یک کارشناس مسائل امور غرب آسيا با بيان اين که اخوان‌المسلمين در اصلي‌ترين مسئله جهان عرب و اسلام يعني مسئله فلسطين نتوانست نقش تاريخي و اساسي خود را ايفا کند، گفت: اين جريان بايد شکست خود را بپذيرد و دوباره به عنوان يک حزب در جامعه مصر پايگاه خود را احداث کند و به ميان توده‌هاي مردم بازگردد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران فرصت‌ها و چالش‌هاي فراروي مصر جديد شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور عباس خامه‌يار کارشناس مسائل سیاست خارجی و رضا اميري مقدم کارشناس امور غرب آسيا مورد بررسي قرار گرفت.

عباس خامه‌يار در ابتدا در پاسخ به سوالی در خصوص چرايي و اهداف تشکيل جنبش اخوان‌المسلمين گفت: رويدادهای مصر پيامدهاي گسترده‌اي را براي جهان عرب و اسلام در برخواهد داشت.

وي با اشاره به اين که بايد تحليلی کارشناسانه، آسيب شناسانه و واقع بينانه نسبت به تحولات مصر داشته باشيم، افزود: اخوان‌المسلمين اولين نمونه و مدل حکومتي جناح فکري اهل سنت به حساب مي‌آيد.

اين کارشناس با بيان اين که برکناري يک شخص به معناي نابودي و فروپاشي انديشه و فکر وی نيست، اظهار داشت: اخوان‌المسلمين به عنوان متشکل‌ترين ، سازمان يافته ترين و قديمي‌ترين تشکل‌هاي اهل سنت مورد توجه است.

خامه‌يار با اشاره به اين که اخوان‌المسلمين به عنوان مادر جنبش‌هاي تشکلات جهاني در جاي جاي کشورهاي عربي و اسلامي ريشه دوانده است، خاطر نشان کرد: اين جنش حضور فعالي در انديشه‌هاي مردم مسلمان داشته اما بايد گفت که برکناري مرسي و کادر سياسي آن به معناي فروپاشي اين فکر و انديشه نيست.

وي با اشاره به اينکه بايد در خصوص تحولات مصر واقع‌‌بينانه برخورد کنيم، ادامه داد: اخوان‌المسلمين در کل کشورهاي عربي شرايط سختي را پشت سرگذاشته بنابراين بايد گفت اين جريان به عنوان يک قدرت فکري مطرح است.

اين کارشناس با اشاره به اين که اين جريان‌ها هم چنان پابرجاست، گفت: اساسا انقلاب مصر انقلابي ناقص بوده زيرا انقلاب بنا به دلايل مختلفي ابتر مانده است.

خامه‌يار با اشاره به اين که حضور اخوان‌المسلمين و به دست گرفتن قدرت و زمامداري در مصر توسط آنها يک تحول ناقص بوده است، افزود: مرسي تغييراتي را در ساختارها و زيرساختارهاي سياسي امنيتي اطلاعاتي و نظامي مصر ايجاد نکرد به گونه‌اي که همان تشکيلات مبارک هم چنان باقي مانده بود.

وي خاطرنشان کرد: ويژگي‌هاي شخصيتي مرسي مسائل بين‌المللي، منطقه‌اي و چالش‌هاي فرا روي وی سبب شکست مصر شد به عبارتي مرسي نتوانست بحران مصر را مديريت کند.

خامه يار با بيان اين که مديريت بحران در مصر به استراتژي شکست تبديل شد، اظهار داشت: موضع گيري‌هاي مرسي و همراهانش را نبايد به حساب اخوان المسلمين 85 ساله گذاشت.

اين متخصص اخوان‌المسلمين در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه آيا مرسي صاحب تفکر اخوان‌المسلمين است يا خير افزود: اخوان‌المسلمين داراي دو هدف استراتژي يعني مسئله فلسطين و بحث تفکر وحدت‌گرايانه بود به گونه‌اي که اين جبهه در مسئله فلسطين در دهه اول بسيار مبارزه مي‌کرد و نيرو مي‌فرستاد.

وي با اشاره به دو حادثه مهم قبل از انقلاب مصر گفت: پيروزي مقاومت اسلامي در لبنان در جنگ 33 روزه و سپس پيروزي فلسطينيان در غزه همه افکار عمومي دنيا و جهان اسلام را به خود متوجه کرد.

خامه‌يار با اشاره به نامه تبريک مرسي به شيمون پرزافزود: اين نامه داراي متن خوبي نبود چراکه نقطه شکست مرسي قلمداد مي‌شد و در آن از عباراتي هم چون دولت وفادار ياد شده بود.

اين کارشناس با اشاره به بسته شدن کانال‌هاي مصر توسط مرسي ادامه داد: اين اقدام در زمان حسني مبارک هم صورت نگرفت .

خامه‌يار با اشاره به قطع رابطه مصر با سوريه گفت: سوري در جنگ 1973 و 1967 در کنار مصري‌ها بودند و مصري‌ها به جاي اين که رابطه خود را با رژیم غاصب صهیونیستی قطع کنند در يک تجمع بزرگ اسلامي اعلام کردند که با سوريه قطع رابطه مي‌کنند.

وي با اشاره به پياده شدن طرفداران مقاومت و فلسطيني‌ها از قطار انقلاب مصر اضافه کرد: همه رهبران اخوان‌المسلمين در طي سال‌هاي گذشته بر روي موضوع وحدت همواره تاکيد داشتند اما اينک موضوع برعکس شده است.

خامه‌يار با اشاره به علاقه‌مندي مردم مصر به اسلام و اهل بيت خاطرنشان کرد: در مصر زيباترين صحنه حب اهل بيت و تفکر وحدت‌گرايانه قابل رويت است.

اين کارشناس با اشاره به انحراف تمام عيار انديشه‌هاي اخواني‌ها گفت: انحراف در افکار اخوان‌المسلمين موجب بروز و ظهور پيامدهاي ناگوار بر جامعه اسلامي شد.

وي با اشاره به اين که دو قطبي و چند قطبي شدن جامعه مصر و جوامع عربي بسيار نگران کننده است، اظهار داشت: نفرتي که اکنون در مصر نسبت به يکديگر وجود دارد بسيار زياد است اين در حالي است که اين نفرت عليه حسني مبارک تا اين حد نبود.

رضا اميري مقدم کارشناس امور غرب آسيا در ادامه اين برنامه در پاسخ به سوالی مبني بر اينکه چرا اخوان‌المسلمين مرسي را براي رياست جمهوري انتخاب کرد گفت: اخوان‌المسلمين يک تفکر است بنابراين بايد گفت که يک تفکر با برکناري از قدرت از بين نمي‌رود مگر اين که اجتماع نيازي به آن تفکر نداشته باشد.

اين کارشناس امور غرب آسيا با اشاره به فعاليت مبارزاتي اخوان‌المسلمين در طي 80 سال گذشته افزود: اين جريان در اصلي‌ترين مسئله جهان اسلام و عرب يعني مسئله فلسطين نتوانست نقش تاريخي و اساسي خود را ايفا و اجرا کند.

وي خاطرنشان کرد: اخوان‌المسلمين به عنوان تشکيلات اسلامي اهل سنت که ادعا دارد در تمام دنيا داراي اصالت تاريخي است متاسفانه در مهمترين مسئله جهان اسلام و عرب يعني مسئله فلسطين سال ‌هاي سال غايب بوده است.

اميري‌مقدم با اشاره به اينکه اخواني‌ها نتوانستند نقش تاريخي خود را به خوبي ايفا کنند، گفت: به دليل غيبت اخوان‌المسلمين جريان تکفيري سلفي از دل جهان اسلام ورود و ظهور کرد و اين موضوع منجر به ريخته شدن آبروي جهان اسلام شد.

وي با اشاره به اين که اخوان‌المسلمين در انقلاب مصر پيش رو نبود، افزود: انقلاب مصر را جوانان به وجود آوردند به طوري که مردم به خيابان‌ها آمدند و با يک مبارزه مسالمت‌آميز حسني مبارک ديکتاتور معروف را به زير کشيدند.

اميري‌مقدم با اشاره به اين که اخوان‌المسلمين نتوانست اجماع سازي کند، گفت: اين جريان حتي دوستان خود را هم ترک کرد.

اين کارشناس امور غرب آسيا با اشاره به اين که 20 درصد از مردم مصر به قانون اساسي راي دادند اين در حالي بود که 80 درصد باقي مانده آن را نمي‌خواستند، اضافه کرد: اخوان المسلمين نتوانست به مطالبات مردم پاسخ دهد و تعامل مطلوبي را با ارتش برقرار سازد.

وي با بيان اين که اخوان‌المسلمين نمي‌تواند از زير بار مسئوليت تاريخي خود شانه خالي کند، گفت: اين جريان موقعيت‌شناسي خوبي را انجام نداد.

اين کارشناس امور غرب آسيا  افزود: ارتجاع عرب مايل نبود اسلام گرايان در مصر حاکم شوند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه آيا مجددا اخوان‌المسلمين مي‌تواند خود را بازسازي کند و به قدرت برسد يا خير اظهار داشت: اخوان‌المسلمين و اسلام‌گرايان در مسئله فلسطين غايب بودند.

اميري‌مقدم خاطرنشان کرد: امروزه با شکست مرسي در مصر روز قيامت به پا نشده زيرا تفکر اين جريان با همه اشکالات خود يک تفکر اصيل اسلامي است.

اين کارشناس امور غرب آسيا با اشاره به اين که امروزه اخواني‌ها نبايد دنيا را تيره و تار ببينند، اظهار داشت: اين جريان بايد به اصول اوليه خود برگردد.

وي با اشاره به اينکه مرسي خلع شد و ديگر به قدرت برنمي‌گردد، افزود: مهمترين و بدترين خطاي اخوان‌المسلمين در شرايط کنوني اين بود که به سمت فعاليت‌هاي زير زميني رفت.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: اخوان‌المسلمين بايد شکست خود را بپذيرد و به عنوان يک حزب دوباره در جامعه مصر پايگاه خود را احداث کند و دوباره به ميان توده‌هاي مردم بازگردد.

انتهای پیام/
برچسب ها: توده ، انقلاب ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار