سوال های بسیاری در رابطه با کناره گیری امیر قطر از قدرت به نفع فرزندش مطرح شده است. اینکه آیا این اقدام در اثر فشارهای آمریکا بوده یا مسائل داخلی خانوادگی خاندان حکومتی در کار بوده است؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی ديلي تلگراف می نویسد: دلیل این کار فشارهای موزة بن مسند، همسر حمد بن خليفة آل ثاني برای سپردن قدرت به فرزندش بوده است . این در حالی است که حمد ثانی هنوز می توانست امور خود را انجام دهد و  از دخالتهای جناح های دیگر در خاندانش جلوگیری کند. اما خبرهای دیگر حاکی از آن است که از ماهها و به طور دقیقی بحث کناره گیری پدر به نفع پسر را انتظار داشتند واین موضوع قابل پیشبینی بود. به احتمال زیاد آمریکا که تا به حال موضع گیری خود را در مقابل این تغییر به شکل علنی مطرح نکرده به این دلیل است که از زوایای کار و پشت پره آن خبر داشته است.


***  روابط شیخ تمیم با عربستان:
اطلاعات در دسترس نشان می دهد که امیر جدید قطر  می تواند روابط مناسبی با عربستان سعودی داشته باشد  و این باعث می شود که روابط دو کشور از حالت  نه چندان فعال خود در دوران پدرش شیخ حمد خارج شده و بهبود یابد. از سوی دیگر جوان گرایی در خاندان قطری شاید بر روابط این کشور با عربستان تاثیر منفی بگذارد زیرا در عربستان هنوز حکومت از آن موسس و افراد وابسته آن است و حرکتی برای رهایی از این یکنواختی دیده نمی شود و فرصت دادن به جوانان در خانواده مالک و حاکم بر عربستان حداقل تغییراتی است که به چشم دیده نمی شود.
به هر حال روابط خوبی که بین شیخ تمیم و رهبران سعودی است به او کمک می کند تا قطر نقش خود را در برخی از طرح های سیاسی و اقتصادی و منطقه ای و بین المللی ایفا کند. البته این در صورت تمایل سعودی ها است که بزرگترین نفوذ را در منطقه داشته باشد و از تصمیماتی که باید اتخاذ کند، عبور نکند و این شاید نقش پیشگام قطر را در آینده محدود کند اما در عین حال باعث می شود که قطر آرامش بیشتری داشته باشد .


***  روابط ایران و قطر: 
آنچه در مورد روابط ایران و قطر انتظار می رود این است که انتخاب حسن روحانی  به عنوان رئیس جمهوري که دارای انعطاف بیشتری در روابط است، بتواند فاصله ایجاد شده در روابط دو کشور را پوشش دهد. مطمئنا رئیس جمهور منتخب ایران به خلق زمینه هایی از همکاری میان دو کشور که  رشته های سیاسی و اقتصادی و متنوعی آنها را به هم پیوند می زند، مشتاق تر خواهد بود. کما اینکه امیر قطر نیز از آقای روحانی و مدت ریاست جمهوری اش استفاده کند و صفحه جدیدی از روابط بین دو کشور بگشاید. بنابر این انتظار این است که روابط دو کشور نسبت به گذشته ثبات بیشتری داشته باشد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار