در پي افشاگري هاي صورت گرفته درباره جاسوسي آمريکا از کشورهاي اروپايي، احتمال بازنگري اروپا در پيمان هاي اطلاعاتي اش با آمريکا وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری دویچه وله ؛ 
در پي افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن اتحاديه اروپا هشدار داد که ممکن است معاهده‌هاي خود با آمريکا را در مورد مبادله اطلاعات شهروندان مورد بازنگري قرار دهد. اين معاهده‌ها با هدف مبارزه با تروريسم بسته شده‌اند.

اتحاديه اروپا روز جمعه هشدار داد که مي‌تواند در معاهدات خود با آمريکا بر سر تبادل اطلاعات مسافران هوايي و داده‌هاي مالي بازنگري کند. اين هشدار در پي افشاگري ادوارد اسنودن داده شده است. افشاگري‌هاي اسنودن مشخص مي‌کرد نمايندگي‌هاي ديپلماتيک اتحاديه اروپا و برخي کشورهاي اروپايي مورد کنترل و شنود  دولت آمريکا قرار دارند.

اسنودن با افشاي برنامه جاسوسي آمريکا معروف به "پريسم" مجبور به ترک آمريکا شد و بنا به آخرين خبرهاي رسيده هم اکنون در فرودگاه مسکو به سر مي‌برد. اسنودن از سوي آمريکا به "سرقت اسناد طبقه‌بندي شده و افشاي اطلاعات محرمانه‌ي دستگاه‌هاي امنيتي ايالات متحده" متهم و گذرنامه‌اش باطل شده است.

هر دو برنامه تبادل اطلاعات بين اتحاديه اروپا و آمريکا در زمان تصويب خود در اروپا با اعتراضات فراواني رو به رو شدند، چرا که نگراني‌هايي درباره نقض حريم شخصي افراد مطرح بود.پس از افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن برخي از گروه‌هاي سياسي در پارلمان اروپا خواهان بازنگري معاهدات موجود شدند. اين افشاگري‌ها و بحث‌هاي متعاقب آن حتي باعث شد گروهي خواستار تعليق مذاکرات مربوط به معاهده تجارت آزاد بين اتحاديه اروپا و آمريکا شوند. اين مذاکرات قرار است هفته آينده انجام گيرد.البته خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اروپا، روز جمعه اعلام کرد که مذاکرات "بسيار مهم" آتي به تاخير نخواهند افتاد.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه تصميم گرفت تا گروه تحقيقاتي خود را درباره موضوع جاسوسي شهروندان اروپا تشکيل دهد.در همين حال قانونگذاران ايسلند پيش‌نويس قانوني را به پارلمان تسليم کرده‌اند که بر اساس آن به ادوارد اسنودن تابعيت فوري اعطا خواهد شد.حزب سبز‌هاي ايسلند به همراه احزاب "آينده روشن‌تر" (Brighter Future Party) و حزب دزدان دريايي (Pirate Party) از مطرح کنندگان اين موضوع هستند اما تاکنون حمايت اندکي را به همراه داشته‌اند.

پيش از اين سايت افشاگر ويکي‌ليکس اعلام کرده است که ادوارد اسنودن، همکار پيشين آژانس امنيت ملي آمريکا مجموعا از 21 کشور از جمله آلمان درخواست پناهندگي کرده است. اگرچه کشورهايي از اين ميان نظير آلمان به درخواست پناهندگي وي پاسخ منفي داده‌اند، اما اسنودن براي رسيدن به کشورهايي که حاضر به بررسي درخواست وي باشند نيز با مشکل چگونگي خروج از فرودگاه مسکو مواجه است.

ايسلند، فنلاند، ايرلند، هلند، نروژ، اسپانيا و سوئيس پيش از اين اعلام کرده‌اند که اسنودن بايد درخواست پناهندگي خود را در خاک آن‌ها تسليم کند. ارايه تابعيت ايسلندي به وي مي‌تواند اين مساله را حل کند.پيش از اين در سال 2005 ايسلند به طريقي مشابه بابي فيشر، قهرمان آمريکايي شطرنج جهان را از ژاپن به ايسلند منتقل کرد. وي به علت آن‌چه نقض تحريم‌هاي آمريکا عليه يوگسلاوي سابق شمرده مي‌شد، تحت پيگرد بود.

يکي از حاميان طرح در جلسه روز گذشته مجلس ايسلند درباره اسنودن گفت: «او اکنون تحت تعقيب است و جايي براي رفتن ندارد.» اين طرح توانست در اين روز حمايت کمي جلب کند، شش عضو از 63 عضو پارلمان با اين موضوع موافق بودند.اين در حاليست که بنا بر گزارش‌ها روسيه نيز در حال کناره‌گيري از ادامه نگهداري اسنودن در خاک خود است. سرگئي ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، به رويترز گفت اسنودن بايد جايي ديگر را براي پناه گرفتن بيابد.

در اين ميان برخي از رهبران چپ‌گراي آمريکاي جنوبي به جلوگيري از پرواز هواپيماي حامل رئيس جمهور بوليوي اعتراض کردند. هواپيماي اوو مورالس رئيس‌جمهور بوليوي هفته گذشته با اين ظن که ممکن است اسنودن در آن باشد، اجازه پرواز بر فراز خاک فرانسه را نيافت و مجبور به فرود اضطراري در فرودگاه وين شد. هواپيماي رئيس‌جمهور پس از بازرسي اجازه پرواز به سمت بوليوي را يافت. مورالس از مسکو عازم کشور خود بود.

به گزارش آسوشيتدپرس روساي‌جمهور آرژانتين، اکوادور، سورينام، ونزوئلا، و اروگوئه در آخرين ساعات پنج‌شنبه با حضور در بوليوي در پي يافتن راهي ديپلماتيک براي اعتراض برآمدند.اوو مورالس با حضور روساي‌جمهور ديگر کشورها هشدار داد که در صورت لزوم سفارت آمريکا را در کشور خود تعطيل خواهد کرد. مورالس بار ديگر واشنگتن را سرزنش کرد که با تحت فشار گذاشتن کشورهاي اروپايي در برنامه پرواز وي اختلال ايجاد کرد.

خوزه مانوئل گارسيا، وزير امور خارجه اسپانيا، روز جمعه اعلام کرد به کشور وي و ديگر کشورهاي اروپايي گفته شده بوده است که اسنودن در هواپيماي رئيس‌جمهور بوليوي است. وي توضيح نداد که چنين اطلاعاتي از سوي چه کسي در اختيار اين کشورها قرار گرفته است.نيکلاس مادور، رئيس‌جمهور ونزوئلا، سرويس اطلاعاتي آمريکا را متهم به ايجاد اختلال در پرواز مورالس مي‌داند.

برچسب ها: اروپا ، آمریکا ، پیمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار