![ترامپ: معامله با ایران و چین ممکن است](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/23/20339192_610.jpg)
باشگاه خبرنگاران جوان - وبسایت پیوست در گزارشی با موضوع گفتگو با حسینخوشرفتار مدیر ارشد فناوری گروه هوش مصنوعی پروژه فیلم موسی کلیمالله نوشت:
حسینخوشرفتار مدیر ارشد فناوری گروه هوش مصنوعی پروژه فیلم موسی کلیمالله سخت افزار را پاشنه آشیل توسعه هوش مصنوعی میداند و میگوید حتی یک پلان از این فیلم هم در فضای باز فیلمبرداری نشده است و کل فیلم توسط تولید مجازی (Virtual Production) صورت گرفته است.
حسینخوشرفتار معاون فناوری شرکت گیتیهوشمند و مدیر ارشد فناوری گروه هوش مصنوعی پروژه هوش مصنوعی فیلم موسی کلیمالله در این باره میگوید: این پروژه تقریبا از خرداد ۱۴۰۲ شروع شد و تا دو روز قبل از اکران آن در بهمن ماه ۱۴۰۳ ادامه پیدا کرد. فعالیت ما در حوزه ساخت جلوههای ویژه بصری مبتنی بر صورت با هوش مصنوعی بود، ۴ دقیقه خروجی گروه هوش مصنوعی ما بود اما در تدوین نهایی مقداری از خروجیهای مرتبط با نقش نوزاد استفاده شد. البته سریال این فیلم هم در حال ساخت است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که کل فیلم موسی کلیمالله توسط تولید مجازی (Virtual Production) انجام شده است.
طبق گفته خوش رفتار تکنولوژی تولید مجازی، به کارگردان و فیلمساز اجازه میدهد تا محیطی که برای ساخت فیلم لازم دارد را بهصورت مجازی ایجاد کرده و از ترکیب عناصر صحنه و ویدئو وال در پشت صحنه، طراحی صحنه را انجام دهد و عملا کل فیلم را در استودیو ضبط کند.
خوشرفتار ادامه میدهد: ابتدا به صورت پایلوت دو ساعت و بیست دقیقه فیلم سینمایی به صورت تولید مجازی انجام شد، در واقع تمام تولید فیلم سینمایی برای بار اول در ایران با استفاده از ویدیو وال و این فناوری انجام شد و حتی یک پلان از این فیلم هم در فضای باز فیلمبرداری نشده است.
خوشرفتار در ادامه به دلیل استفاده از نوزاد که صورت او با هوش مصنوعی ساخته شده در فیلم اشاره میکند و میگوید: چهره نوزادان به دلیل ماهیت رشدشان به شدت در مدت کوتاهی تغییر میکند و این چالش جدی تهیه کننده و عوامل سازنده فیلم بود. ابتدا قرار بود این موضوع توسط تغییرچهره(Face Swap) با ابزارهای موجود صورت بگیرد و چهره جایگزین شود. اما ابزارهای موجود در مقیاس سینمایی نبوده و کیفیت کار را پایین میآورد و عملا ممکن نبود. چون در بحث سینما به خاطر وجود فاکتور نور، سایه و زوایای پیچیده حرکت چهره، ابزارهای سطحی هوش مصنوعی پاسخگو نیستند.
او ادامه میدهد: این در حالی بود که یکی از اثرگذارترین پلان فیلم که مادر حضرت موسی(ع) نوزاد را در آغوش میگیرد، باید توسط هوش مصنوعی ساخته میشد و این معجزه هوش مصنوعی بود که برای اولین بار در سینمای ایران روی پرده رفت و این خروجی توسط مدل هوش مصنوعی بومی و اختصاصی خود گروه ما ایجاد شد.
خوشرفتار چالش اصلی شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی در ایران را به دلیل تحریم و محدودیتهای شدید در زمینه دسترسی به امکانات سختافزاری میداند و در این باره تشریح میکند: پاشنه آشیل توسعه هوش مصنوعی سخت افزار است و تحریمها دسترسی به سختافزار را خیلی پیچیده کرده است. کارهای سادهای که در سطوح تحقیقاتی در دانشگاه های جهان انجام میشود با تجهیزاتی چند برابر قویتر از تجهیزاتی است که ما برای انجام یک کار در سطح پروداکشن در اختیار داریم. اما من این موضوع را هم به چشم فرصت میبینم و حتی ما میخواهیم در مقالهای به این موضوع بپردازیم که چگونه با جیپییو 4090 کار سینمایی کردیم. چون ما با تمام این محدودیتها با خلاقیتهایمان توانستیم مشکلات را پوشش دهیم.
او در ادامه راجع به فاصله ایران با جهان در حوزه جلوههای ویژه هم صحبت میکند: اولین جایزه ویژه جلوههای بصری در اسکار سال ۱۹۶۳ بود و در ایران سال ۱۳۸۸ یعنی حدود ۴۷ سال فاصله، اما حالا این فرصت را داریم که آن را جبران کنیم و جشنواره فیلم فجر میتواند ما را به عنوان پیشرو در فناوری به جهان معرفی کند، ما باید جایزه هوش مصنوعی را در جشنوارههایمان داشته باشیم و حداقل میتوانیم امروز که فرصت داریم و توانایی در کشور وجود دارد در این زمینه پیرو و تکرار کننده رخدادهای جهان نباشیم.
طبق گفته خوشرفتار فیلم صیاد هم که به موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی پرداخته صدای ایشان را با هوش مصنوعی باز تولید کرده و هوش مصنوعی در حوزه تصویر هم در فیلم موسی کلیمالله استفاده شده است. او در این باره توضیح میدهد: فناوری مانند سیلی است که همه را با خود میبرد مقاومت در برابر آن معنایی ندارد. سینما با فناوری شکل گرفته و در خدمت اهالی سینماست، در جهان هم مقاومتهایی نسبت به هوش مصنوعی وجود دارد اما اهالی سینما باید متوجه باشند که میتوانند از فناوریها برای تسهیلگری استفاده کنند.