ما در جهاد اسلامی و مقاومت ثابت است یرا این سرزمین از بحر تا نهر از آن مردم فلسطین است.
 
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با بیان اینکه در حق مردم فلسطین در طول تاریخ بشریت بزرگترین جنایات صورت گرفته است گفت: بیش از 535شهر در فلسطین کاملا ویران و مردمان آن آواره شدند.

ابو‌ریف با اشاره به پشتیبانی فرانسه، انگیلس و آمریکا  از اسرائیل ادامه داد: بسیاری از حاکمان خائن عربی و اسلامی دست‌ایشان در خون فلسطینیان آلوده شده است.

وی با بیان اینکه بازپس‌گیری فلسطین حق مردم این سرزمین است اضافه کرد: مردم فلسطین به اشغالگری‌ها و وحشی‌گری‌های اسرائیلی‌ها عادت کردند و همچنان در پی بدست آوردن حق طبیعی و مسلم خود هستند.

ابوشریف با اشاره به بحران مالی و اجتماعی آمریکا گفت: آمریکا دچار مشکلات عدیده‌ای شده و دیگر نمی‌تواند از اسرائیل حمایت کند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با تأکید براینکه گزینه مقاومت باید در ذهن‌ها ریشه‌دار شود افزود: نمی‌توان به تاریخ دست برد و آن را تحریف کرد.

**طرف سازش برسر مردم فلسطین کلاه می‌گذارد 


وی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم عبری بودن رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسیم خاطرنشان ساخت: طرف سازش برسر مردم فلسطین کلاه می گذارد زیرا این سازش‌ها جنایت بزرگی در حق مردم فلسطین است.

ابو‌شریف تصریح کرد: متأسفانه پشتوانه طرف ساز‌شکار فلسطین حاکمان خائن، عربی و اسلامی است زیرا آنها خادمان اربابان خود هستند.

حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در از سرگیری مجدد مذاکرات می تواند موثر باشد گفت: حوادث منطقه در رفتار آمریکا تأثیرگذار است.

وی مهمترین عاملی را که در نتیجه بیداری اسلامی در سطح منطقه اتفاق افتاده است را حضور مردم در صحنه دانست و عنوان کرد: مردم موفق شدند بعنوان یک بازیگر اصلی وارد صحنه معادله شوند افزود: دولت‌ها بودند که مهمترین بازیگران صحنه قلمداد می‌شدند.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مردم گرایشات ضد صهیونیستی پیدا کرده‌اند گفت: این موضوع در مصر کاملا قابل مشاهده است.
رویوران کمترین خواسته مردم مصر را لغو قرارداد کمپ دیوید و یا تعدیل آن دانست و افزود: اسرائیل با مصر قرارداد کمپ دیوید، با بخش سازشکار فلسطین استوار نامه و با اردون بادی عربیه را امضا کرده‌اند و فقط جبهه شمالی یعنی سوریه و لبنان باقی مانده‌اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اسرائیل مشخص نیست که در شرایط پایدار باقی بماند یا خیر گفت: در مصر به دلیل پتانسیل ضد اسرائیلی هر آن ممکن است قرارداد کمپ دیوید لغو و یا تعدیل شود.

رویوران با اشاره به اینکه دولت مصر تعداد نیروهایی را که وارد صحنه سینا کرده است قطعا بیش از توافق کمپ دیوید است افزود: قرارداد کمپ دیوید دیگر قراری پایدار و ثابت نیست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اردن پایدار نیست خاطرنشان ساخت: تظاهرات اردن بیسار گسترده و دارای وجاهت ضد صهیونیستی بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اقدام آمریکا در جهت کمک به اسرائیل برای مقابله با شرایط ناخواسته‌ای است که هر آن ممکن است در آینده اتفاق بیافتد.

رویوران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه از دیدگاه جناب عالی آرایش سیاسی طرفین در مقطع کنونی چگونه خواهد بود افزود: رژیم صهیونیستی بشدت تندرو و طرفدار شهرک سازی است.

وی با اشاره به اینکه روند شهرک سازی تاکنون به این شدت نیافته است کابینه اسرائیل کاملا تندرو و طرفدار شهرک سازی و بشدت مخالف هرگونه صلح با فلسطینیان است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به گفته‌های جان کری مبنی براینکه گفتگوها باید دوباره از سر گرفته شود ادامه داد چند حزب اسرائیلی اعلام کرده است که اگر نتانیاهو تعهد کرده که گفتگوها در چارچوب عقب نشینی از مرز های 67 باشد ما از اعتلاف خارج می شویم.

**کابینه اسرائیل کاملا شکننده است 

رویوران با اشاره به اینکه کابینه اسرائیل به دلیل تفاوت دیدگاه کاملا شکننده است گفت: در فلسطین دو‌دستگی حماس و فتح آشکار است.
وی اضافه کرد: در نتیجه بیداری اسلامی یک حرکت اجتماعی در جناح فلسطین درحال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به شکل‌گیری جنبش تمرد در مصر خاطرنشان ساخت: این جنبش اعلام کرده که یا حماس و فتح آشتی می‌کند و یا اینکه جوانان اسرائیل وارد معادله می‌شوند و شرایط را تغییر می‌دهند.

رویوران با اشاره به اینکه بیداری اسلامی به جوانان فلسطینی جرأت حضور در صحنه را داشت اظهار داشت: هر روز حدود 5 الی 6 نفر مورد بازداشت قرار می‌گیرند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این بازداشت‌ها شاخص اتفاقی در کرانه باختری است.

**جوانان فلسطینی به تأسی از شرایط منطقه‌ای به دنبال حضور در صحنه هستند


کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه نسل جدید جوانان فلسطین به وجود دو‌دستگی در این سرزمین اعتراض دارند گفت: جوانان فلسطینی به تأسی از شرایط منطقه‌ای به دنبال ورود به معادله هستند و این موضوع سبب نگرانی رژیم صهیونیستی شده است.

وی با اشاره به اعتراض جوانان فلسطینی نسبت به جریان سازش افزود: نسلی از جوانان فلسطین وارد معادله می‌شود که تا حدود زیادی وحدت‌طلب و معتقد به مبارزه و تغییر هستند.

رویوران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا به مردم فلسطین اجازه ورود به مسجد‌الاقصی و نماز خواندن داده نمی‌شود و همچنین بسیاری از مسائل دیگر در این سرزمین صورت می‌گیرد گفت: انتفاضه نخست از 1987 تا 1991 ادامه پیدا کرد و در این امتداد با انتفاضه مردم شاهد دروغ بزرگی از سوی اسرائیل بودیم که اعلام کرد این سرزمین بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدامات وحشیانه و خصمانه اسرائیل نسبت به مردم فلسطین اضافه کرد: اسرائیل تحت فشار افکار عمومی و افکار عمومی تحت فشار انتفاضه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از سال 1993 که قرارداد اسلو به امضا رسید همچنان داستان گفتگو ادامه دارد خاطرنشان ساخت: متأسفانه ابومازن راهکار گفتگوی سیاسی را برای حل بحران انتخاب کرده این درحالی است که گفتگوی سیاسی بدون پشتوانه و بدون برگ برنده نمی‌تواند ابزاری برای فشار به طرف مقابل باشد.

رویوران با اشاره به وجود حدودا دو هزار نفر از مجاهدان و افراد مقاومت در کرانه باختری در زندان‌های ابومازن گفت: این امر نشان می‌دهد که ابومازن نه راهبرد و نه ابزار فشار دارد و گفتگویی که با اسرائیل انجام می‌دهد تنها برای گفتگو است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بعید است که گفتگویی را که جان کری اعلام کرده به نتیجه برسد.

**امریکا در شورای امنیت همه قطعنامه‌ها را به نفع اسرائیل وتو می‌کند

وی با اشاره به اینکه این گفتگو با شکست مواجه خواهد شد گفت: زیرا در این گفتگوها چارچوبی وجود ندارد.

رویوران با اشاره به پیروزی فلسطین در جنگ 22 و 8 روزه علیه اسرائیل افزود: اسرائیل نگران انتقال تکنولوژی فناوری موشک سازی از غزه به کرانه باختری است زیرا فاصله شهرها از کرانه باختری بسیار کوتاه است.

**دوگانگی حاکم در فلسطین ضربه بزرگی به مردم زد


 این کارشناس با تأکید بر اینکه هیچ راهی در مقابل مردم فلسطین جز مقاومت وجود ندارد اظهار داشت: وجود دوگانگی ضربه بزرگی را به مردم فلسطین وارد کرده است زیرا در این دوگانگی‌ها به تخریب یکدیگر پرداخته می شود و این یک فاجعه است.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید جهان اسلام با هم متحد شوند و جامعه فلسطین دفاع کند افزود: باید جامعه فلسطین نوک پیکان مبارزه شود زیرا اگر چنین شود قطعا معادله حاکم بر فلسطین دگرگون خواهد شد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار