اسلام‌گرايان مصر امروز متعهد شدند در تلاش براي وادار کردن ارتش به بازگرداندن محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده اين کشور به سمت خود که نخستين رئيس جمهور منتخب دموکراتيک مصر به شمار مي رود ، اعتراض هاي بيشتري برگزار کنند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  خبرگزاري فرانسه در گزارشي از قاهره به قلم سامر العطروش نوشت :اين تعهد اسلام‌گرايان پس از درگيري هاي شديد شب گذشته مطرح شد که 30 کشته و بيش از 1100 زخمي در سراسر کشور بر جا گذاشت.

ائتلافي از گروه هاي اسلام‌گرا در بيانيه اي اعلام کردند اين اعتراض ها و تحصن هاي مسالمت آميز در قاهره تا زماني که کودتاي نظامي در مصر تغيير مسير دهد و اين رئيس جمهور مشروع به سمت خود بازگردد ، ادامه خواهد يافت . 

به رغم اظهارات مطرح شده درباره اعتراض هاي مسالمت آميز در مصر ، ساکنان برخي نقاط قاهره مي گويند پيش از درگيري هاي مرگبار شب گذشته ، گروهي از اسلام‌گرايان مسلح به مسلسل ، چاقو و چماق را مشاهده کرده اند .

تک تيراندازها نيز روي بام خانه ها موضع گرفته اند و پزشکان در مصاحبه با فرانس پرس گفتند برخي شهروندان را که گلوله به آنها اصابت کرده بود مداوا کرده اند . 
اين واکنش اسلام‌گرايان که دو روز پس از اقدام ارتش به سرنگون کردن مرسي صورت گرفت تاکيدي بر عزم اخوان المسلمين به برهم زدن برنامه ارتش براي يک روند انتقال سياسي تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري جديد است . 
مرکز قاهره پيشتر نيز در آستانه مرحله جديد اعتراض ها در روز شنبه ، متشنج بوده است . 
تظاهرکنندگان مخالف مرسي شب را در ميدان تحرير گذراندند که کانون انقلاب سال 2011 و سرنگوني حسني مبارک رئيس جمهور ديکتاتور مصر به شمار مي رود .
جنبش تمرد که سازمان دهنده اصلي اعتراض ها عليه مرسي و سرنگوني وي به شمار مي رود از طرفداران خود خواسته است روز يکشنبه نيز بار ديگر به خيابان ها بيايند.
دهها هزار نفر از طرفداران مرسي روز جمعه در اعتراض به سرنگوني وي در يک کودتاي نظامي تحت حمايت مردم تظاهرات برپا کردند .

روز جمعه تعداد زيادي از تظاهرکنندگان مخالف مرسي نيز به خيابان هاي قاهره و اسکندريه آمدند و همين مسئله باعث درگيري بين دو طرف شد . 

پليس مصر نيز تعدادي از مقامات بلندپايه اسلام‌گرا از جمله خيرت الشاطر را که قدرتمندترين حامي مرسي در اخوان المسلين به شمار مي رود بازداشت کرده است.

خبرگزاري رسمي مصر ( منا ) اعلام کرد در درگيري بين طرفداران و مخالفان مرسي در شهر اسکندريه دست‌کم 12 نفر کشته شدند . 

تلويزيون دولتي مصر نيز اعلام کرد بر اثر درگيري بين طرفداران و مخالفان مرسي در ميدان تحرير قاهره دست‌کم دو نفر کشته شدند . اين درگيري ها زماني فروکش کرد که نيروهاي ارتش با استفاده از خودروهاي زرهي ، دو طرف درگير را از يکديگر جدا کردند.
سرهنگ احمد علي سخنگوي ارتش در مصاحبه با فرانس پرس گفت :« ما از هيچ کدام از طرفين درگير جانبداري نمي کنيم . ماموريت ما تامين امنيت جاني تظاهرکنندگان است . »

سخنگوي سازمان ملل متحد به نقل از بان کي مون دبير کل اين سازمان، پايان يافتن مسالمت آميز اين بحران را خواستار شد . 

آمريکا نيز درگيري ها در مصر را محکوم کرد و از همه مقامات اين کشور از جمله ارتش خواست به کشتار پايان دهند.

مداخله ارتش مصر با حمايت ميليون ها نفر از مردم اين کشور از جمله رهبران ليبرال و شخصيت هاي مذهبي روبرو شد که خواستار برگزاري انتخاباتي جديد در چارچوب قوانيني اصلاح شده بودند.

اعتراض هايي که باعث مداخله ارتش مصر و سرنگوني مرسي شد نشات گرفته از مخالفان ليبرال بود که در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته در برابر اسلام‌گرايان با شکست روبرو شدند. 
کوتاهي مرسي در عمل کردن به وعده هاي خود در خصوص بهبود اوضاع اقتصادي کشور باعث شد تا خشم رهبران ليبرال از وي افزايش يابد.
برچسب ها: اسلام ، بین الملل ، مرسی ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار