هلال ماه مبارک رمضان و رویت آن همه ساله افراد زیادی از منجمان و ستاره شناسان کشور را به تکاپو می اندازد امسال طبق تحقیقات و با استفاده از ابزاری که گروه های رصدی در دست دارند این هلال باریک غروب روز دوشنبه در هيچ بخشی از نيم كره شمالی قابل رويت نیست و بی ترید غروب سه شنبه رویت می شود و چهارشنبه اولین روز ماه رمضان است.

محسن قاضي ميرسعيد ،عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفتگو با خبرنگار گروه فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشيد در روز دوشنبه 17 تيرماه 1392 خورشيدی در ساعت 7 و14 دقيقه و 22 ثانيه به وقت بين المللی و به ساعت تابستانی ايران در ساعت 11 و 44 دقيقه و 22 ثانيه اتفاق خواهد افتاد .

وی افزود :با توجه به عرض دايره البروجی منفی ماه هلال ماه در غروب روز 29 شعبان در نيم كره شمالی وضعيت مناسبی نداشته و به هيچ وجهی در نيم كره شمالی در غروب روز دوشنبه هلال ماه مبارک رمضان قابل رويت نیست.
 این در حالی است که هلال ماه درنيم كره جنوبی فقط در جنوب شرقی كشور شيلی ابزارهای ابتیکی قویو با شرايط مناسب رصد مناسب قابل رويت است و سایرنقاط نيم كره جنوبی این هلال رویت پذیر نیست.

وی تاکید کرد :24 ساعت بعد يعنی در غروب روز سه شنبه هلال ماه مبارك رمضان در قاره های جهان تقریبا رویت پذیر می شود به طوریکه:

در قاره امريكا : در كشور ايالات متحده امريكا – تمام مناطق امريكاي مركزی و امريكای جنوبی با چشم غير مسلح و در كشور كانادا و شمال آن كشور با ابزار قابل رويت مي باشد .

قاره افريقا : هلال رمضان در غروب سه شنبه در تمام مناطق اين قاره با چشم غير مسلح رويت می شود  بديهی است در شمال افريقا به علت كم بودن ارتفاع هلال برای رصد هلال رمضان نياز به افق تميزتر و عاري از گردو غبار نياز داريم هر چند رصد در آن مناطق خيلی سخت نيست.

قاره اروپا : هلال رمضان در غروب روز سه شنبه در جنوب كشورهای پرتغال – اسپانيا با چشم غير مسلح رويت مي گردد اين هلال در اروپای مركزی با ابزارقابل رويت و در شمال اروپا امكان رويت آن حتی با ابزارنيز امکان پذیر نیست. 

قاره اسيا : در غروب روز سه شنبه هلال ماه مبارك رمضان دركشورتركيه فقط با ابزاراپتيكی و در شمال كشور سوريه با ابزار و در جنوب اين كشور و كشور لبنان – فلسطين اشغالی – اردن - كويت با چشم غير مسلح و در شمال كشور عراق با ابزار و در نواحی جنوبی آن با چشم غير مسلح رويت مي گردد اين هلال در كشورهای حوزه خليج هميشه فارس مثل بحرين – قطر – عربستان- امارات – عمان  و همچنين در يمن با چشم غير مسلح قابل رويت است هلال ماه رمضان در جنوب كشورهای تاجيكستان – ازبكستان – و تركمنستان با ابزار و همچنين در تمام كشور افغانستان – شمال پاكستان و شمال هندوستان نيز با ابزاراپتيكی و در جنوب كشورهای پاكستان و هندوستان با چشم غير مسلح قابل رويت خواهد بود همچنين اين هلال در كشورهای اندونزی – مالزی – سنگاپور نيز با چشم غير مسلح رويت مي گردد ، لازم به ياداوري است اين هلال در كشورهای ژاپن – شمال و مركز چين – روسيه و مغولستان غير قابل رويت است .

قاره اقيانوسيه : هلال ماه رمضان در غروب روز سه شنبه در كشورهای استراليا و زلاند نو با چشم غير مسلح قابل رويت است .

وضعيت رويت هلال ماه مبارك رمضان در ايران
همانطور كه در ابتدای اين گزارش اشاره شد به علت عرض دايره البروجی ماه هلال ماه رمضان در عرضهای جنوبی بهتر و راحتر از عرضهای شمالی رويت می شود لذا در كشورمان نيز هلال ماه در غروب روز سه شنبه در شمال و مركز با ابزار اپتيكی مثل يك دوربين دوچشمی و از مركز به سمت جنوب كشورمان با چشم غير مسلح رويت پذیرتر است.

نکاتی که در زمان رویت باید رعایت کرد: 
هر چه از مركز ايران به سمت شمال كشور برويم به علت كم شدن ارتفاع ماه از افق در زمان غروب خورشيد هلال ماه زودتر غروب می کند و رصدگران آن منطقه نياز به ابزاری قويتر دارند و موضع پر اهمیت دیگر در زمان رویت افقی پاك و بدون موانع و ترجيحا مكانی با ارتفاعی بالا نسبت به سطح دريا است.

 قاضی میر سعید اظهارداشت :داشتن اين امكانات شانس رويت هلال ماه را افزايش می دهد و فراموش نکنید هر چه از مركز ايران به سمت جنوب برويم به علت بيشتر شدن ارتفاع هلال از افق در لحظه غروب خورشيد و افزايش مكث آن رويت هلال ماه برای رصدگر اسانتر خواهد بود ./ح


برچسب ها: هلال ماه ، رمضان ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار