به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، سال 90 بود که نوید افتتاح جادهای به صورت میانبر از قم به مشهد و بالعکس، توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی به هموطنان داده شد و به عنوان یک پروژه ملی به صورت عجولانه افتتاح شد.
این جاده که امروز جاده مرگ نام گرفته همان جاده قم ـ گرمسار است که پس از افتتاح، شادی لحظهای را به دلیل کوتاهتر شدن مسافت قم تا مشهد برای مشتاقان زیارت ثامنالحجج به دنبال داشت.
جاده قم ـ گرمسار در 172 کیلومتر طراحی شد که فاصله عادی مسیر قم تا مشهد را با مسافت 952 کیلومتر از نظر زمانی دو ساعت نزدیکتر کند.
با قرار گرفتن این جاده زیر بار ترافیک که با عجله مسئولان وزارت راه و شهرسازی همراه بود در مدتی کمتر از دو سال به دلیل نبود تجهیزات ایمنی، علائم راهنمایی رانندگی، تردد ماشینهای سنگین و ... حوادث این جاده تعداد زیادی را به کام مرگ کشید.
جاده خوش آوازه قم ـ گرمسار که از لحاظ حادثه آفرین بودن روی جاده هراز را سفید کرد بدون وجود مراکز اقامتی، پمپ بنزین، مراکز امدادی و دیگر مواردی که یک جاده استاندارد نیاز دارد حادثههای فراوانی را برای رانندگان نگون بخت که از این جاده بی سر و سامان سر در آورده بودند رقم زد.
این جاده کویری که از یکنواختی خاصی برخوردار است مجربترین رانندگان بیابان و جاده را خسته کرده و در نهایت از دست دادن کنترل و انحراف از مسیر را به رانندگان عبوری در این جاده ارمغان میدهد.
واژگونی خودروها در کیلومتر 40 و 50 جاده قم ـ گرمسار
جاده قم ـ گرمسار که از روز بازگشایی تا زمان بسته شدن آن برای تبدیل شدن به آزاد راه حوادث فراوانی را به دنبال داشت در دو نقطه حادثه خیز کیلومتر 40 تا 50 پنجه در پنجه رانندگان انداخته و بیشترین تصادفات در این محدوده رقم میخورد.
با وجود اعلام رسمی آمار کشته و زخمی شدگان در این جاده هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد و حوادث جاده قم ـ گرمسار تیتر صبح هر رسانه و نقل محافل گوناگون شد.
« 6 نفر در آتش جاده قم ـ گرمسار سوختند»، «طنین مرگ در جاده قم ـ گرمسار» ،«سریال پایان ناپذیر جاده مرگ» و... برخی از تیترهای رسانههای ملی و استانی بودند ولی با این وجود آنچه به جایی نرسد فریاد است.
بر اساس نظر کارشناسان عرض کم و نداشتن شانه خاکی از جمله عواملی است که در این جاده بستر واژگونی خودروهای سبک و سنگین را فراهم کرده است.
رانندگانی که این مسیر را به سلامت گذشتهاند ارتفاع بیش از اندازه جاده را نیز از دیگر عوامل مهم انحراف و واژگونی خودروها میدانند.
جاده مرگ مهربان میشود
پس از گذشت حدود دو سال و انجام جلسات متعدد در استانداری قم و پیگیریهای نصفه و نیمه و عبور از پروسههای اداری تصمیم گرفته شد این جاده بیسامان به آزاد راه تبدیل شود.
عباسی مدیر راهداری اداره کل راه و شهر سازی استان قم پیش از آغاز سال جاری از مسدود شدن این جاده از ساعت 24 روز 26 فروردین ماه به مدت سه ماه خبر داد.
سهل انگاری رانندگان بستر ساز حوادث جاده گرمسار
اظهارات این مقام مسئول حاکی از آن بود که این جاده 27 تیر ماه یعنی فقط دو روز دیگر به عنوان آزاد راه و در قالب طرح مهر ماندگار افتتاح خواهد شد.
اکنون سه ماه است که از مسدود شدن جاده خطر ساز قم ـ گرمسار میگذرد ولی همچنان نقل حوادث جاده قم ـ گرمسار در صدر رسانهها قرار دارد.
اردشیر جمشیدی راد رئیس پلیس راه استان قم در رابطه با حوادثی که در این جاده رخ میدهد میگوید: این جاده برای تبدیل شدن به آزاد راه به مدت سه ماه بسته است.
به گفته وی وقوع حوادث رانندگی که این جاده در سه ماه اخیر شاهد آن هستیم به دلیل بی توجهی و سهلانگاری رانندگان است که با اطلاع از مسدود بودن جاده ذکر شده بسترساز حوادثی مرگبار میشوند.
پیمانکار پروژه قم ـ گرمسار پاسخگو باشد
گفته شده است اصلاح جاده قم ـ گرمسار به دست پیمانکار بخش خصوصی زیر نظر وزارت راه و شهرسازی انجام میشود ولی در این میان جای سئوال دارد که چه مسئولی باید پاسخگوی حوادث دنباله دار این جاده آن هم در شرایطی که جاده طبق اعلام مسئولان مسدود شده است باشد؟
رئیس پلیس راه استان قم در این راستا با تاکید بر اینکه پیمانکار در وقوع این حوادث بی تقصیر نیست تصریح می کند: پیمانکار باید تمام ورودی و خروجیهای این جاده را بسته و سطح آن را پر از خاک کند تا هیچ وسیله نقلیهای نتواند داخل آن شده و بخواهد از جاده عبور کند.
وی معتقد است در صورتی که پیمانکار این پروژه ملی حفاظت صحیحی از ورودیهای این جاده داشته باشد هیچ وسیله نقلیهای نمیتواند به این جاده ورود پیدا کند.
نقل قولها حاکی از آن است که ابتدا و انتهای این جاده مسدود شده ولی جادههای حاشیهای که به این جاده میرسد آزاد بوده و رانندگان به سهولت میتوانند وارد جاده شوند.
25 مجروح و 3 کشته ارمغان جاده مسدود
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان قم در ارتباط با امداد رسانی به مجروحان حوادثی که در سه ماه اخیر در این جاده به وقوع پیوست بیان داشت: پیش از اینکه جاده قم ـ گرمسار مسدود شود به دلیل بالا بودن میزان حوادث در این جاده، پایگاه امداد و نجات در این جاده مستقر شده بود.
وی میافزاید: اکنون که این جاده مسدود شده پایگاه امداد و نجات در این جاده نیز جمع شده و برای امدادرسانی به حادثه دیدگان این جاده با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم.
این مقام مسئول با اشاره به تعداد قربانیان این جاده پرآوازه میگوید: در سه ماه اخیر سه نفر کشته و حدود 25 نفر براثر حوادث گوناگون در جاده قم ـ گرمسار مجروح شدند.
رانندگان مسئول حوادث رانندگی جاده قم ـ گرمسار هستند
شنیدهها حاکی از آن است که ورودی و خروجی جاده قم ـ گرمسار بسته شده ولی سمت چپ و راست این جاده بدون نظارت باز است و کنترلی روی ورودیهای فرعی این جاده وجود ندارد.
تخصیص بودجه برای تعریض جاده قم ـ گرمسار
برای برطرف کردن خطر آفرینی در این جاده هزینههای فراوانی اختصاص یافته است تا این مشکلات به سرعت برطرف شود.
جواد دلاوری معاون عمرانی استاندار قم عملیات اجرایی جاده گرمسار را از افتخارات دولت میداند و میگوید: تبدیل شدن جاده قم – گرمسار به آزاد راه، کاهش بار حوادث ترافیکی و افزایش امنیت تردد را به دنبال دارد.
به گفته وی مقرر شده که این جاده به یک آزاد راه شش خطه تبدیل شود و برای انجام این عملیات 50 کیلومتر ابتدا و 50 کیلومتر انتهای این جاده بسته است.
این مقام مسئول ادامه میدهد: برای تبدیل شدن جاده قم ـ گرمسار به آزاد راه و برطرف کردن مشکلات این جاده اعتبارات قابل توجهی پیشبینی شده است.
با وجود اینکه گفته شده پروژه قم ـ گرمسار حدود 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی خبرها حاکی از آن است که 27 تیر ماه این جاده باز نخواهد شد و با این اوصاف اگر به صورت جدی نظارتی بر تردد در این جاده وجود نداشته باشد حوادث مرگبار در جاده مرگ همچنان ادامه دارد./س
گزارش: سمانه سادات فقیه سبزواری