به نظر مي رسيد که مشکل ما، در کاهش مرگ و مير نوزادان ناشي از افزايش آمار سزارين در ايران است که اين مسئله حياتي بوده و بايستي از جانب مسئولين امر مورد توجه قرار بگيرد.

دکتر فاطمه اعلمي متخصص نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: آمار رسمي مرگ و مير نوزادان زير يک ماه در کشور ما،‌ رقمي در حدود 14 در هزار است که نسبت به استاندارد جهاني(4 تا 6 در هزار) بالا است.

وي عنوان کرد: برخي منابع آمار واقعي را از اين نيز بالاتر مي دانند و اين در حالي است که آمار مرگ و مير کودکان زير پنج سال در سه ماهه دهه اخير در کشور ما کاهش چشم گيري يافته است يعني از 130 در هزار به 30 در هزار رسيده است.

دکتر اعلمي در پاسخ به اين سوال در مورد اينکه چرا ما، در زمينه کاهش مرگ و مير نوازادان چندان موفق نبوده ايم در حاليکه ارگان هاي مربوطه در اين زمينه تلاش و هزينه بسياري انجام داده اند.

وي چنين پاسخ داد: ايران بالاترين آمار سزارين دنيا را داراست، آمار سزارين در برخي از بيمارستان هاي ما، بالاي 90 درصد است به آمار سزارين در ايران، کمتر از جانب مسئولين پرداخته مي شود.

وي متذکر شد: رابطه بين سزارين و بروز مشکلات تنفسي نوزاد به لحاظ علمي ثابت شده است،افزايش مرگ و مير نوزادان در سزارين هاي انتخابي نيز امري ثابت شده است.

اين متخصص خاطر نشان کرد: به نظر مي رسد مشکل ما، در کاهش مرگ و مير نوزادان، ناشي از افزايش آمار سزارين در ايران است و اين مسئله حياتي بوده که بايد از جانب مسئولين امر مورد توجه قرار بگيرد.


برچسب ها: نوزاد ، سزارین ، مرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار