مردم شهرستان ساوه از روزگاران قديم تاكنون رمضان را ماه نزديكي به خداوند متعال، محبت، دوستي و رستگاري دانسته و آن را گرامي داشته اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، در ماه ضيافت الله، مساجد اين شهرستان حال و هواي ديگري پيدا مي كنند و بر تعداد شركت‌كنندگان در مراسم ديني و اقامه نماز جماعت افزوده مي‌شود.
ختم و تفسير قرآن كريم در منازل و مساجد، برپايي مراسم سوگواري در شب شهادت حضرت علي (ع)، درود فرستادن بر پيامبر (ص)، صدقه فطريه، آيين هاي شب قدر، صله رحم و اطعام خويشان و نزديكان از ديگر آداب اين ماه در اين شهرستان است.
مردم ساوه روزه خود را با خرما، چاي يا آب جوش باز مي‌كنند و بيشتر سفره‌هاي آنان در وقت افطار با آش رشته محلي، حلوا، زولبيا و باميه، نان، پنير، سبزي و خيار و گوجه تزيين مي‌شود.
پخت و توزيع آش رشته و حليم در قالب پذيرايي از روزه داران، روزه هاي كله گنجشكي و بيدار كردن همسايگان به هنگام سحر از جمله آداب و رسوم ماه پرفضيلت رمضان در گذشته بوده است كه اكنون برخي از آنها همچنان پا بر جا است.
يك شهروند ساوه اي در اين خصوص مي گويد: سنت حسنه بيدار كردن همسايگان در سحرهاي ماه مبارك رمضان يكي از آداب مرسوم در اين شهر بود.
وی افزود: در روزگاران گذشته به علت نبود راديو و تلويزيون برخي افراد با گفتن سه مرتبه يا ا... يا با حركت در كوچه ها و قرائت اشعاري، اقدام به بيدار كردن مردم براي خوردن سحري و روزه گرفتن مي كردند.
وي گفت : هم اكنون برخي مردم از طريق تلفن افراد فاميل را براي سحري بيدار مي كنند.
وی افزود : اقشار مختلف مردم پس از خوردن سحري با حضور در مساجد مختلف به اجراي برنامه هاي مختلفي از جمله مقابله قرآن مي پرداختند. /س

برچسب ها: رمضان ، آئین ، ساوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.