آرام آرام، حاشیه بوستان ملت را گام می‌زنم. تازگی و طراوت را از هوای زمستانی این بوستان هم می‌توان گرفت. طراوتی که سال‌ها همسایه ما بوده و هوایی پاک را همیشه برایمان طرفه آورده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد اما کمی آن طرف‌تر، غوغای دود و دمی که از آشیانه اتوبوس‌های شرکت واحد برمی خیزد، درختان کهنسال و سالمند ملت را خواب زده می‌کند و از رویای شیرین زمستانه برمی خیزاند. گویی آلودگی سهمی جاودان با محیط است و نمی‌توان این دو یار غار را بی‌خبر از هم یافت. قطعا گذر شما هم بار‌ها و بار‌ها به پایانه آزادی و آشیانه اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی در جوار بوستان ملت افتاده است. با گذر زمان و با افزایش شمارگان ناوگان حمل و نقل شهری به ویژه حمل و نقل عمومی، میزان دودزایی پایانه آزادی که حالا نزدیک به دو دهه از عمر خود را پشت سر می‌گذارد، بیشتر شده و این موضوع، نارضایتی بسیاری از اهالی منطقه ما به ویژه اهالی محله آزادشهر را به دنبال داشته است. هم گام با اهالی و شهروندانی می‌شویم که به هوای تنفس در بوستان بزرگ شهرشان، گذری بر این پایانه کرده‌اند.

دود است و دود و دود...

علی عاطفی از هم محلی‌های ما و ساکن خیابان آزادشهر است. او که عادت دارد بعد از ظهر‌ها برای ورزش به بوستان ملت بیاید، می‌گوید: جانمایی پایانه در کنار بوستان، جانمایی بسیار خوبی بوده، اما با توسعه شهر و همچنین افزایش میزان خطوط اتوبوسرانی، این موضوع به یک معضل جدی محیط زیستی برای این بوستان و ساکنان هم جوار آن تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه دود ناشی از عدم سوختن گازوئیل، سلامت همشهریان را تهدید می‌کند، ادامه می‌دهد: با این روند، وضعیت ورودی بوستان ملت هر روز بد‌تر از این هم خواهد شد و اهالی ورزش و تندرستی به جای تنفس هوای پاک، باید دود گازوئیل را استنشاق کنند.

ملت، صفای گذشته را ندارد...

سارا ابراهیمی هم از دیگر هم محله‌های ماست که معمولا برای مطالعه، از فضای باز و پر طراوت بوستان ملت استفاده می‌کند. او می‌گوید: ملت، دیگر صفای گذشته را ندارد و به یک بوستان تقریبا بی‌روح تبدیل شده است. هر چه زمان می‌گذرد هم این موضوع بیشتر به چشم می‌آید.

او یادآور می‌شود: یادم می‌آید وقتی بچه بودم، فضای بوستان، فضایی باطراوت و تمیز بود و الان پر از دود و آلودگی شده است. به همین دلیل دیگر تمایلی ندارم در ضلعی از پارک که همجوار ایستگاه‌های متعدد اتوبوس هست، مطالعه کنم و معمولا از ضلع غربی وارد می‌شوم.

پایانه یا تعمیرگاه!

محسن الیاسی نیز از کسبه محله آزادشهر است که با گلایه از آلودگی پایانه آزادی، می‌گوید: معلوم نیست اینجا، پایانه است یا تعمیرگاه! با اینکه رانندگان موظفند اتوبوس‌های خود را در مکان‌های پایانه‌ای تا زمان شروع حرکت خاموش نگه دارند، اما می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و حتی اقدام به تعمیرات این خودروهای سنگین در محل پایانه می‌کنند.

او می‌افزاید: نتیجه این کار هم بروز آلودگی شدید در این منطقه و جاری شدن روغن و گریس از اتوبوس‌هایی می‌شود که بسیاری از آن‌ها عمر طبیعی خود را کرده‌اند.

اتوبوسرانی پیگیر باشد...

امیری، دبیر شورای اجتماعی محله آزادشهر نیز در خصوص این معضل بزرگ محله که حالا به نوعی دامنگیر بسیاری از همشهریان نیز شده است، می‌گوید: اعضای این شورا بار‌ها این موضوع را بررسی و پیگیری کرده و نامه‌های متعددی نیز به سازمان اتوبوسرانی مشهد ارسال شده است.

او تصریح می‌کند: با این حال تاکنون پاسخگویی قانع کننده‌ای را از مسئولان این سازمان شاهد نبوده‌ایم.

روشن بودن اتوبوس‌ها در پایانه تخلف است...

به سراغ معاون سازمان اتوبوسرانی مشهد و حومه رفتیم تا کم و کیف ماجرا را از زبان او جویا شویم.

شاهرخی با بیان اینکه روشن بودن اتوبوس‌ها در پایانه تخلف است، می‌گوید: شهروندان در صورت مشاهده چنین رویدادی می‌توانند سازمان اتوبوسرانی مشهد را در جریان گذاشته تا با متخلفان برخورد شود.

او با این حال مشکل این پایانه و سایر پایانه‌های شهری که سبب برخی آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند را نرسیدن گازوئیل کم گوگرد به مشهد می‌داند و ابراز می‌دارد: در حال حاضر گازوئیلی که این اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند برابر با هفت هزار و ۵۰۰ ppm است. این در حالی است که گازوئیل در اختیار برخی کلانشهر‌ها بیش از هفت هزار برابر ppm کمتر از مشهد گوگرد دارد/ س

گزارش: بنیامین یوسف زاده

برچسب ها: حاشیه ، بوستان ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.