در شصت و ششمين دوره جشنواره کن که از پانزدهم تا 26 مه برگزار شد فيلم سازان آسيايي حضور موفق و چشم گيري داشتند و موفق به دريافت چند جايزه مهم جشنواره شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در شصت و ششمين دوره جشنواره کن که از پانزدهم تا 26 مه برگزار شد فيلم سازان آسيايي حضور موفق و چشم گيري داشتند و موفق به دريافت چند جايزه مهم جشنواره شدند. هيروکازو کوريدا با پسر کوندارد نشان از پدر (ژاپن) جايزه هيات داوران را گرفت . فيلمي درباره تنگناي خانواده اي که در مي يابند پسر شش ساله شان در زمان تولد عوض شده است. جياژانگ که نيز براي نشاني از گناه (چين) جايزه بهترين فيلم نامه را گرفت؛ فيلمي در چهار فصل که به بررسي خشونت در جامعه چين معاصر مي پردازد. آنتوني جن با نخستين فيلم سينمايي اش ايلوايلو (سنگاپور) جايزه دوربين طلايي را به دست آورد؛ درامي درباره ارتباط ميان خانواده سنگاپوري و خدمتکار فيليپني شان. ريتي پن هم جايزه اصلي بخش نوعي نگاه جشنواره را با تصوير گم شده (کامبوج) به دست آورد؛ فيلمي که با استفاده گسترده از شخصيت هاي ساخته شده باخمير شکل گرفته است. هاني ابواسد، فيلم ساز معروف فلسطيني، نيز با فيلم عمر(فلسطين) جايزه ويژه هيات داوران بخش نوعي نگاه را گرفت.  
البته در بخش هاي جنبي تر جشنواره هم فيلم سازان آسيايي موفقيت هايي را به دست آوردند و از جمله مون بيونهگ- گون با ماه کره جنوبي نخل طلاي فيلم هاي کوتاه را تصاحب کرد. از ديگر موفقيت هاي فيلم سازان آسيايي در کن امسال قطعا بايد به فيلم فرانسوي گذشته اثر فيلم ساز بزرگ ايراني، اصغر فرهادي هم اشاره کرد که جايزه بهترين بازيگر زن را براي برنيس بژو به ارمغان آورد. گذشته جايزه هيات داوران کليساي جهاني را هم گرفت. دست نوشته ها نمي سوزند (محمد رسول اف ايران) هم جايزه فيبرشي را در بخش نوعي نگاه و آناهيتا قزويني زاده جايزه اول بخش فيلم هاي دانشجويي (سينه فوندانسيون) را دريافت کرد. 
بديهي است که يکي از نخستين مواهبي که موفقيت در جشنواره معتبري مثل کن مي تواند براي اين فيلم هاي آسيايي به بار بياورد هر چه آسان تر و گسترده تر شدن پخش و نمايش بين المللي فيلم هاست؛ فيلم هايي که در حالت عادي شانس زيادي براي پخش بين المللي گسترده ندارند. يکي از فيلم هايي که به همين زودي از اين موهبت بهره مند شده ايلوايلو است که تا اين جا عرضه بين المللي موفقي داشته است. اين فيلم که بازاريابي بين المللي اش در اختيار کمپاني فرانسوي ممنتوفيلمز است تاکنون به کشورهايي مثل آمريکا، استراليا، انگلستان، فرانسه، سوئد، سويس، ترکيه، هنگ کنگ، تايوان و پرتغال فروخته شده. دست اندرکاران ممنتو فيلمز اعلام کرده اند که اميدوارند موفق به فروش فيلم به کشورهاي آسيايي ديگري مثل ژاپن، مالزي و فيليپين نيز بشوند. کارگردان فيلم آنتوني چن، گفته که به عرضه فيلم در به خصوص فيليپين بسيار اميد بسته چون يکي از شخصيت‌هاي اصلي فيلم فيليپيني است و اساسا عنوان فيلم نيز برگرفته از نام استاني است در فيليپين. نمايش عمومي فيلم در خود سنگاپور از 29 اوت آغاز خواهد شد و احتمالا از سپتامبر در فرانسه روي پرده خواهد رفت.  
 
*کارنامه رنگارنگ ميکه 

تاکاشي ميکه، کارگردان موفق ژاپني، نخستين فيلم انگليسي زبانش را مي سازد. اين فيلم که بيگانه نام دارد در ژاپن پس از جنگ جهاني دوم مي گذرد و داستان سربازي آمريکايي- با بازي تام هاردي را روايت مي کند که در ژاپن مي جنگيده و پس از تسليم ژاپن و پايان گرفتن جنگ هم چنان در اين کشور مانده و به ياکوزا مي پيوندد. فيلم نامه را اندرو بالدوين نوشته است. هنوز دقيقا معلوم نيست که کار توليد فيلم چه زماني آغاز خواهد شد، چون هم ميکه و هم هاردي، برنامه کاري به شدت فشرده اي دارند و ميکه که مثل هميشه پرکار است حداقل دو پروژه ديگر را نيز در دست دارد. با ساخته شده اين فيلم، کارنامه رنگارنگ و متنوع ميکه از اين هم رنگارنگ تر مي شود. او تنها در همين سال اخير دو فيلم سامورايي، يک فيلم ابرقهرماني و يک فيلم حادثه اي کمدي براي کودکان ساخته است!
 
*مستند کاپاديا درباره ايمي و اينهاوس

عاصف کاپاديا، فيلم ساز تخسين شده انگليسي، مستندي درباره ايمي و اينهاوس، خواننده فقيد انگليسي، مي سازد. اين فيلم که هنوز عنوانش مشخص نيست مستندي خواهد بود نود دقيقه اي که در سال 2014 به نمايش درخواهد آمد و در ساختن آن از مصالح تصويري پيش از اين ديده نشده اي از واينهاوس استفاده مي شود که در ژوبيه 2011 در 27 سالگي درگذشت و اينهاوس گرچه خيلي زود درگذشت ولي در همين مدت، برنده شش جايزه گرمي شده بود. تهيه کننده فيلم جيمزگي ريس است که پيش از اين هم مستندهاي ستايش شده سنا 2010 و خروج از راه فروش‌ها اجناس کادويي را تهيه کرده است سنا که کارگردانش همين عاصف کاپاديا بود نيز مستندي زندگي نامه اي بود درباره ايرتن سنا، راننده برزيلي معروف مسابقه‌هاي موتور سواري. خروج از..... 2010 هم مستندي بود نامتعارف به کارگرداني بنکسي، شخصيت معروف و مروز دنياي ديوارنگاره ها. با اين حساب و با توجه به اعتبار هم کارگردان و هم تهيه کننده فيلم در عرصه مستند مي‌توان انتظار داشت که مستند واينهاوس نيز اثرقابل توجهي از کار دربيايد. ايمي واينهاوس نيز مثل بسياري ديگر از چهره هاي موفق و معروف موسيقي مدرن، از جيمي هندريکس گرفته تا کرت کوبين، هنرمندي بود بي نهايت با استعداد و البته بسيار حساس که زير بار شهرت بي حد و موفقيت جهاني اش زندگي خصوصي نامنظم و خود ويرانگرانه اي را در پيش گرفت که به مرگ زود رس اش منتهي شد.
 
*جيمزباند بعدي را هم مندز مي سازد ؟ 

از قرار معلوم سام مندز کارگردان فيلم جيمزباندي بسيار موفق اسکاي فال، فيلم جيمز باندي بعدي را که 24 فيلم باند خواهد بود نيز کارگرداني خواهد کرد. مدتي اين زمزمه شنيده مي‌شد که با وجود موفقيت عظيم اسکاي فال که پرفروش ترين فيلم جيمز باندي تاريخ سينما شده و منتقدان نيز آن را بسيار ستوده اند مندز از اين پروژه کنار مي کشد ولي ظاهرا چنين نيست و گرچه فيلم سازان قدري مثل کريستوفر نولان و نيکولاس وايندينگ رفن نيز نسبت به کارگرداني فيلم بعدي باند ابراز علاقه کرده اند خود مندز کارگردان آن خواهد بود. فيلم بعدي باند قرار است تابستان آينده فيلم برداري شود و به احتمال زياد پنلوپه کروز بازيگر زن اصلي آن يا به اصطلاح "دختر باندي" خواهد بود. اگر اين اتفاق بيفتد کروز که فعلا 39 ساله است پيرترين دختر باندي تاکنون خواهد شد.  
 
جديدترين اثر سام مندز، تئاتر موزيکال چارلي و کارخانه شکلات سازي براساس اثر معروف رولد دال است که اخيرا پيش نمايش آن در وست اند لندن روي صحنه رفت و از 25 ژوئن به طور رسمي افتتاح خواهد شد. در اين نمايش موزيکال، جمعي از بازيگران معتبر تئاتر بريتانيا بازي کرده اند: داگلاس هاجز در نقش ويلي ونکا، نايجل پلنر در نقش پدربزرگ جو، کلايوکارتر در نقش آقاي سالت، پل جي. آيرس رابت در نقش خانم تي وي و.....  /ص


منبع: ماهنامه فيلم
 
 

 
برچسب ها: کن ، جشنواره ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار