ديابت به عنوان شايع ترين بيماري ناشي از اختلال متابوليسم در سالهاي اخير رو به افزايش است. در بسياري از كشورها مهمترين علت نابينايي و سردسته علل قطع عضو و نارسايي مزمن كليه در سنين 20 تا 70 سالگي محسوب مي شود.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مسئول كلينيك ديابت مركز بيماري هاي خاص بندرعباس با اشاره به تعريف ديابت گفت: بیماری دیابت و یا مرض قند اختلال در سوخت و ساز بدن است كه در آن يا انسولين به ميزان كافي در بدن وجود ندارد يا انسولين موجود قادر نيست وظيفه خود را به درستي انجام دهد.

دكتر احمد بهزاد ديابت را درسه نوع ديابت نوع 1 وديابت نوع 2 و ديابت حاملگي عنوان كرد و افزود: در ديابت نوع 1، كه 10 تا 15 درصد كل موارد ديابت را شامل مي شود، توليد انسولين از لوزالمعده به دليل از بين رفتن سلولهاي سازنده انسولين متوقف مي شود. اين گروه از بدو تشخيص به تزريق روزانه انسولين نياز دارند و مبتلايان به اين نوع ديابت اغلب زير 30 سال هستند.

وی در ادامه افزود: ديابت نوع 2، اغلب در افراد بالاي 30 سال و چاق ديده مي شود. اين نوع 85 تا 90 درصد كل موارد ديابت را شامل مي شود. در اين گروه، انسولين توليد شده از لوز المعده به درستي عمل نمي كند و مقاومت به انسولين در بدن وجود دارد.

مسئول كلينيك ديابت مركز بيماري هاي خاص بندرعباس ادامه داد: ديابت حاملگي نيز يكي از انواع ديابت است اين ديابت براي اولين بار در حاملگي تشخيص داده مي شود. اغلب گذرا است و بعد از اتمام حاملگي بهبود مي يابد اما زنان مبتلا به ديابت حاملگي در آينده در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 هستند.

دكتر بهزاد ياد آور شد: ميزان فعاليت بدني، تغذيه سالم و كنترل وزن از عوامل موثر در پيشگيري از ديابت است.

اين متخصص بيماري هاي داخلي با اشاره به علايم ديابت افزود: شایع ترین علایم ديابت، پر ادراري ، پر نوشي و پرخوري هستند. البته يكي از خصوصيات بيماري ديابت موذي بودن آن است يعني ممكن است سالها با فرد باشد بدون اينكه علامتي داشته باشد، تشخيص بيماري با انجام آزمايش خون و اندازه گيري قند خون ناشتا در دو نوبت مشخص مي شود .

بيماران ديابتي ورزش و تغذيه صحيح رادر دستور داشته باشند

مسئول كلينيك ديابت مركز بيماريهاي خاص بندرعباس در ادامه گفت: داشتن برنامه ورزشي منظم و رژيم غذايي صحيح و مصرف مواد غذايي كه فيبر بالا و چربي و نمك كم دارند نقش مهمي در بيماري ديابت دارد.

دكتر بهزاد تزریق انسولين، رژيم غذايي و ورزش را درمان دیابت نوع 1 عنوان کرد و گفت: اين گروه حتما بايد انسولين تزريق كنند چون در بدن اين افراد اصلا انسولين ترشح نمي شود اما در كنار ان ورزش و رعايت رژيم غذايي نيز لازم است.

وی در مورد درمان دیابت نوع 2 نیز گفت: از آن جا كه سبك زندگي در درمان ديابت 2 خيلي تاثير گذار است شخص مي تواند بدون دارو با ورزش و رژيم غذايي مناسب سالها قند خود را كنترل كند البته اگر از ابتدا اين برنامه را رعايت نكند بايد از داروهاي خوراكي استفاده كند.

اين متخصص داخلي به بيماران ديابتي توصيه كرد: معاينه و شستشوي روزانه پاها و خشك كردن آنها، مراجعه به پزشك در صورت مشاهده هر گونه تغيير در پاها، انجام آزمایش منظم قند خون ،ترك مصرف سيگار، انجام آزمایش سالانه چربي خون، انجام آزمایش سالانه ادرار براي بررسي مشكلات كليوي، معاينه دهان و دندان حداقل سالي 2 بار و معاينه توسط پزشك متخصص داخلي و قلب و عروق، حداقل سالي 2 بار از توصيه هايي است كه بيماران ديابتي بايد آن را رعايت كنند.

برچسب ها: دیابت ، کلیه ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار