شيخ‌الاسلام در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

مصر بسيار بزرگتر از مرسي و اخوان‌المسلمين است/ پرچم اسرائيل کماکان در مصر مي‌درخشد

يک کارشناس سياست خارجي‌ با اشاره به سياست‌هاي آمريکا در مقابل بيداري اسلامي‌ اظهار داشت: نقشه‌اي براي تجزيه و تقسيم مصر وجود دارد که توسط يک شرق‌شناسي انگليسي صهيونيست به نام "برنارد لوئيس" طراحي شده است؛ در اين طرح مصر را به 4 قسمت عمده تقسيم مي‌كند و از طرفي مردم مصر به دو دسته قبطي و مسلمان تقسيم مي‌شوند که اين دو دستگي امکان اختلافات داخلي را به وجود مي‌آورد و از طرف ديگر اختلافات سياسي نيز به آن دامن مي‌زند.

حسين شيخ‌الاسلام در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به تشريح آخرين اوضاع و تحولات مصر پرداخت.

متن اين گفتگو به شرح ذيل است:

باشگاه خبرنگاران: لطفا بفرماييد عمده‌ترين معترضين و مخالفين مرسي را چه گروه‌هايي تشكيل مي‌دهند؟

معترضين از طيف‌هاي مختلف مخالف مرسي هستند که شامل لائيک‌ها، طرفداران رژيم سابق و "احمد شفيق" همچنين ناصبي‌ها و حتي مسلمانان معتقد که سابقا جزو اخوان‌المسلمين بودند، مي‌شود.

برخي‌ چون "ابوالفتوح" اين اشکال را به روش مديريت اخوان‌المسلمين دارند که چرا غرب را به‌عنوان الگو انتخاب کرده‌اند و حکومت کنوني را يک حکومت اسلامي نمي‌دانند.

همه اين طيف‌هاي مختلف بر سر يك نکته توافق دارند که مصر بسيار بزرگتر از مرسي و اخوان‌المسلمين است و همچنين اخوان‌المسلمين نيز بسيار بزرگتر از مرسي است و اين جريان مي‌توانست افراد بهتري را براي رياست جمهوري معرفي کند.

نوع مديريت مرسي در مسئله فلسطين و غزه و
بستن تونل‌هايي كه ميان سرزمين‌هاي اشغالي و مصر حفر شده است، مورد اعتراض مخالفين اسلام‌گراي وي قرار دارد.

برخي ديگر از معترضين به تسلط ارتش و سازمان امنيت که ارتباطي بسيار قوي با آمريکا دارند، اعتراض دارند چرا که خصوصا روابط خارجي مصر را ارتش اين کشور تعيين مي‌کند، به همين جهت پرچم اسرائيل کماکان در مصر مي‌درخشد و رابطه با ايران برقرار نمي‌شود.

گرفتن وام‌هاي خارجي از آمريکا و ساير کشورها نيز از ديگر عوامل نارضايتي معترضين است؛ مردم معتقدند که مرسي نتوانسته است توانايي‌هاي داخلي مصر را فعال کند و نسبت به اين مسئله اشکال وارد مي‌کنند.

باشگاه خبرنگاران: آيا با توجه به قدرت ارتش امكان كودتا عليه مرسي وجود دارد؟

هم‌اکنون نيز قدرت در اختيار ارتش و سازمان‌هاي امنيتي است بنابر اين ارتش نيازي به کودتا نداشته و مرسي هم‌اکنون نيز اختيار چنداني ندارد، به همين دليل رابطه با رژيم صهيونيستي و ارسال گاز به اين رژيم ادامه مي‌يابد.

 انشاءالله مردم مصر بتوانند بر چالش‌ها فائق بيايند که خود مرسي نيز يک چالش براي مردم مصر محسوب مي‌شود.


باشگاه خبرنگاران: يكي از استانهاي مصر اعلام استقلال كرده و حتي پرچمي متفاوت را در اين استان برافراشته‌اند، اين مطلب را چگونه تحليل مي كنيد؟

اين مسئله توسط آمريکا صورت گرفته و طراحي اصلي آمريکا و رژيم صهيونيستيي تجزيه مصر است، همانگونه که اين طرح را براي کل جهان اسلام و از جمله سوريه پي مي‌گيرند.

نقشه‌اي براي تجزيه و تقسيم مصر وجود دارد که توسط يک شرق‌شناسي انگليسي صهيونيست به نام "برنارد لوئيس" طراحي شده است. وي كه 94 سال دارد در اين طرح مصر را به 4 قسمت عمده تقسيم مي‌كند و از طرفي مردم مصر به دو دسته قبطي و مسلمان تقسيم مي‌شوند که اين دو دستگي امکان اختلافات داخلي را به وجود مي‌آورد و از طرف ديگر اختلافات سياسي نيز به آن دامن مي‌زند.

 آمريکا صحنه‌گردان اصلي ناآرامي‌هاي مصر است و اين كشور سلطه‌گر قصد دارد بيداري اسلامي را به نفع خود مصادره کند و چنانچه موفق به انجام آن نشود، موجب نابساماني اوضاع آن کشور مي‌شود تا فرصت لازم را جهت اعمال ساز و‌‌ کارهاي خود پيدا کند.

آمريکايي‌ها دخالت‌هايي را در قالب سازمان‌هاي به اصطلاح مردم‌هاد و با هدف جاسوسي در مصر انجام داده‌اند. آنها تمام تلاش خود را انجام داده‌اند که انتخابات مصر منجر به پيروزي قاطع اخوان‌المسلمين نشود و اين حزب تنها با اختلاف چند درصد توانست پيروز ميدان شود.

 آمريکايي‌ها قصد ندارند مصر به ثبات برسد و چنانچه جناحي موفق شود پس از سرنگوني مرسي به قدرت برسد، آنها با جناح مقابل همکاري خواهند کرد تا هيچ حزبي نتواند به حد کافي قدرتمند شود.

باشگاه خبرنگاران: آيا اين احتمال وجود دارد كه اعتراضات به بركناري مرسي بيانجامد؟

اخوان‌المسلمين اکثريت را در اختيار دارد و مرسي، هم منتخب اخوان‌المسلمين و هم منتخب مردم مصر است البته احتمال سرنگوني مرسي ضعيف است چنانچه اين اتفاق بيافتد، تجربه بدي براي مردم مصر خواهد بود زيرا به هرحال او منتخب مردم است؛ انشاءالله مردم مصر بتوانند بر چالش‌ها فائق شوند که خود مرسي نيز يک چالش براي مردم مصر محسوب مي‌شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: آمریکا ، مصر ، بیداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار