رژيم جعلی صهيونيستي برکناري محمد مرسي را به سود اين رژيم غاصب نمي‌داند چرا که وي در زمان روی کار بودن، اعلام کرد به معاهده "کمپ ديويد" پايبند است و همین اقدامات زمینه‌های سقوط وی را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ "حسن هاني‌زاده"، طي يادداشتي به بررسي واکنش جامعه جهاني با کودتاي نظامي در مصر و نوع برخورد کشورهاي جهان با دولت موقت اين کشور پرداخته است.

متن اين يادداشت به شرح ذیل است:

برکناري محمدمرسي توسط ارتش با واکنش‌هاي متفاوتي از طرف کشورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مواجه شده است.

هر کشوري بنا به منافع و رويکردهاي خود نسبت به اين حادثه مهم از خود واکنش نشان داده است؛ آمريکايي‌ها سياست دو گانه‌اي را در اين زمينه در پيش گرفته‌اند به‌طوري که از يک‌سو در پشت پرده ارتش مصر را به در دست گرفتن قدرت و برکناري اسلام‌گرايان و سلفي‌ها از قدرت تشويق کرده است.

از آن‌جا که آمريکا از مدت‌ها قبل احساس مي‌کرد ممکن است اخوان‌المسلمين حلقه نفوذ خود را در کشورهاي خاورميانه گسترش دهد و با توجه به احساس خطر از حضور آنها در مصر و به خطر افتادن امنيت رژيم جعلی صهيونيستي، اجازه کودتا عليه دولت منتخب مردمي را به ارتش مصر دادند.

از سوی ديگر و از آن‌جا که اخوان‌المسلمين و سلفي‌ها در طي يک سالي که از دولت محمد مرسي مي‌گذرد کارنامه خوبي را از خود ارائه نداده‌اند به طوري که با دست‌زدن به اقدامات افراطي و قتل " شيخ حسن شحاته " رهبر شيعيان مصر، افکار عمومي را عليه اسلام‌گرايان برانگيختند.

بنابراين آمريکا و غرب بازي هوشمندانه‌اي را در قبال اخوان‌المسلمين انجام داده و با فراهم کردن ميدان براي حضور سلفي‌ها در قدرت سعي کردند چهره خشني از اين مجموعه ارائه دهند و پس از آن اجازه کودتا توسط ارتش را صادر کردند.

اينک نوعي تقابل در جامعه مصر به وجود آمده به‌‌طوري که برخي هواداران مرسي در ميدان التحرير قاهره تجمع کرده و خواستار بازگشت وي به قدرت هستند و در مقابل برخي ديگر خواهان قدرت يافتن ليبرال‌ها و سکولارها هستند.

شرايط مصر کاملا بحراني است و برخي کشورهاي مرتجع عرب منطقه در بحراني کردن اوضاع مصر بي‌تاثير نبوده‌اند؛ عربستان از رهگذر تقويت جريان‌هاي سلفي و قطر نيز با تقويت و پشتيباني اخوان‌المسلمين به نوعي از بازيگران اصلي عرصه داخلي مصر محسوب مي‌شوند به همين دليل به نظر مي‌رسد عربستان و قطر با توجه به دگرگوني اوضاع سعي دارند خود را با شرايط فعلي وفق دهند.

رژيم جعلی صهيونيستي نيز با توجه به اظهار نظر برخي مسئولين نشان داد از حاکميت سلفي‌ها و اخوان‌المسلمين خرسند بوده و برکناري محمد مرسي را به سود اين رژيم غاصب نمي‌داند چرا که وي در زمان روی کار بودن، اعلام کرد به معاهده "کمپ ديويد" پايبند است.

مرسي ضمن تخريب تونل‌هاي رفح-غزه خدمت بزرگي را به رژيم غاصب صهيونيستي انجام داد بنابراين ژريم اشغالگر قدس از برکناري سلفي‌ها و اخوان المسلمين ناراضي است به طوري که احساس مي‌کند روي کار آمدن سکولارها و ليبرال‌ها به منافع اين رژيم غاصب لطمه خواهد زد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رژیم ، صهیونیستی ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار