رحلت پدر بزرگوار مقام معظم رهبری، تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو، اعدام بنیانگذار فرقهٔ بابیه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 تیر 1392 خورشیدی برابر با 27 شعبان 1434 هجری و 6 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

رحلت آیت اللَّه «سیدجواد خامنه ای» پدر بزرگوار مقام معظم رهبری (1365 ش)

آیت‌اللَّه سیدجواد حسینی خامنه‌ای، در حدود سال 1274 ش در شهرستان خامنه در نزدیکی تبریز در آذربایجان شرقی زاده شد وی در جوانی سفری به عتبات عالیات و مشهد مقدس انجام داد و در همین سفر بود که معنویت و صفای روحانی حوزه علمیه مشهد او را مجذوب ساخت و رَحل اقامت دائمی در آن شهر افکند. ایشان در سال 1305 ش برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت نمود و در درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی شرکت جست.



از دامان این عالم بزرگوار، فخر عالم اسلام و تشیع، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای برخاسته است. این فقیه فرزانه سرانجام پس از سال‌ها تدریس و زندگی فقیرانه و در کمال زهد و قناعت در پانزدهم تیر 1365 ش برابر با 27 شوال 1406 ق در 91 سالگی وفات یافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. در هنگام فوت این عالم بزرگوار، فرزند برومند ایشان، حضرت آیت‌اللَّه «خامنه‌ای» مدظله، دوران ریاست جمهوری خود را می‌گذراندند.

شهادت مهندس «علی انصاری» استاندار انقلابی گیلان به دست منافقین (1360 ش)

شهید علی انصاری در سال 1323 ش در شهرستان رودسر در استان گیلان به دنیا آمد. وی پس از قبولی در دانشگاه وارد دانشکده افسری شد ولی به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مذهبی از آن دانشکده اخراج شد و به آموزگاری روی آورد. شهید انصاری پس از ده سال معلمی توانست همزمان دروس دانشگاهی را ادامه داده و فارغ التحصیل گردد. وی در سال 1354 ش برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و تاپایان دوره دکترا، تحصیلات خود را گذراند، اما به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع از رساله دکترای خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت. شهید انصاری همچنین در سال 1355 ش، سفری به لبنان داشت و با شهید چمران و امام موسی صدر دیدار نمود. وی در سال 1358، عهده‌دار استانداری گیلان شد و در برخورد با گروه‌های سیاسی مخالف نظام و منحرف، بسیار سخت گیر و فعال بود. سرانجام این انقلابی فداکار در بامداد پانزدهم تیرماه 1360 ش، بر اساس راهبرد ترور فیزیکی یاران انقلاب از سوی منافقینِ تروریست، مورد هجوم آنان واقع گردید و در 37 سالگی شربت شهادت را نوشید.

تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس شورای اسلامی (1362 ش)
پس از بحث و بررسی جزئیات و ضوابط تقسیمات کشوری، نظام کلی تقسیمات با این شرح تصویب شد. از لحاظ نظام اداری، دهستان تابع بخش، بخش تابع شهرستان، شهرستان تابع استان و استان تابع تشکیلات مرکزی است. هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد، ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود و رعایت محدوده کلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمان‌های اداری (اجرایی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است.

ثبت قلعه نهبندان (خراسان) در فهرست آثار ملی ایران (1376 ش)
قلعه عظیم نهبندان که از خشت و چینه ساخته شده، در داخل شهر نهبندان قرار گرفته است. با توجه به نقشه بنا و اشیاء سفالی بدست آمده از قلعه، سابقة تاریخی آن به دوران قبل از اسلام یعنی دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. قلعه در دوران اسلامی تا دوران صفویه فعال بوده و در دوره صفویه به طور کامل متروک شده است. وجود این قلعه صحت ادعای بعضی منابع تاریخی که سابقه شهر نهبندان را به دوران پیش از اسلام می‌رسانند. تأیید می‌کند این بنا از دوره اشکانی به شماره 1934 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو در پاریس توسط مجلس شورای ملی (1327 ش)

سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، پس از پایان جنگ جهانی دوم در پاریس با حضور نمایندگان 43 کشور تاسیس شد. یونسکو علاوه بر توجه به امور علمی، تربیتی و فرهنگی کشورهای عضو، به مرمت خسارات فرهنگی ناشی از جنگ و نیز کوشش در راستای گسترش صلح و رفع سوء تفاهمات بین‌المللی می‌پردازد. از این رو، دولت ایران در 30 اردیبهشت ماه سال 1325 ش، قبول اساسنامه یونسکو را در هیئت وزیران به تصویب رساند.

در نهایت قرارداد الحاق ایران به این سازمان در نیمه تیرماه سال 1327 ش از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و کمیسیون مزبور، فعالیت رسمی خود را شروع کرد. تالیف و چاپ کتاب ایران به زبان انگلیسی، شناسایی و معرفی ارزش‌های فرهنگی ایران برای دیگر کشورها و حفظ میراث فرهنگی کشور و دیگر فعالیت‌های فرهنگی، از جمله کارهای این کمیسیون به شمار می‌رفت.

وفات «ابن عراقی» فقیه و قاضی مسلمان مصری (826 ق)
ابن عراقی در سال 762 ق به دنیا آمد و از کودکی در محضر پدرش که عالمی مشهور در علم حدیث بود، این علم را فراگرفت. ابن عراقی سپس با بهره‌گیری از اساتید برجسته، به تکمیل معلوماتش پرداخت. وی پس از چندی در ردیف علمای مشهور عصر خود قرارگرفت. ابن عراقی به تدریس فقه و حدیث اشتغال داشت و تالیفاتی به زبان عربی از او به جای مانده است.

روز ملی و استقلال جمهوری «کومور» از استعمار فرانسه (1975 م)
کشور جمهوری فدرال اسلامی کومور با 1/862 کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی افریقا و در سواحل شرقی موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار واقع شده است. جمعیت آن نزدیک به 700 هزار نفر و دین بیشتر مردم آن، اسلام است. موزونی پایتخت و واحد پول آن فرانک کومور می‌باشد. مردم کومور به 3 زبان رسمی فرانسوی، عربی و کوموری صحبت می‌کنند و ملیت بیش از 90% آنها از قبایل بانتو، عرب و ماداگاسکار بوده و نژاد سیاه دارند. پیش‌بینی شده است جمعیت کومور تا سال 2025 بیش از یک میلیون نفر خواهد بود.
کومور از قرن شانزدهم میلادی، مدتی در اشغال پرتغال بود و از سال 1842، قسمت‌هایی از آن به تصرف فرانسویان درآمد و به تدریج تمام آن سرزمین، مستعمره فرانسه شد. سرانجام در پی مبارزات مردم، فرانسه، وادار به پذیرش همه‌پرسی گردید و در نتیجه ساکنان جزایر کومور به استثنای جزیره «مایوت» به استقلال رأی دادند. در نهایتْ در 6 ژوئیه 1975 م کومور به عنوان یک کشور مستقل قدم به عرصه بین‌المللی نهاد به عضویت سازمان ملل متحد نیز پذیرفته شد. حکومت این کشور، جمهوری فدرال با یک مجلس قانون‌گزاری است. روز استقلال کومور، روز ملی این کشور نیز به حساب می‌آید.

مرگ «توماس مور» فیلسوف و متفکر معروف انگلیسی (1535 م)
توماس مور، متفکر برجسته در سال 1529 میلادی توسط هنری هشتم پادشاه انگلستان به مقام صدراعظمی سلطنت انگلستان منصوب شد. این انتصاب علی رغم این که توماس مور اقدام هنری هشتم در طلاق دادن ملکه کاترین آراگون و ازدواج با آن بولین را تقبیح کرده بود، صورت گرفت. توماس مور نخستین فرد غیرروحانی بود که به مقام صدراعظمی انگلستان منصوب شد. روابط توماس مور و هنری هشتم از هنگامی که شاه قانون جدایی از کلیسای کاتولیک و تاسیس کلیسای مستقل انگلستان را تصویب کرد، تیره شد. سرتوماس مور علاوه بر نقشی که در تاریخ انگلستان داشت بیشتر به دلیل نوشتن کتاب مشهور «اتوپیا» (جامعه آرمانی) نامش تا به امروز باقی مانده است. این متفکر برجسته به دستور هنری هشتم پادشاه خودخواه و بوالهوس انگلستان گردن زده شد، زیرا حاضر نبود تحت هیچ شرایطی تسلیم خواسته های این پادشاه مستبد و خونخوار شود.

روز ملی و استقلال «مالاوی» از استعمار انگلستان (1964 م)

مالاوی در سال 1891 م به تحت الحمایگی انگلستان در آمد و جزو مستعمرات بریتانیا در شرق افریقا گردید. در 6 ژوئیه 1964، کشور نیاسالند به طور کامل از انگلستان مستقل شد و مالاوی نام گرفت. مالاوی با بیش از 118 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی افریقا قرار دارد و با کشورهای تانزانیا، زامبیا و موزامبیک همسایه است. از جمعیت نزدیک به 11 میلیونی مالاوی بیش از 50% مسیحی و عمدتاً پروتستان مذهب هستند. پایتخت مالاوی لیلونگوه و واحد پول آن کواچای مالاوی است. اکثریت سکنه مالاوی به دو زبان رسمی انگلیسی و چی‌چوا صحبت کرده و از نژاد سیاه هستند. از شهرهای مهم مالاوی، بلانتایر، مزوزو و زومبا قابل ذکرند. نظام سیاسی حاکم بر مالاوی جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‌گزاری می‌باشد.

تولد سیلوستر استالون بازیگر آمریکایی (1931 م)
سیلوستر اِستالونه یا سیلوستر استالون (در آمریکا و سایر کشورها سیلوستر استالون گفته می‌شود) (زادهٔ ۶ ژوئیه ۱۹۴۶) متولد (نیویورک) بازیگر و کارگردان و تهیه کننده مشهور ایتالیایی تبار است.

اعدام «میرزا علی محمد شیرازی» بنیانگذار فرقهٔ بابیه (1266 ق)
پس از درگذشت حاج سیدکاظم رشتی جانشین شیخ احمد احسایی که فرقهٔ شیخیه را پایه‌ریزی کرده بود، بین دو تن از شاگردان او بر سر ریاست این فرقه رقابت در گرفت. در 1259 ق سیدعلی محمد شیرازی که شاگرد معروف سیدکاظم بود، پس از سفر به مکه به بندر بوشهر رفت و در آن جا خود را به جای «رکن باب» یعنی نایب امام زمان خواند و پیروانش به بابیه معروف شدند. چیزی نگذشت که سیدعلی محمد از مقام بابیت بالاتر رفت و ادعاکرد که او نقطهٔ اعلی یا نقطهٔ بیان است و سپس مدعی شدکه خود، قائم آل محمد (ص) می‌باشد و کتاب البیان رانگاشت.

از این پس او دعوت خود را آشکار کرد و طرفداران فراوانی یافت که چندین بار با قشون دولتی جنگیدند و حتی پیروزهایی به دست آوردند. سرانجام سیدعلی محمد محبوس گردید و پس از درگیری‌های فراوان، علمای تبریز حکم به اعدام وی دادند. بالاخره در شعبان 1266 ق میرزاعلی محمد شیرازی را به تبریز برده و به دستور امیرکبیر تیرباران کردند.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
• 1415: شورای کلیسای کاتولیک آلمان که «یان هوس» را به جرم الحاد به مرگ محکوم کرده بود در این روز آتش زد.
• 1782: در جریان رقابت انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب هند، ناوگان دو کشور در آبهای نزدیک مدرس با یکدیگر وارد جنگ شدند.
• 1958: الاسکا که در قرن 19 از روسیه خریداری شده بود ایالت چهل و نهم آمریکا اعلام شد.
• 1990: شورای «ناتو» با توجه به تحولات در بلوک شرق (خروج از انسجام) اعلام کرد که از تسلیحات اتمی و متعارف خود در اروپا خواهد کاست.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار