روند جذب سرمايه گذاري خارجي در ايران در سال 2012 نسبت به سال گذشته با رشد 17.3 درصدي مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بهروز عليشيري رئيس سازمان سرمايه گذ اري خارجي و کمکهاي فني و اقتصادي ايران در مراسم ارائه گزارش سالانه آنکتاد که همه ساله در بيش از 140 کشور همزمان برگزار مي شود ، گفت: روند جذب سرمايه گذاري خارجي در ايران در سال 2012 نسبت به سال گذشته با رشد 17.3 درصدي مواجه بوده است.

وي با بيان اينکه عمده سرمايه گذاري جذب شده مربوط به بخش‌هاي صنايع نفت و گاز و معدن بوده ، تصريح کرد: رقم ورودي سرمايه گذاري خارجي داراي نوسان بوده بطوريکه اين رقم بطور تقريبي 18 درصد در فاصله زماني سالهاي 2011 تا اوايل 2013 کاهش داشته است .
براين اساس روند وردوي سرمايه گذاري خارجي طبق آمار ارائه شده در کشورهاي توسعه يافته در سال 2011 ميلادي کاهش داشته که اين کاهش در رابطه با ايران بالغ بر 27 درصد است.

عليشيري ادامه داد: اعلام زنجيره استراتژي ارزش جهاني سرمايه گذاري خارجي بر پايه سياست‌هاي آنکتاد اعمال مي‌شود ،
که اين موضوع از سال 1386 يعني سال 2007 ميلادي روند رشد جذب سرمايه گذاري خارجي در ايران را نشان مي‌دهد.

به طوريکه در سال 2012 ميلادي جذب سرمايه گذاري خارجي  نسبت به سال 2011 ميلادي رشد 17.3 درصد را نشان مي‌دهد.

طبق اين آمار کشور در جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 2007 ميلادي در رتبه 6 قرار گرفت و در سال گذشته به رتبه 4 رسيده است.

رئيس سازمان سرمايه گذ اري خارجي و کمکهاي فني و اقتصادي ايران  در ادامه عنوان کرد:  ما توانسته ايم سهام خود را در حوزه اقتصادي در رابطه با جذب سرمايه گذاري خارجي افزايش دهيم.

براين اساس توزيع استاني جذب سرمايه گذاري خارجي بدون موضوع نفت گاز و پتروشيمي باعث شده که رتبه‌هاي استانهاي مربوطه به شرح زير باشد:

 رتبه اول مربوط به استان کرمان با جذب 272 ميليون ريال، دوم استان فارس با جذب 149 ميليون ريال، رتبه سوم استان تهران با جذب 118 ميليون ريال  وساير استانها از جمله زنجان آذربايجان شرقي گيلان قزوين و همدان در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

وي با بيان اينکه مهمترين کاري که از سال گذشته انجام شد مربوط به شرکتهاي سرمايه پذير است ، گفت: در مجموع براي 800 شرکت سرمايه پذير خارجي پرشنامه‌هايي طراحي وارسال شده كه از مجموع انها 85 شرکت پرسشنامه‌هايشان را به اين سازمان ارائه کردند.

  در بحث صادرات از مجموع 33.7 ميليارد دلار صادرات سهم اين شرکتها سرمايه پذير رقمي بالغ بر 1.3 ميليون دلار صادرات است و در رابطه با واردات هم اين شرکتها 700 ميليون دلار واردات داشته اند.

رئيس سازمان سرمايه گذ اري خارجي و کمکهاي فني و اقتصادي ايران  در رابطه با فعاليت اين شرکتها در زمينه اشتغال زايي اظهار داشت :  اين شرکتها توانسته اند قريب بر 16 هزار فرصت شغلي در کشور ايجاد کنند که از اين رقم 98 درصد آن مربوط به اتبع ايراني و فقط 2 درصد آن مربوط به اتبع خاري ميشود.

در بخش آرندي 58 درصد مربوط به فعالان ايراني و مابقي مربوط به سرمايه  گذاران خارجي است.

وي در رابطه با مهمترين اقد امات انجام شده براي افزايش روند جذب سرمايه گذاري خارجي در ايران گفت: تدوين پيش نويس قانون مشارکت عمومي و خصوصي يکي از مهمترين راهکارهاي افزايش جذب سرمايه گذاري خارجي است .

وي افزود: براساس مصوبه هيات وزيران از اين پس از طريق بانک مرکزي بطور روزانه روند ورود و خروج سرمايه گذاري در کشور رصد مي‌شود.

عليشيري در رابطه با روند سرمايه گذاري خارجي مصوب سال گذشته گفت: در سال گذشته روند سرمايه گذاري خارجي مصوب نسبت به سال 90 رشد 93 درصدي را به خود اختصاص داده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سرمایه ، فاصله ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار