بارتون گلمن يکي از اعضاي بلندپايه موسسه سنچوري و يکي از اولين خبرنگاراني که با ادوارد اسنودن افشا کننده برنامه نظارتي آژانس امنيت ملي آمريکا تماس گرفته است به برخي جزئيات درباره برنامه نظارتي اين آژانس اشاره کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، گلمن درباره گزارش بازرس کل اين آژانس درخصوص فعاليت هاي نهاد تحت امر خود بعد از حملات يازدهم سپتامبر گفت: اين گزارشي 50 صفحه اي است و در آن به فعاليت هاي داخلي آژانس امنيت ملي آمريکا اشاره شده است. ما در حال حاضر مي دانيم چهار برنامه جداگانه وجود دارد. من زمان زيادي را صرف برنامه بدون مجوز دوران رياست جمهوري جرج دبليو بوش کردم و دو فصل از کتابم را به اين برنامه اختصاص دادم اما هرگز نتوانستم به جزئيات اين برنامه دست يابم. آنها واقعا چه کاري انجام مي دهند؟ اين برنامه دقيقا چه ماهيتي دارد که باعث طغياني عظيم در وزارت دادگستري آمريکا شده است و در نتيجه آن جيم کومي فرد منتخب اوباما براي مديريت پليس فدرال آمريکا و ديگران را در معرض استعفا قرار داده است، معلوم نيست.
اين خبرنگار برجسته واشنگتن پست ادامه داد: تاريخ کوتاه اين برنامه ها نشان مي دهد ديک چني معاون رئيس جمهور آمريکا و ديويد آدينگتون وکيل وي با کمک مايک هايدن که هم اکنون آژانس امنيت ملي آمريکا را اداره مي کند ابتکار اين برنامه را بدست داشته اند.
گلمن در پاسخ به سوالي درباره اين اسناد و نتيجه گيري بازرس کل آژانس امنيت ملي آمريکا گفت: اين گزارش دقيقا با نگاهي داخلي نوشته شده است. در اين گزارش کسي مقصر شناخته نشده است. اين گزارشي بسيار خشک و بازگوکننده توالي وقايع است. چهار برنامه مجزا و متفاوت وجود دارد. برنامه اي که اوباما به رغم ارائه توصيفي غلط از آن پذيرفت و به استراق سمع تماس هاي تلفني برخي از شهروندان آمريکا مربوط مي شود. برنامه مشابهي براي خواندن پيام هاي الکترونيکي (ايميل) و بررسي محتواي ديگر مطالب اينترنتي و دو برنامه ديگر نيز وجود داشت که بر اساس آن سوابق و گزارش ارتباطات و سواق جزئيات تماس هايي ثبت شده است و همچنين نشان مي دهد چه کسي با چه کسي در چه زماني و از چه وسيله اي تماس گرفته است. هيچ يک از شهروندان آمريکا از اين برنامه مستثني نبودند و اين برنامه همچنين همه پيام هاي الکترونيکي، مکالمات اينترنتي صوتي و کتبي را دربرمي گيرد.
گلمن در پاسخ به سوالي درباره مکان استقرار و شرايط زندگي اسنودن گفت: من نمي توانم دراين باره با قطعيت صحبت کنم. او چند روز پيش در فرودگاه مسکو ناپديد شد و همچنان گفته مي شود او در منطقه ترانزيت اين فرودگاه است من فکر نمي کنم دولت روسيه در اين خصوص مايل به همکاري باشد.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار