در گامي بعد سهم کشورها در توليد الياف بشر ساخته ارائه شده است و نشان مي دهد که بيشترين توليد الياف بشر ساخته شده مربوط به کشور چين با سهم 65% از کل توليدات الياف بشر ساخته در دنيا است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بنابر مطالعات آماري و راهبردي انجمن صنايع نساجي ايران، عليرضا حائري دبير انجمن صنايع نساجي ايران در اين خصوص گفت: در يک کنفرانس مطبوعاتي از انجمن بين المللي صنايع الياف بشر ساخته مشترک بين کشورهاي آلمان و اتريش و سوئيس(IVS) مطالبي در مورد توسعه جهاني الياف نساجي ارائه شد.

وي خاطر نشان کرد: در اين کنفرانس بيان شد که در سال 2012 تقاضاي جهاني براي الياف بشر ساخته با افزايش 4.5 درصدي به مقدار 58.5 ميليون تن و ميانگين مصرف سرانه اين الياف با رشد 3.4 درصدي به مقدار 12.2 کيلوگرم براي مصرف در پوشاک، منسوجات خانگي، فرش و منسوجات فني رسيد. اين افزايش تقاضا عمدتا به دليل افزايش توليد اين الياف بوده است چرا که از يکسو شاهد توليد الياف سنتتيک تا رکورد تاريخي 50 ميليون تن و از سوي ديگر شاهد افزايش توليد الياف سلولزي مصنوعي به مقدار 5 ميليون تن طي مدت مذکور بوده ايم که اين مقدار در صد سال گذشته بي سابقه بوده است.

مطابق با آنچه اعلام شده بيشترين درصد توليد الياف بشر ساخته در سال 2012 مربوط به الياف پلي استر است که سهمي بالغ بر 74% از کل توليد الياف مصنوعي در جهان را دارا مي باشد. بعد از پلي استر الياف سلولز در رتبه بعدي قرار مي گيرد که سهم آن در مقايسه با الياف پلي استر بسيار ناچيز است.

مقدار توليد الياف استيپل و فيلامنت مصنوعي جهاني از سال 1980 الي 2012 افزايش ميزان توليد الياف مصنوعني در سالهاي اخير را نشان مي دهد.

وي همچنين در خصوص افزايش 6 درصدي تقاضا براي بخشي از الياف بشر ساخته در جهان اظهار داشت: بخشي از الياف بشرساخته با افزايش تقاضاي 6 درصدي تا 57 ميليون تن روبروست، در اين ميان الياف سنتتيک به تنهايي با افزايش تقاضاي 5.6 درصدي تا 50.8 ميليون تن مواجه است. الياف پلي استر موقعيت خود را با 41.4 ميليون تن (با 9% مورد استفاده در نخ نساجي و 2% مورد استفاده در نخ صنعتي) تقويت کردند. 

پلي آميد و PP هر دو وضعيت خود را اندکي بهبود بخشيدند در حاليکه الياف اکريليک با يک سقوط مواجه شده است.


بخشي از الياف بشرساخته سلولزي بيشتر فعال بوده به طوريکه با توليد جهاني 5.2 ميليون تني، افزايش 10.2 درصدي در سال 2012 داشت. مقدار رشد در توليد الياف ويسکوز استيپل نيز 13% مي باشد، بنابراين ما شاهد رشد چشمگيري در توليد از سال 2001 تاکنون هستيم.

پنبه مهمترين ليف طبيعي به شمار مي رود. در فصل جاري مصرف اين الياف 2،2% معادل با 23.2 ميليون تن افزايش پيدا کرد اما کاهش 5 درصدي در توليدات پنبه وجود داشت که علت آن کاهش سطح زيرکشت پنبه در جهان بوده است.

حائري درباره روند توسعه افزود: انتظار مي رود در سال 2013 هم با افزايش تقاضا براي الياف بشرساخته مورد استفاده در نساجي و هم تغييرات ساختاري پيشرفته در بازار نساي براي دستيابي به سود از اين الياف مواجه شويم.

اين رشد در تقاضا متأثر از فاکتورهايي در ارتباط با جمعيت در حال رشد و دوره هاي کوتاه مدت و توليدات نوآورانه متناسب با کاربردهاي جديد خواهد بود. به طور مثال در مناطق پرجمعيت مانند آسيا و آمريکاي لاتين مردم تنها تمايل دارند لباسهايي بخرند که نياز اوليه آنها را برآورده کند در حاليکه با پيشرفت صنعتي تقاضاي آنها نيز براي منسوجات فني بالا خواهد رفت. در همين زمان به موازات بهبود استانداردهاي بهداشت جهاني افزايش تقاضاي منسوجات بي بافت با کاربردهاي بهداشتي را خواهيم داشت.

انتظار مي رود، سطح تقاضاي الياف سنتتيک و سلولزي براي سالي که پيش رو داريم بالا بماند. در مقابل توسعه پنبه به دليل رقابت شديد با توليد مواد غذايي محدود خواهد شد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: الیاف ، مصنوعی ، نساجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار