کارشناس ارشد روانشناسی واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: زنان به‌دلیل پیش آمادگی‏های روانشناختی، خانوادگی و ریسك فاكتورهای خاص نسبت به اعتیاد به مواد مخدر بسیار آسیب‏پذیرتر هستند.


سمیرا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: تحقیقات حاكی از آن است كه ۴۴ درصد بزهكاران جامعه ما در خانواده‌های بی بند و بار زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: نوع شغل پدر و مادر، ویژگی های اخلاقی پدر و مادر، نحوه رفتار با كودكان، طلاق، وجود ناپدری و نامادری، وضع اقتصادی خانواده، از هم پاشیدگی و سردی خانواده، جدایی والدین، عدم پیوستگی اعضای خانواده و تعدد ازدواج از عوامل مهمی هستند كه زمینه انحراف و كجروی را در فرد ایجاد می‌کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: زنان بیش از مردان نیز با خطرات بهداشت روانی مواجه هستند و در دریافت درمان نیز موانعی متفاوت از مردان را تجربه می‏كنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است.

وی افزود: شيوع کلي مصرف مواد و الکل در مردان بيش از زنان است و زنان معتاد به دلايل اجتماعي و فرهنگي و مسايل اقتصادي کمتر از مردان به روند درمان وارد مي‌شوند.

کارشناس ارشد روانشناسی واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: علل فردی، علل خانوادگی، علل اجتماعی از موارد بروز اعتیاد در زنان جامعه است.

سلیمانی گفت: عامل اعتیاد بیش از 70 درصد زنان معتاد، همسران معتاد در بیشتر موارد، یا خانواده‌های معتاد در موارد کمتر مثل پدر یا برادر معتاد هستند.

وی ادامه داد: گرایش زنان به مصرف مواد محرک با هدف لاغری در حال افزایش است.

کارشناس ارشد روانشناسی واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که زنان توجه خاصی به حفظ تناسب اندام خود دارند و سالن‌های ورزشی و آرایشی از جمله مکان‌هایی هستند که مواد محرک را به راحتی می‌توانند تحت عنوان داروهای لاغری و تناسب اندام عرضه کنند.

سلیمانی اضافه کرد: برای پیشگیری از این واقعه آسیب‌زا از مدیران و مسئولان سالن‌های آرایشی و ورزشی خواسته شده است که در کلاس‌های آموزشی آشنایی با مواد محرک شرکت کنند. /س

برچسب ها: اعتیاد ، مسائل ، خانودادگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.