آزمايشگاه مركز تحقيقات موتور ايران خودرو، تمامي آزمون هاي عملكردي انواع سيستم هاي قواي محركه را بر اساس استانداردهاي روز جهاني انجام مي دهد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، حسين ايزانلو معاون تحقيق و توسعه شركت طراحي موتور ايران خودرو – ايپكو – با بيان اين مطلب، گفت: مجموعه آزمايشگاهي مستقر در ايپكو با 11 اتاق آزمون، قابليت انجام 30 تا 40 نوع تست عملكرد و هفت هزار ساعت آزمون را داراست.
 
وي افزود: اين مجموعه كه به تمامي سخت‌افزار و نرم‌افزارهاي لازم مجهز است، آزمون هايي را عملي مي كند كه در كم‌تر جايي در جهان قابل اجراست كه آزمون هاي مربوط به موتور اي اف 4 از آن جمله است.
 
ايزانلو اظهار داشت: آزموني براي تاييديه كارتر روغن، در اين مجموعه بر روي موتور اي اف 4 انجام شد كه اصطلاحا به آن تيلتينگ (tilting) يا كج‌كردن مي گويند. در اين آزمون موتور در دو محور خطي و عرضي قرار گرفته و تا 40 درجه به آن زاويه داده و در اين وضعيت آزمون ها بر روي آن انجام مي شود.
 
معاون تحقيق و توسعه مركز تحقيقات موتور ايران خودرو، تست دبيتر مارشاك را از ديگر آزمون هاي انجام شده در مجموعه آزمايشگاهي ايپكو عنوان كرد كه به طور مرتب انجام مي شود و گفت: در اين روش، موتور تا 20 درجه سانتي‌گراد زير صفر در حالي كه خاموش است، يخ مي زند، سپس روشن شده و با رسيدن به دور شش هزار به طور كامل 10 دقيقه زير بار قرار مي گيرد و تمام مواد به دماي بالا رفته و دوباره بعد از داغ شدن، يخ مي زند.
 
وي ادامه داد: در اين آزمون، دماي آب به 90 درجه مي رسد و اين فرآيند 170 ساعت ادامه مي يابد. اگر فرايند صحيح صحه‌گذاري قطعه به طور واقعي گذرانده شود و قطعه در فرايند محدوده نقشه توليد شود، درصد يا درميليون خرابي بسيار اندك است.
 
ايزانلو يادآور شد :كه در شرايط محدوديت هاي امروزي، ممكن است معيار پذيرش آسان گرفته شده و يا توليد خارج از نقشه صورت گيرد.
 
معاون تحقيق و توسعه ايپكو، فرايند كاليبراسيون را از ديگر آزمون هاي مهم عنوان كرد كه در مجموعه آزمايشگاهي ايپكو انجام مي شود و گفت: بالا رفتن سهم الكترونيك و نرم‌افزار در طراحي سيستم هاي قواي محركه كه هزينه بالايي نيز دارد، كاليبراسيون را الزامي مي سازد.
 
وي افزود: در كاليبراسيون، سخت‌افزاري كل موتور را كنترل مي كند و ارتباطات زيادي با خودرو دارد. اين سخت‌افزار و نرم‌افزار مانند يك رايانه است و بايد داده گذاري و برنامه آن نوشته شود. اجراي اين پروژه براي خودرو با سوخت يورو4 با EOBD براي شركت هاي معتبر حدود 24 ماه زمان برده و هزينه آن دو تا سه ميليون يورو است.
 
ايزانلو، موتور اي اف 7 توربوشارژ را مهم‌ترين پروژه در دست ايپكو عنوان كرد كه بايد به توليد انبوه برسد.
 
معاون تحقيق و توسعه ايپكو خاطرنشان كرد: موتور EF4 در مرحله صنعتي‌سازي است و طراحي و تست هاي عملكردي آن انجام شده، اما آزمون‌هاي دوام آن هنوز انجام نشده است.
 
معاون تحقيق و توسعه ايپكو از اجراي مرحله اول پروژه موتور ديزل سواري نيز خبر داد و گفت: آزمون هاي مختلف بر روي 24 موتور و مرحله دوم طراحي تغييرات (modifications) نيز انجام شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار