"گريگوري گاس" کارشناس مسائل "عربستان" در مقاله جديد خود در انديشکده بروکينگر با اشاره به ابراز تمايل رييس جمهور منتخب کشورمان به بهبود روابط ايران با عربستان سعودي معتقد است که اين امر سبب کاهش تنش در منطقه خاورميانه خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اندیشکده بروکينگز؛  نويسنده در مقاله خود تحت عنوان "انتخاب رييس جمهور جديد ايران و جنگ سرد جديد خاورميانه" با اشاره به رويکرد "حسن روحاني" رييس جمهور کشورمان در قبال سياست خارجي مي نويسد "انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهوري منتخب ملت ايران اميدهاي تازه اي را ايجاد کرده است.

"اين اميد و خوش بيني نه تنها در مورد برنامه و مذاکرات هسته اي ايران بلکه پيرامون بهبود روابط ايران و عربستان سعودي نيز ايجاد شده است. اين دو کشور هر دو در منطقه از نفوذ و تاثيرگذاري بالايي برخوردار هستند. روحاني خود پيش تر اظهار داشته بود که مايل به بهبود روابط تهران – رياض است. حتي سعودي ها نيز از اين موضوع استقبال کردند."

نويسنده با اشاره به تجربه رييس جمهور منتخب کشورمان در تعامل با مقامات عربستان سعودي در گذشته مي نويسد "حسن روحاني پيش تر نيز در اواسط دهه 90 ميلادي مذاکرات مستقيمي را با مقامات سعودي داشته است که با هدف بهبود روابط دوجانبه ايران و عربستان سعودي انجام شده بود." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "عليرغم آنکه ايران و عربستان در مورد "بحران سوريه" با يکديگر اختلاف نظر دارند اما امروز منافع مشترکي نيز با يکديگر دارند که مي توانند برپايه آنها روابط دوجانبه را بهبود و ارتقا بخشند. حضور ايران و عربستان سعودي در معادلات منطقه اي مبتني بر ساختار روابط بين المللي و منطقه اي است. با وجود امکان بهبود روابط ايران و عربستان سعودي هنوز مشخص نيست که از چه مسيري اين اقدام امکان پذير خواهد بود از آن رو که قطعا جمهوري اسلامي ايران قصد ندارد از منافع خود در عراق چشم پوشي کند و از سوي ديگر سعودي ها نيز از موضع خود رد قبال بحران سوريه عقب نشيني نکرده اند." 

نويسنده در بخش پاياني مقاله خود با ابراز اميدواري در مورد امکان بهبود روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي و تاثير آن بر تحولات منطقه مي افزايد "در صورتيکه با تلاش هاي دولت روحاني فضاي بهبود روابط جمهوري ايران و عربستان سعودي فراهم شود اين موضوع موجب افزايش ثبات در منطقه خواهد شد. اين امر به نفع تمام کشورهاي منطقه خواهد بود." 





برچسب ها: ایران ، عربستان ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار