مديركل حفاظت محيط زيست ايلام گفت: ۲۳ استان كشور اكنون با ورود پديده ريزگردها و گرد و غبار از بيرون از مرزهاي ايران مواجه اند


به گزارش باشگاه خبرنگاران ايلام؛  غلامحسين كاظمي با بیان این مطلب افزود: همه ساله بر شمار استان هاي گرفتار به مقوله ورود ريزگردها افزوده مي شود و اكنون اين تعداد به ۲۳ استان كشور افزايش يافته است.
وي افزود: ذره هاي گرد و غبار هرچه ريزتر باشد، بيشتر براي سلامتي انسان، جانوران و منابع طبيعي زيان بارتر است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان ايلام يادآور شد: كاهش ديد افقي ناشي از ورود گرد و غبار ملاك مناسبي براي زيان هاي ذره هاي معلق در هوا نيست بلكه بر پايه بررسي هاي علمي زيست محيطي به هر ميزان كه ذره ها ريزتر باشد بيشتر سلامتي افراد را تهديد مي كنند.
كاظمي بيان كرد: ميزان اندازه ذره هاي معلق در هوا اگر بيش از ۱۵۰ميكرون باشد وضعيت هشدار، در حدود ۴۷۰ به منزله وضعيت اضطراري و بالاي ۴۷۰ ميكرون يعني وضعيت بحراني كه در اين مرحله بايد اقدام ها مناسب و تدابير اجرايي با نظر كميته يا ستاد بحران استان ها انجام شود.
مديركل حفاظت محيط زيست ايلام تاكيد كرد: كشورهاي عربستان، تركيه، سوريه، اردن و عراق از جمله مناطق گرد و خاك خيز است و مردم استان هاي ايلام، خوزستان، كرمانشاه و كردستان بيشتر از جاهاي ديگر از اثرهاي منفي و مخرب ريزگردها رنج مي برند.
كاظمي در عين حال اضافه كرد: سازمان محيط زيست نشست هاي متعددي با مسوولان كشور عراق در خصوص رفع معضل گرد و غبار برگزار كرده و تفاهم نامه هايي نيز در اين زمينه رد و بدل شده است.
وي كاشت نهال، تثبيت شن هاي روان، همكاري وزارت خانه هاي مختلف از جمله نيرو براي مالچ پاشي و رعايت حق آبه ها را از جمله كارهاي اثرگذار براي پيشگيري از وقوع پديده گرد و غبار در كشورهاي منطقه عنوان كرد.
كاظمي اظهار كرد: اكنون چهار ايستگاه پايش هوا در شهرستان هاي مهران، دهلران، ايوان و ايلام فعال و داير است كه به صورت مرتب ميزان ذره هاي گرد و خاك معلق در هوا را پايش مي كنند.
مديركل حفاظت از محيط زيست استان ايلام ابراز اميدواري كرد كه با همراهي و هم افزايي كشورهاي منطقه راهي به سوي كاهش و پيشگيري از معضل گرد و خاك در پيش گرفته شود.
پديده گرد و خاك و ريزگردهاي عربي در نزديك به يك دهه گذشته زيان هاي جبران ناپذيري بر زندگي انساني، منابع طبيعي، دامداري، كشاورزي، حيات جانوري و محيط زيست استان ايلام وارد كرده است./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.