يكي از علل كم‌رغبتي نسل جوان يا حتي غير‌جوان به ادبيات كلاسيك فارسي نبود نگاه معاصر و پژوهشگرانه به اين آثار است.

"علي بابا چاهي" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: ابتدا بايد به بررسي توان ادبي فرد بازنويسي كننده اثر ادبي پرداخت يك مولف بايد خلاق و حداقل در زبان فارسي جريان‌ساز باشد بازنويسي يك اثر كلاسيك ادبي را جز در موارد استثنايي چون فراموش شدن يم اثر ادبي توصيه نمي‌كنم.
وي تاكيد كرد: بر اين اساس اگر فردي آن اثر را بازنويسي يا خلق اثر ادبي تازه بر مبناي آن بپردازد به اصطلاح بيشتر مورد قبول و پسند است سعي كنيم با ويرايش و پيرايش اين‌گونه آثار به شناخت دقيق‌تر اثر به نسل جوان پرداخته و غياب آن را به حضور ادبي تبديل كنيم.
وي افزود: يكي از علل كم‌رغبتي نسل جوان يا حتي غير‌جوان به ادبيات كلاسيك فارسي اين است كه اين كتابها به طور دقيق و با نگاه معاصر و پژوهشگرانه بررسي نمي شوند بهتر آن است كه پژوهشگر جدي در مواجهه با اين متون شاخه و برگهاي اضافي آن را كنار بگذارند.
وي بيان كرد: از لحاظ نگارشي حروف‌چيني و تايپ به طور شايسته و جذابي در معرض ديد خوانندگان قرار دهند و رسم‌الخط امروزي صفحه‌بندي درست و دقيق داشته باشد اين موارد تا حد زيادي اكراه مطالعه اين اثار را از بين مي‌برد.
وي عنوان كرد: بنابراين بازنويسي كتاب كلاسيك به خصوص از طرف افرادي ميان مايه آسيب فراواني به اين ماخذ معتبر وارد مي‌كند./ص

برچسب ها: کلاسیک ، فارسی ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار