مجري طرح توسعه ميدان نفتي آذر، گفت: مطالعات پايه ميدان آذر به مراحل نهايي رسيده و به زودي به پايان مي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، كيوان ياراحمدي با بیان این مطلب گفت: بيشتر بسته هاي كاري طرح ميدان آذر در بخش تحت الارضي تعيين تكليف شده است و در بخش سطح الارضي نيز برخي از بسته ها تاكنون نهايي و مناقصه هاي برخي در حال برگزاري است و باقيمانده آنها نيز به زودي آماده برگزاري مناقصه و تعيين تكليف خواهد شد.

وي تصريح كرد: با توجه به پايان مدت زمان اوليه پيش بيني شده در قرارداد سرويس براي برگزاري مناقصه ها و تعيين سقف هزينه هاي سرمايه اي پروژه، تمديد اين زمان در دستور كار چهارمين جلسه مديريت مشترك طرح قرار گرفته است.

يار احمدي، افزود: در قراردادهاي بيع متقابل هرگونه تغيير در شرح كار، اضافه كاري يا كاهش كاري در طرح و تصميم گيري در كميته مديريت مشترك طرح انجام مي شود كه در اين چارچوب در طرح آذر نيز تغييراتي نسبت به شرح كار اوليه به وجود آمده كه موضوع براي تصميم گيري در جلسه كميته مديريت مشترك مطرح شده است.

بر اساس گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، توليد نفت از ميدان آذر به صورت زود هنگام در مدت ۳۶ ماه ۳۰ هزار بشكه در روز و در مدت ۵۵ ماه روزانه ۶۵ هزار بشكه پيش بيني شده است.

توسعه اين ميدان در دو مرحله توليد زود هنگام و توليد نهايي انجام مي شود كه هدف اصلي در توليد زود هنگام توليد نفت با ساخت حداقل تاسيسات رو زميني شامل حفاري ۷ حلقه چاه توليدي، تعمير و تكميل چاه آذر ۲، حفاري يك حلقه چاه ارزيابي، حفاري يك حلقه چاه توصيفي و تكميل آن، نصب تفكيك گر مرحله اول و احداث ۱۲۹ كيلومتر خط لوله انتقال نفت ۱۶ اينچ به واحد بهره برداري دهلران در مدت ۳ سال و پس از آن شروع توليد بازدهي ۳۰ هزار بشكه است.

در مرحله توليد نهايي نيز، افزايش توليد به ميزان ۳۵ هزار بشكه در روز با حفاري ۹ حلقه چاه توليدي، احداث واحد بهره برداري با ظرفيت ۷۱ هزار و ۵۰۰ بشكه نفت و ۸۰ ميليون فوت مكعب گاز در روز، احداث ۵۸ كيلومتر خط انتقال نفت ۱۶ اينچ از دهلران به ابتداي خط انتقال چشمه خوش و احداث تقريبي ۱۲۸ كيلومتر خط لوله انتقال گاز ۱۶ اينچ به دهلران در مدت ۵۵ ماه هدف گذاري شده است.

كارفرماهاي طرح توسعه اين ميدان، شركت مهندسي و توسعه نفت و مجري طرح، شركت مهندسي و توسعه سروك آذر (كنسرسيوم متشكل از شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت ايران و صندوق سرمايه گذاري بازنشستگي) هستند.

ميدان نفتي آذر يكي از ميدان هاي هيدروكربوري مشترك با كشور عراق است كه در بلوك اناران در دماغه كوه هاي زاگرس و در امتداد مرز ايران و عراق (در قسمت جنوب غربي ايلام ) بين دو شهر مهران و دهلران واقع شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، آذر ، قرارداد ، توسعه ، چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار