مردم آسیای میانه ازجمله" تاجیکستان "که دهها سال تحت حکومت شوروی سابق روزگار خود را سپری کردند، در معرض محرومیتهایی قرار گرفتند که با وجود گذشت بیش از 20سال از استقلال، همچنان درگیر تبعات آن هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  فقر و بیکاری مردم این منطقه که نتیجه آن مهاجرت جوانان، این نیروی مولد جامعه است، آنقدرواضح است که نیاز به تحلیل و تفسیر نداشته باشد، پدیده ای که با  وجود تلاشهای گسترده برای مهار آن، همچنان روی ناخوش خود را به جامعه می نمایاند.
70 درصد جمعیت "تاجیکستان "را افراد زیر 30 ‌سال تشکیل می‌دهند به همین خاطر از" تاجیکستان" به عنوان یک کشور جوان نام برده می شود.
به گفته برخی کارشناسان و فعالان حزبی و رسانه ای تاجیک، نبود فرصتهای شغلی و زمینه های کم فعالیتهای اجتماعی و سیاسی در این کشور باعث شده است تا بیشتر جوانان "تاجیکستان" پس از گذراندن دوره تحصیلی متوسطه به مهاجرت روی آورند.
'مژگان هلم اف' از نویسندگان "تاجیکستان" می گوید چنانچه به جوانان در زمینه فعالیت های سیاسی فرصت های بیشتری داده شود رغبت آنان به ماندن در وطن زیاد می شود.
وی گفت: به خاطر این وضعیت بیشتر آنها تصور می کنند که سهمی در پیشرفت جامعه خود ندارند ولی مسوولان و دولتمردان ما می‌توانند با فراهم کردن شرایط و امکانات فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی این ذهنیت را در آنها از بین ببرند.
وي اظهار داشت: بر اساس همین ذهنیت جوانانی نیز که دوره های مدارس عالی کشور‌های خارجی را به پایان می‌رسانند سعی می‌کنند در همان کشور فرصتی برای کار پیدا کنند و به" تاجیکستان" برنگردند.

به گفته هلم اف بیشتر دانش آموزان بعد از تمام کردن تحصیلات دوره متوسطه به فکر مهاجرت بخصوص به کشور روسیه می افتند.

"نورالدین رحمانف "یکی از این دانش آموزان است که می گوید قصد دارد پس از پایان تحصیلات دبیرستان به روسیه سفر کند تا بتواند از راه کارگری هزینه تحصیل برای راه یافتن به یک دانشگاه را تامین کند و بعد هم در همان کشور برای کار اقامت دائم داشته باشد.

رئیس اتحادیه جوانان تاجیک در روسیه بر این عقیده ‌است که فکر مهاجرت در جوانان از همان سن دانش آموزی در ذهن شکل می گیرد بطوریکه مهاجرت در فکر جوانان این کشور به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده است و این پیامد خوبی برای ما ندارد.

"عزت امان"نيز يکي ديگر از دانش آموزان  گفت: شرایط سخت و پایین زندگی ،جوانان را مجبور به مهاجرت می‌کند.

وی گفت: در کشور ما بطور متوسط برای تامین معاش ماهانه یک خانواده دو فرزندی حداقل یکهزار دلار نیاز است در صورتی که حداکثر درآمدی که یک خانواده معمولی در این کشور دارد ، بیشتر از 200 دلار نیست.

امان گفت: لازم است تا شرایط کسب درآمد مناسب برای جوانان در کشور فراهم شود و آنان امکان ترقی و پیشرفت خود را در کشورشان بینند.

وی اظهار داشت: شایسته است کمیته جوانان دولت برای جوانان کشور در زمینه های مختلف برنامه ریزی کند و دولت و مجلس نیز امکانات و شرایط اجرای این برنامه ریزی ها را فراهم کند.
 
وی معتقد است جوانان مستعد "تاجیکستان "در صورت تامین شرایط و امکانات دیگر مجبور نیستند به دیگر کشورها مهاجرت و تن به کارهای دست پایین بدهند.

سازمان آمار" تاجیکستان "چند ماه پیش اعلام کرده بود که درآمد ماهانه یک خانوار حقوق بگیر دولتی و شرکتهای خصوصی خارجی و داخلی در این کشور به طور متوسط 110 دلار است.

تاجیکستان بعد از کشورهای ازبکستان و اوکراین سومین کشوری است که بیشترین تعداد مهاجر را در روسیه دارد.

بر اساس آمار‌ ، "تاجیکستان" یک میلیون و 60 هزار نفر نیروی کار در روسیه دارد که برای تامین هزینه معاش زندگی به این کشور مهاجرت کرده اند.

اگر چه بسیاری از جوانان "تاجیکستان" آرزوی مهاجرت را در سر می پرورانند اما مهاجرانی که از مسکو برگشته اند خاطره خوشی از دوران هجرت خود ندارند.

بر اساس گزارش یک تشکل موسوم به 'گروه بین المللی بحران' ، روس ها مهاجران را تحمل نمی کنند و رسانه های این کشور نیز مهاجران را متهم به اشاعه جرم و سرایت بیماریهایی مانند ایدز می کنند.

شخصیتهای طنز تلویزیون روسیه بعضا مهاجران آسیای میانه ازجمله "تاجیکستان "را مورد توهین قرار می دهند.

جمیل یک جوان اهل "تاجیکستان" گفت که برخی در روسیه به صورت وحشیانه با مهاجران برخورد می کنند و وقتی آنها را می بینی باید با تمام قدرت فرار کنی و از این رو ماندن در کشور خودمان بهتر است.

به گفته" علیشیر کریموف" یک تحلیلگر منطقه آسیای میانه، تعداد زیادی از کارگران هنگام مهاجرت به روسیه جان خود را از دست داده اند.
دیده بان حقوق بشر سال 2009 را بدترین سال برای کارگران مهاجر آسیای مرکزی دانسته است.

درآمد سرانه پایین و کاهش تولید سبب شده که تاجیکستان در بین کشورهای قفقاز و آسیای میانه در تولید ناخالص داخلی سهم پایینی داشته باشد.

با وجود نبود فرصتهای شغلی و درآمدهای پایین و میزان بالای مهاجرت، رشد جمعیت در تاجیکستان بالا و حدود سه درصد اعلام شده است.

امام‌علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان دو روز پیش در مراسم تجلیل از جوانان با اظهار نگرانی از اینکه ' بعضی نوجوانان و جوانان بعد از ختم دوره تحصیلی متوسطه برای ادامه تحصیل و کسب تخصص کوشش نمی‌کنند و از خدمت در ارتش خودداری می کنند ' گفت: این عوامل‌ باعث تمایل آنها به کشورهای بیگانه شده است.

وی اضافه کرد:  دوست داشتن و حفظ کردن این سرزمین اجدادی و نیرومند و مقتدر کردن دولت تاجیکان را باید هر یک از فرزندان ما وظیفه وجدانی خود محسوب کنند و در همه جا با سربلندی اظهار نماید که ' من تاجیکم' ، من وطن زیبا و ‌آبادی دارم که نام مقدس آن‌"تاجیکستان" آزاد است . من به این وطن افتخار می کنم، از آن مراقبت کرده و ‌آبادش می سازم .من هستی و جان خود را برای این ملت، وطن و دولت می بخشم'.

رئیس جمهوری" تاجیکستان" گفت: 70 درصد جمعیت این کشور زیر 30 دارند یعنی معادل پنج میلیون و 800 نفر هستند و تناسب کودکان و
جوانان نسبت به تعداد کل جمعیت نشان دهنده جوان بودن کشور است.


وی گفت : باید شرایطی را فراهم کنیم که زمینه فرصتهای شغلی در" تاجیکستان" ایجاد شود و سطح درآمد خانوارها نیز افزایش یابد.

انتهاي پيام/

منبع:ايرنا
 
 
برچسب ها: تاجیکستان ، مهاجرت ، شوروی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار