نخست‌وزیر جدید مصر در تحولات اخیر از مخالفان اصلی «محمد مرسی» به شمار می‌آمد و بارها کناره‌گیری وی را خواستار شده بود، وي در دوران «حسنی مبارک» هم از منتقدان حکومت بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ارتش مصر سه روز پس از کودتای نظامی و عزل «محمد مرسی» از کرسي ریاست جمهوری این کشور، "محمد البرادعی"  را به سمت نخست وزیر موقت این کشور انتخاب و وی را مامور تشکیل دولت جدید مصر کرد.
 
در روز چهارشنبه و به دنبال تظاهرات میلیون‌ها نفر از معترضان به سیاست‌های دولت مرسي، ارتش مصر وي را از سمت ریاست جمهوری برکنار و قانون اساسی را تعلیق و سپس «عدلی منصور» را به عنوان رئیس جمهوری موقت انتخاب کرد.
 
البرادعی کیست؟
 
«محمد البرادعی» دیپلمات و سیاستمدار مصری است که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ به عنوان دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کرد.
 
وی دارنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۵ است.
 
البرادعی در سال ۱۹۶۲ با مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه قاهره دانش‌آموخته شد.  
 
وي در سال ۱۹۶۴ به عنوان کارمند وزارت امور خارجه در بخش اداره هیئت مشغول به کار گردید.
 
نخست وزير جديد مصر در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترای خود را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه نیویورک دریافت کرد.  
 
وي همچنين در سال 1974 به عنوان مشاور و دستیار وزیر امور خارجه وقت مصر «اسماعیل فهمی» و سپس به عنوان مسئول حقوق بین‌الملل در «موسسهٔ آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد» تا سال ۱۹۸۰ مشغول به کار شد.
 
البرادعی در یکم سپتامبر سال ۱۹۹۷ پس از رقابت با «هانس بلیکس» سوئدی به ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شد؛ وي در سپتامبر سال ۲۰۰۱ برای بار دوم و سپتامبر ۲۰۰۵ برای بار سوم نیز به این سمت مجددا انتخاب شد.
 
نخست وزير جديد مصر با «آیدا الکاچف» که گفته می‌شود اصالتی ایرانی دارد، ازدواج کرده است، حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های لیلا و مصطفی است.

لیلا که نظیر پدر و پدربزرگش در رشته حقوق تحصیل کرده، اکنون وکیل بوده و همراه همسرش در لندن زندگی می‌کند. مصطفی نيز مدیر بخش صوت یکی از شبکه‌های تلویزیونی در لندن است.
 
سابقه اولین حضور البرادعي در مشاغل دیپلماتیک به سال 1964 بازمی‌گردد، زمانی که او به عنوان نماینده وزارت خارجه مصر در جلسات سازمان ملل متحد با موضوعات سیاسی و حقوقی شرکت کرد.

وي بین سال‌های 1974 تا 1978 مشاور ویژه وزارت امور خارجه مصر بود و بعد از آن به عنوان مقام اردش در زمینه برنامه حقوق بین‌الملل در موسسه آموزش و تحقیق سازمان ملل متحد فعالیت کرد.
 
البرادعی سابقه تدریس در آمریکا را نیز دارد. او از سال 1981 تا 1987 استاد حقوق بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک بود.

نخست‌وزیر جدید مصر در تحولات اخیر از مخالفان اصلی «محمد مرسی» به شمار می‌آمد و بارها کناره‌گیری وی را خواستار شده بود. وي در دوران «حسنی مبارک» هم از منتقدان حکومت بود.  
 
 
البرادعی در کتابش که «عصر فریب: دیپلماسی هسته‌ای در عصر خیانت» نام داشت، به بحث حمله آمریکا به عراق هم پرداخته و آن را امري غیرضروری دانسته است.

وی در این مورد نوشته است که جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا علی‌رغم گزارشات آژانس مبنی بر عدم وجود سلاح‌های کشتار‌جمعی در این کشور، به بهانه خلع سلاح رژیم ديکتاتور سابق عراق، آزادی مردم اين کشور و نجات جهان از آنچه که خطر بزرگ سلاح‌های کشتارجمعی خواند، به عراق حمله کرد.

نخست وزير جديد مصر در این مورد می‌نویسد: بازرسان آژانس در تحقیقات خود از عراق لوله‌های آلومینیومی را پیدا کرده که به منظور ساخت گلوله‌های توپخانه‌ای و نه برای ساخت بمب‌های هسته‌ای طراحی شده ‌بودند.

من نتایج تحقیقات آژانس را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کردم اما بوش در فردای آن روز در سخنرانی وضعیت کشور ادعا‌های خود درباره لوله‌های آلومینیومی در عراق را تکرار کرد.  
 
البرادعی و روابط با ایران

موضوع پرونده هسته‌ای ایران یکی از اصلی‌ترین پرونده‌های مطرح‌شده در دوره رياست وی در آژانس انرژي اتمي بود.

وی بعدها چهار فصل از 13 فصل کتاب خاطرات کاری‌اش تحت عنوان را به پرونده هسته‌ای ایران اختصاص داد.


نخست وزير جديد مصر در سال 2003 با «حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور منتخب ايران نیز دیدارهایی داشته است.  
 
همچنین در زمان حضور البرادعی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهد روابط مناسب و نزدیکی با مقام‌های ایرانی بوديم، اين درحالي است که  آمانو سخت‌گيري‌هاي غيرعقلاني نسبت به پرونده هسته‌اي کشورمان اعمال مي‌کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار