Cloud Computing چيست و چه کاربردي دارد ؟ ما در اين گزارش سعي کرديم شما را بيشتر با اين پروژه ي جهاني آشنا کنيم و همچنين نرم افزار هايي را در ادامه ي گزارش براي شما آماده کرده ايم که به طور ساده مي توانيد اين پروژه را برروي دستگاه هاي خود مانند تلفن همراه و يا رايانه بياوريد.

به گزارش خبرنگار دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ رایانش ابری (به انگلیسی: Cloud Computing)‏ مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات (شامل سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات، و سایر منابع اشتراکی رایانشی) با به کارگیری اینترنت ارائه می‌کند. رایانش ابری راهکارهایی برای ارائهٔ خدمات فناوری اطلاعات به شیوه‌های مشابه با صنایع همگانی (آب، برق، تلفن و ...) پیشنهاد می‌کند.



 این بدین معنی است که دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضای کاربر به گونه‌ای انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود. واژهٔ «ابر» واژه‌ای است استعاری که به اینترنت اشاره می‌کند و در نمودارهای شبکه‌های رایانه‌ای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکهٔ اینترنت استفاده می‌شود. دلیل تشبیه اینترنت به ابر در این است که اینترنت همچون ابری جزئیات فنی‌اش را از دید کاربران پنهان می‌سازد و لایه‌ای از انتزاع را بین این جزئیات فنی و کاربران به وجود می‌آورد.به عنوان مثال آنچه یک ارائه‌دهندهٔ سرویس نرم‌افزاری رایانش ابری ارائه می‌کند، برنامه‌های کاربردی تجاری برخط است که از طریق مرورگر وب یا نرم‌افزارهای دیگر به کاربران ارائه می‌شود. نرم‌افزارهای کاربردی و اطلاعات، روی سرورها ذخیره می‌گردند و براساس تقاضا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. جزئیات از دید کاربر مخفی می‌مانند و کاربران نیازی به تخصص یا کنترل در مورد فناوری زیرساخت ابری که از آن استفاده می‌کنند ندارند.
رایانش ابری را گروهی تغییر الگوواره‌ای می‌دانند که دنباله‌روی تغییری است که در اوایل دهه ۱۹۸۰ از مدل رایانه بزرگ به مدل کارخواه-کارساز صورت گرفت.


تاریخچه

پیدایش مفاهیم اساسی رایانش ابری به دهه ۱۹۶۰ بازمی گردد. زمانی که جان مک کارتی اظهار داشت که «رایانش ممکن است روزی به عنوان یکی از صنایع همگانی سازماندهی شود». تقریبا تمام ویژگیهای امروز رایانش ابری (تدارک الاستیک، ارائه به صورت یک صنعت همگانی، برخط بودن و توهم دسترسی به عرضه نامحدود) به همراه مقایسه با صنعت برق و شکل‌های مصرف عمومی وخصوصی و دولتی وانجمنی را پارک هیل داگلاس در کتابی که با عنوان «مشکل صنعت همگانی رایانه» در سال ۱۹۶۶ مورد بررسی قرار داد. واژهٔ ابر در واقع بر گرفته از صنعت تلفن است به این گونه که کمپانیهای ارتباطات راه دور که تا دهه ۱۹۹۰ تنها خطوط نقطه به نقطهٔ اختصاصی ارائه می‌کردند، شروع به ارائه شبکه‌های خصوصی مجازی با کیفیتی مشابه و قیمتهای کمتر نمودند. نماد ابر برای نمایش نقطه مرزی بین بخشهایی که در حیطه مسئولیت کاربرند و آنهایی که در حیطه مسئولیت عرضه کننده بکار گرفته می‌شد. رایانش ابری مفهوم ابر را به گونه‌ای گسترش می‌دهد که سرورها را نیز علاوه برزیر ساخت‌های شبکه در بر گیرد.


سایت آمازون با مدرن سازی مرکز داده خود نقش مهمی در گسترش رایانش ابری ایفا کرد. بعد از حباب دات-کام آنها دریافتند که با تغییر مرکز داده‌های خود - که ماننداغلب شبکه‌های رایانه‌ای در بیشتر اوقات تنها از ۱۰٪ ظرفیت آن استفاده می‌شدو مابقی ظرفیت برای دوره‌های کوتاه اوج مصرف در نظر گرفته شده بود - به معماری ابر می‌توانند بازده داخلی خود را بهبود بخشند. آمازون از سال ۲۰۰۶ امکان دسترسی به سامانه خود از طریق وب سرویسهای آمازون را بر پایه رایانش همگانی ارائه کرد. در سال ۲۰۰۷، گوگل و آی بی ام به همراه چند دانشگاه پروژه‌ای تحقیقاتی در مقیاسی بزرگ را در زمینه رایانش ابری آغاز نمودند.
در اواسط سال ۲۰۰۸ شرکت گارتنر متوجه وجود موقعیتی در رایانش ابری شد که برای «شکل دهی ارتباط بین مصرف کنندگان خدمات فناوری اطلاعات، بین آنهایی که این سرویسها را مصرف می‌کنند و آنها که این سرویسها را می‌فروشند» بوجود می‌آید.



اقتصاد رایانش ابری

کاربران رایانش ابری می‌توانند از هزینه سرمایه‌ای لازم برای خرید سخت افزار و نرم افزار و خدمات دوری کنند، زیرا آنها تنها برای آنچه که استفاده می‌کنند به عرضه کنندگان پرداخت می‌کنند و هزینه اولیه‌ای برای خرید تجهیزات به آنها تحمیل نمی‌شود. سایر مزایای اقتصادی این شیوه اشتراک زمانی در ارائه منابع رایانشی عبارتند از: موانع ورود به بازار کمتر، هزینه و زیر ساخت اشتراکی، سربار مدیریتی کمتر و دسترسی سریع به طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی.



عموما کاربران می‌توانند در هر زمانی قراردادشان را پایان دهند (و به این وسیله از ریسک و عدم قطعیت در نرخ بازگشت سرمایه بکاهند) و غالبا سرویس‌ها زیر پوشش یک قرارداد سطح سرویس با جریمه‌های مالی قرار می‌گیرند.
بنا به گفته نیکلاس کار ، اهمیت راهبردی(استراتژیک) فناوری اطلاعات با استاندارد شدن و ارزان تر شدن آن کاهش می‌یابد. او استدلال می‌کند که تغییرالگووارهٔ رایانش ابری شبیه به جایگزینی ژنراتورهای مولد برق با شبکه‌های توزیع برق است که در اوایل قرن بیستم رخ داد. اگر چه کمپانیها ممکن است بتوانند هزینه‌های پیش پرداختی سرمایه‌ای را حذف کنند اما در مورد هزینه‌های عملیاتی کاهش چندانی صورت نمی‌گیرد.



ممکن است در عمل هزینه‌های عملیاتی افزایش یابند. در مواردی که هزینه‌های سرمایه‌ای نسبتا کوچک باشند یا سازمان انعطاف پذیری بیشتری در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای نسبت به هزینه‌های عملیاتی داشته باشد، از دیدگاه مالی رایانش ابری انتخاب مناسبی نخواهد بود. سایر عواملی که بر میزان کاهش هزینه بالقوه استفاده از رایانش ابری تاثیر می‌گذارند عبارتند ازمیزان بازدهی مرکز داده‌ها ی  کمپانی در مقایسه با فروشندگان رایانش ابری، هزینه‌های عملیاتی فعلی کمپانی، میزان پذیرش و استفاده از رایانش ابری و نوع کاربردی که باید در ابر میزبانی شود.



معماری
معماری سامانه‌های نرم افزاری دست اندر کار در ارائهٔ رایانش ابری عموماَ شامل اجزایی است که با یکدیگر از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار و معمولاَ وب‌سرویس ارتباط برقرار می‌کنند. این طراحی شباهتی با فلسفه یونیکس دارد که در آن چند برنامهٔ مختلف که هر یک کاری را به خوبی انجام می‌دهند، با یکدیگر از طریق واسط‌های جهانی کار می‌کنند. پیچیدگی کنترل می‌شود و سامانه‌های حاصل مدیریت پذیرتر از همتاهای یکپارچه خود هستند.


ابر عمومی

ابر عمومی یا ابر خارجی توصیف کننده رایانش ابری در معنای اصلی و سنتی آن است. سرویس‌ها به صورت دینامیک و از طریق اینترنت و در واحدهای کوچک از یک عرضه کنندهٔ شخص ثالث تدارک داده می‌شوند و عرضه کننده منابع را به صورت اشتراکی به کاربران اجاره می‌دهد(Multi-tenancy) و بر اساس مدل رایانش همگانی و مشابه صنعت برق و تلفن برای کاربران صورتحساب می‌فرستد.این ابری برای استفاده همگانی تعبیه شده و جایگزین یک گروه صنعتی بزرگ که مالک آن یک سازمان فروشنده ی سرویس های ابری می باشد.


ابر گروهی

ابر گروهی در جایی به وجود می‌آید که چندین سازمان نیازهای یکسان دارند و به دنبال این هستند که با به اشتراک گذاردن زیرساخت از مزایای رایانش ابری بهره‌مند گردند. به دلیل اینکه هزینه‌ها بین کاربران کمتری نسبت به ابرهای عمومی تقسیم می‌شود، این گزینه گران‌تر از ابر عمومی است اما میزان بیشتری از محرمانگی، امنیت و سازگاری با سیاست‌ها را یه همراه می‌آورد. نمونهٔ یک ابر انجمنی، «ابر گو گوگل»(Gov Cloud) است.



ابر آمیخته

یک ابر آمیخته متشکل از چندین ارائه دهندهٔ داخلی و یا خارجی، گزینهٔ مناسبی برای بیشتر مؤسسات تجاری می‌باشد. با ترکیب چند سرویس ابر کاربران این امکان را می‌یابند که انتقال به ابر عمومی را با دوری از مسائلی چون سازگاری با استانداردهای شورای استانداردهای امنیت داده‌های کارتهای پرداخت آسانتر سازند.

ابر خصوصی

ابر خصوصی یک زیر ساخت رایانش ابری است که توسط یک سازمان برای استفاده داخلی آن سازمان به وجود آمده‌است. عامل اصلی که ابرهای خصوصی را از ابرهای عمومی تجاری جدا می‌سازد، محل و شیوه نگهداری از سخت افزار زیرساختی ابر است. ابر خصوصی امکان کنترل بیشتر بر روی تمام سطوح پیاده سازی ابر (مانند سخت افزار، شبکه، سیستم عامل، نرم افزار) را فراهم می‌سازد. مزیت دیگر ابرهای خصوصی امنیت بیشتری است که ناشی از قرارگیری تجهیزات در درون مرزهای سازمان و عدم ارتباط با دنیای خارج ناشی می‌شود. اما بهره گیری از ابرهای خصوصی مشکلات ایجاد و نگهداری را به همراه دارد.



 یک راه حل میانه برای دوری از مشکلات ابرهای خصوصی و در عین حال بهره مند شدن از مزایای ابرهای خصوصی، استفاده از ابر خصوصی مجازی است. ابر خصوصی مجازی بخشی از زیر ساخت یک ابر عمومی است که برای استفاده اختصاصی یک سازمان کنار گذارده می‌شود و دسترسی به آن تنها از راه شبکه خصوصی مجازی آی‌پی‌سک امکانپذیر است. (به عنوان نمونه می‌توان از ابر خصوصی مجازی آمازون نام برد.



رسانه ذخیره‌سازی ابری

رسانه ذخیره سازی ابری مدلی از ذخیره سازی بر پایهٔ شبکه‌است که در آن داده‌ها بر روی چندین سرور (کارساز) مجازی ذخیره می‌شود. معمولاً این سرویس توسط شرکتهای میزبانی ارائه می‌شود که مراکز داده بزرگی را در اختیار دارند. افرادی که بخواهند داده هایشان توسط این شرکتها میزبانی شود می‌توانند فضای ذخیره سازی را از آنها بخرند و یا اجاره کنند. از سوی دیگر گردانندگان مراکز داده‌ها منابع خود را، مطابق نیازهای مشتریان، مجازی سازی می‌کنند و سرویس را به صورت سرورهای مجازی ارائه می‌دهند که قابل مدیریت توسط کاربران است. در عمل داده‌های ذخیره شده روی یک سرور مجازی ممکن است بر روی چندین سرور فیزیکی مختلف ذخیره شده باشند.



میان ابر

میان ابرژ ابری جهانی از ابرهای به هم پیوسته‌است « که از گسترش مفهوم اینترنت به عنوان شبکه شبکه‌ها نتیجه می‌شود، این واژه نخستین بار در سال ۲۰۰۷ توسط کوین کلی بکار رفت که نظر خود را اینگونه بیان کرد که »ما سرانجام به میان ابر خواهیم رسید که ابر ابرهاست. این میان ابر ابعادی به اندازه یک ماشین متشکل از تمام سرورها و شرکت کننده‌های روی زمین است.« این واژه در سال ۲۰۰۹ مقبولیت عام یافت و همچنین برای توصیف مراکز داده آینده بکار رفته‌است.



اما اگر مي خواهيد با شرکت هاي مختلفي که رايانش ابري را در اختيار شما مي گذارند بيشتر آشنا شويد، بايد در وحله نخست نام شرکت هايي مانند مايکروسافت، گوگل و آمازون را ببريم که از جمله بنيانگذاران اين پروژه نيز مي باشند.



مايکروسافت نام پروژه ي خود را windows azure گذاشته و بيشتر در فکر آن است که کامپيوترهاي معمولي را با اين کار خود کنار بگذارد.
 windows azure نام سيستم عاملي مجازي است که بسياري از نرم افزار هاي آن را هم مايکروسافت تا به امروز طراحي کرده است.
علاوه بر مايکروسافت گوگل و آمازون هم از جمله مهمترين شرکت هايي هستند که در حال کار کردن بر روي پروژه ي رايانش ابري مي باشند.
بيشتر علاقه ي شرکت ها براي سرمايه گذاري در مورد رايانش ابري، حفظ هر چه بيشتر حق copywrite در اين روش مي باشد.


از فضای ابری برای ذخیره سازی اطلاعات شخصی استفاده كنيد

تلفن های  هوشمند امروزه به بستری مناسب برای ذخیره ی اطلاعات شخصی مانند فیلم و عکس های خانوادگی تبدیل شده اند، مطالبی که در صورت افشای آن می تواند امنیت یک خانواده را به راحتی تهدید کند.
یک روش مناسب ذخیره کردن اطلاعات شخصی نه در داخل حافظه ی تلفن بلکه در فضای ابر و مجازی می باشد که در اینصورت با هک تلفن همراه شما هم قادر به دسترسی به مطالب شخصی شما را نخواهند داشت، Snap Secure نرم افزاری است که این فضا را در اختیار شما قرار می دهد و علاوه بر آن با رعایت کامل اصول امنیتی مانع از نفوذ هکران به مطالب شخصی شما می شود.



از دیگر ویژگی های این نرم افزار بی نیاز کردن شما از نسخه ی پشتیبان گرفتن از اطلاعاتان می باشد، همچنین مسدود سازی پیام ها و تماس های ناخواسته دریافتی و قفل کردن گوشی هنگام استفاده از سیم کارتی غیر از سیم کارت  شما از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.

دانلود نرم افزار snap secure



اما در انتها خطرات رايانش ابري را بررسي خواهيم کرد.
امروزه دیگر تنها هارد دیسک های فیزیکی برای ذخیره ی اطلاعات استفاده نمی شود بلکه علاوه بر آنها فضاهای ابری یا cloud نیز وجود دارند.



تعداد شبکه هایی که این فضاها را به طور مجازی در اختيار کاربران مي گذارند،  روز به روز زیادتر می شود و با زیاد شدن تعداد آنها این سوال پیش می آید که تا چه اندازه می توان به این فضاهای ابری اطمینان کرد.
این موضوع که در دنیای کامپیوتر هر اطلاعاتی که ذخیره شود، امکان بازگشتش وجود دارد میزان اطمینان ما به این فضاها را کم می کند.
محققان پس از بررسی ها دقیق متوجه شدند اطلاعات در 81 درصد مواقع به طور کامل از فضاهای ابری پاک نمی شوند.
موضوع دیگری که در این بررسی ها مشخص شده است حملات متعدد هکرها به سرورهای شرکت های ارائه دهنده ی فضای ابری است.


منابع : ويکي پديا - صفحه ي دريچه ي فناوري اطلاعات سايت باشگاه خبرنگاران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
انتشارات نیاز دانش
۱۹:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
وقت بخیر
به اطلاع می رساند انتشارات نیاز دانش با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی ایران کتاب (اصول مجازی سازی و رایانش ابری) نوشته دکتر محمد رضا احمدی را منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار داده است . کتاب یاد شده تنها مرجع قابل دسترس برای فعالان در این عرصه میباشد و به زودی کتاب مباحث حقوقی در رایانش ابری که از مباحث کلیدی این فن آوری میباشد منتشر خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
amin
۰۰:۵۳ ۰۸ تير ۱۳۹۲
مادر بزرگ من شبی که آقای بهشتی را شهید کردند توی دهاتی در کرمان بود که شب خواب دید سر شهید بهشتی را به نیزه زدند به خدا راست می گویم. مادر بزرگ من سید است.
Iran (Islamic Republic of)
امید مولائی
۰۴:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۲
سلام.من مطلبو خوندم اما نمیدونم رایانش یعنی چی؟؟؟ ودوم لطفآ یک صفحه برای شکایات مردم از نهادهای مختلف اداری بگذارید تا راحت بتونیم شکایت کنیم مثلآ .....از رئیس ارتباطاط وفناوری اطلاعات که شخصآ ازش شاکی ام لطفآ جواب بدین به ایمیلم یاهمینجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۷ تير ۱۳۹۲
در زبان فارسی Computing به معنای انجام محاسبات در رایانه است، که برای تفهیم ساده تر و کوتاه کردن، لغت رایانش رو برای آن در نظر گرفتن، البته اگر منظور شما معنی لغت بوده جوابش فکر کنم این می شه در غیر این صورت با خوندن مطلب که توخبر اومده فکر کنم تا حدود زیادی ابهامات در مورد رایانش ابری رو برای شما برطرف می کنه.
آخرین اخبار