نبود نقدینگی موجب شده تا بسیاری از فدراسیون ها در آستانه تعطیلی باشند و عملا کاری صورت نگیرد.

در حالی فدراسیون بوکس در این سال‌ها فعالیت داشته که همواره مدیران آن از نداشتن بودجه و امکانات صحبت کرده‌اند و این روزها ناتوان از تهیه غذای مناسب برای ملی‌پوشانند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  نبود نقدینگی موجب شده تا بسیاری از فدراسیون ها در آستانه تعطیلی باشند و عملا کاری صورت نگیرد. در این بین، بوکس نیز با حواشی مواجه شده که بر دامنه مشکلات افزوده است. البته، این فدراسیون همواره از نبود بودجه و امکانات گفته و این روزها، اتفاقی تازه را بازگو نمی کند؛ فقط ابعاد جدیدی از عملکرد مدیرانش به نمایش گذاشته شده است.


× ورزشی که منتقد زیاد دارد

بوکس را می توان در زمره ورزش هایی دانست که از ابتدای فعالیتش با مخالفت ها و نقدهای جدی همراه بوده است. همواره این انتقاد مطرح بوده که چرا بایستی چنین ورزشی با سطح بالای خشونت که می تواند برای نسل جوان و عموم جامعه مضر باشد، به صورت رسمی فعالیت داشته و حمایت شود. این موضوع تا بدانجا بود که حتی بارها سخن از مخالفت بزرگان کشور در راه اندازی این رشته به عنوان فدراسیونی مستقل به گوش می رسید؛ اما چنین شد که امروز می بینیم.
در چنین وضعیتی، بوکس به فعالیت در کشور ادامه می دهد که به نظر می رسد بایستی در این زمینه تحقیقات گسترده و جامعی صورت گیرد. سرانجام قهرمانانی مانند محمدعلی کلی که دچار بیماری های لاعلاجی شدند، موجب شده تا همواره این نگاه وجود داشته باشد که این رشته می تواند موجب مخاطره جدی برای سلامتی فعالان در آن شود. از سوی دیگر، ترویج ورزش های خشن که گاها در کشورهای غربی کارکرد مناسبی نداشته و در زمره تفریحات نامشروع مردم هستند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ این ابهام ها همیشه در کنار بوکس بوده و موجب شده تا نگاه بدان در این سال ها تغییر نکند.


این نکته همواره مطرح بوده که نقش مدیریت (رئیس، نایب رئیس، دبیر و ...) در فدراسیون و تامین منابعش چیست؟ اگر قرار باشد "مدیریت هزینه" حاکم باشد، بهتر نیست از جوانان استفاده شود که پرانگیزه تر و خوش فکرتر هستند و چه بسا بتوانند موجب گشایشی در این وضعیت بوکس شوند؟


× فدراسیونی که هیچ‌گاه پول ندارد

" از کل بودجه سال 91 فدراسیون تنها مبلغ 500 میلیون تومان را گرفتیم؛ در حالی که چهار ماه از سال 92 هم سپری شده تنها 70 میلیون تومان گرفته‌ایم. با این مشکلات طبیعی است که نمی‌شود کاری کرد. اکنون که می گویم پول نداریم برخی خواهند گفت که ناطق همیشه از بی‌پولی انتقاد می‌کند، اما واقعیت این است که به بوکس توجهی نمی‌کنند و کسی اسپانسر شدن برای این رشته را دوست ندارد." این جملات را در حالی احمد ناطق نوری بر زبان می آورد که فدراسیونش همیشه با این مشکل مواجه بوده است. این نکته همواره مطرح بوده که نقش مدیریت (رئیس، نایب رئیس، دبیر و ...) در فدراسیون و تامین منابعش چیست؟ اگر قرار باشد "مدیریت هزینه" حاکم باشد، بهتر نیست از جوانان استفاده شود که پرانگیزه تر و خوش فکرتر هستند و چه بسا بتوانند موجب گشایشی در این وضعیت بوکس شوند؟

این مشکلات تا بدانجا رسیده که در برگزاری اردوها و تهیه غذای ملی پوشان نیز موانعی جدی وجود دارد. به طور مثال، چندی قبل بود که محل اسکان تیم ملی بوکس، از ارائه سرویس غذایی به دلیل بدهی بالا خودداری کرد. البته، واکنش نایب رئیس فدراسیون به این ماجرا خود گویای بسیاری از مسائل است. "ملی‌پوشان حرف‌های درستی می‌زنند؛ ولی توانایی مالی فدراسیون همین است و پول نداریم که کار دیگری انجام دهیم. قبول دارم غذای خوبی نمی‌خورند و آنها واقعیت‌ها را گفته‌اند. چطور است که یک رشته ورزشی مانند بوکس حتی برای گرفتن غذا برای ملی‌پوشان خود دچار مشکل است؛ ولی به فوتبالیست‌ها به خاطر صعود به جام جهانی این همه پاداش می‌دهند؟" اگرچه نمی توان از توجه ویژه به فوتبال بدون توجه گذشت؛ اما نقش مدیریت در فرآیند حرکتی یک فدراسیون چیست؟ درآمدزایی و راه های جذب منابع مالی چه می شود؟ نقش مدیریت صرفا دریافت بودجه و توزیع میان اعضای فدراسیون است؟ و ...


فدراسیون بوکس که هر روز بیشتر در مشکلات مالی غرق می شود، در تصمیم های فنی نیز با چنین وضعیتی روبرو است. ورزشی که مخالفان و منتقدان جدی دارد، در وضعیتی است که با تعطیلی فاصله چندانی ندارد ...


× حواشی جالب یک فدراسیون

در چنین فضایی است که مربی تیم ملی که دو ماه می شد هدایت ملی پوشان را برعهده گرفته بود، از کار برکنار می شود. غلامرضا کریمی که به تازگی به عنوان سرمربی معرفی شده بود، جای خود را به احد اکبری داد که سرمربی تیم جوانان نیز هست. اینکه چگونه می شود یک مربی را در بازه زمانی کوتاهی منصوب و عزل کرد، دلالت بر نبود یک استراتژی منسج در فدراسیون است.

البته برخی از نتایج نامطلوب در مسابقات قهرمانی آسیا می گویند که پاسخ کریمی در این زمینه خواندنی است: "من در واقع از اواخر اردیبهشت و مسابقات انتخابی تیم ملی در زنجان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتم. از آن زمان تا زمان اعزام به قهرمانی آسیا حدود یک ماه ملی‌پوشان را در اختیار داشتم که این زمان برای انجام کارهای بدنسازی و تکنیکی و تاکتیکی کافی نبود. با توجه به این زمان اندک کار دیگری نمی‌شد انجام داد."

فدراسیون بوکس که هر روز بیشتر در مشکلات مالی غرق می شود، در تصمیم های فنی نیز با چنین وضعیتی روبرو است. ورزشی که مخالفان جدی دارد، در وضعیتی است که با تعطیلی فاصله چندانی ندارد. مدیریت فدراسیون نیز در سال های اخیر راه به جایی نبرده و نتوانسته این رشته را در جهات فنی و مالی رشد دهد. نتیجه مدیریت کنونی ناتوانی در تهیه حتی یک پرس غذای مناسب برای ملی پوشان است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.