انگليس براي نخستين بار به خطرات جدي ناشي از سرنگوني بشار اسد براي کشورهاي اروپايي اعتراف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اينترنتي روسي نيزاويسيمايا گازيه تا، در گزارش کميته پارلماني امنيت و اطلاعات انگليس خطر جدي دستيابي احتمالي تروريستها به ذخاير تسليحاتي شيميايي پس از سقوط بشار اسد مورد تاکيد قرار گرفته است.

گفتني است موضوع تسليحات شيميايي سوريه طي روزهاي اخير با جديت بيشتري مورد بررسي قرارگرفته است.

روسيه مدارکي دال براستفاده مخالفان از اين تسليحات طي حمله به حلب در مارس امسال در اختيار سازمان ملل قرار داده است. اين جنايت از بيستم مارس در سازمان ملل مورد بررسي قرار گرفته بود ولي مشخص نشد مقامات عامل آن بوده اند يا مخالفان. مقامات پاريس مدعي شده بودند تجزيه و تحليل نمونه هاي به دست آمده از محل حادثه نشان مي دهد نيروهاي دولتي سلاح شيميايي را به کارگرفته اند. ولي کميسيون حقوق بشر سازمان ملل که خارج از سوريه فعاليت مي کند شورشيان را مقصر ناميد وکارلا دل پونته نماينده کميسيون به اين مساله اعتراف کرد.

آمريکا و انگليس هم نيروهاي دولتي را عامل استفاده از اين سلاح ناميدند ولي هيچ مدرک موثقي براي اثبات ادعاي خود ارائه نکردند. 

سرانجام "ويتالي چورکين" نماينده دائم روسيه در سازمان ملل نهم ژوييه اعلام کرد نتايج تجزيه و تحليل نمونه هاي به دست آمده از محل حادثه توسط کارشناسان روسي در اختيار دبيرکل سازمان ملل قرار داده شده که به روشني نشان مي دهند گلوله در کارخانه و در شرايط استاندارد توليد نشده و حاوي سارين بوده است. درنتيجه دلايل کافي وجود دارد که نشان مي دهد جنگجويان مسلح مخالف از سلاح شيميايي استفاده کرده اند. به گفته چورکين براساس داده هاي موجود تيپ بشاييرالنصرکه با ارتش آزادي سوريه در ارتباط است از فوريه امسال توليد گلوله هاي غير قابل هدايت "بشايير-3" را آغاز کرده است. 

به نوشته روزنامه آمريکا از دهم ژوييه بررسي گزارش را شروع کرده است و جنيفر پساکي سخنگوي وزارت خارجه با سرزنشهاي خود اين روند را همراهي مي کند.

سرگي لاورف وزيرخارجه روسيه همچون هميشه با فصاحت تاکيد کرده مدارک هشتاد صفحه اي شامل تصاوير و اطلاعات کامل در مورد مشخصات جغرافيايي به طور جدي مورد بررسي قرار گرفته اند و مسکو تضمين مي کند که نمونه ها توسط کارشناسان تهيه شده و تا زمان تحويل به آزمايشگاه در اختيار خود آنها بوده است. اين روند به طورکامل با خواسته هاي سازمان ملل درخصوص ممنوعيت تسليحات شيميايي تطابق دارد و هيچ يک از طرفهاي ديگر ازجمله پاريس، لندن و واشنگتن چنين مدارکي ارائه نکرده است. 

به گفته وي در صورت موافقيت دبيرخانه سازمان ملل مسکو مخالفتي با انتشار اين مدارک ندارد.



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار