رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با 20 درصد تولید سیب‌زمینی کشور نه تنها پایلوت تولید ارگانیک قرار نگرفته بلکه این افتخار نصیب خراسان جنوبی شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ حسین پیرمؤذن دیروز در جلسه توسعه کشت محصولات ارگانیک کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: توسعه کشاورزی ارگانیک نیازمند حمایت دولت و متولیان بخش خصوصی است.

وی گفت: ‌ترویج محصولات ارگانیک در کنار پویایی اقتصادی کشاورزی می‌تواند به تأمین امنیت و سلامت غذایی جامعه کمکی شایان داشته باشد.

پیرمؤذن خاطر نشان کرد: در این زمینه باید برنامه راهبردی تدوین شود تا در کنار حمایت دولت از کشاورزان برای ترویج محصولات ارگانیک برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌ها صورت بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی استان یکی از عوامل بیماری‌های سرطانی در استان را متأثر از استفاده بی‌رویه از کود و سموم شیمیایی اعلام کرد و افزود:‌ استفاده از این سموم و کود در مزارع کشاورزی یکی از عوامل شیوع سرطان دستگاه گوارشی در کشور است.

وی گفت:‌ دولت موظف است برای مبارزه با بیماری‌های سرطانی و تضمین سلامت مردم رویکرد اساسی در ترویج و توسعه محصولات کشاورزی در پیش بگیرد.

پیرموذن با اشاره به اینکه کشاورزان در الگوی کشت فعلی با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو هستند، افزود: برای ایجاد انگیزه و تشویق کشاورزان برای کشت محصولات ارگانیک دولت باید مشوق‌های لازم را در نظر بگیرد و برای خرید این محصولات به کشاورزان تضمین دهد.

وی با بیان اینکه به رغم وجود استعدادها برای توسعه کشاورزی ارگانیک حرکت‌های گسترده‌ای انجام نشده است، یادآور شد: به رغم آن که استان اردبیل قطب کشاورزی کشور است اما در این خصوص از سهم ناچیزی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی استان در ادامه گفت: با وجود اینکه استان اردبیل 20 درصد سیب‌زمینی کشور را تأمین می‌کند اما پایلوت ارگانیک سیب‌زمینی خراسان جنوبی است.

پیرمؤذن افزود: به صورت جدی پیگیر هستیم تا اردبیل را به عنوان پایلوت محصولات کشاورزی ارگانیک قرار دهیم تا استان از مزایای آن بهره‌مند شود/س.

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، سیب ، زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.