گزارش ها حاکي است دولت انگليس رسانه هايي را که برنامه هاي مربوط به عمليات جاسوسي را پوشش مي دهند، سانسور مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست، روزنامه گاردين در روز هفدهم ماه ژوئن گزارش داد  مقامات وزارت دفاع انگليس در اين باره به شبکه خبري بي بي سي و ديگر رسانه ها اخطار داده اند.
در اين اخطاريه از مقامات بخش خبر شبکه هاي تلويزيوني و همچنين روزنامه ها خواسته شده است خبرهاي مربوط به موضوعات خاص در زمينه " امنيت ملي " را پخش و منتشر نکنند.
اين اخطاريه را کميته نظارت بر انتشار اطلاعات وزارت دفاع انگليس در روز هفتم ماه ژوئن صادر کرد، کميته اي که کارش هماهنگي بين نهادهاي دولتي مرتبط با امنيت و اطلاعات ملي و رسانه ها است.
اين اخطاريه يک روز پس از آن  صادر شد که روزنامه گاردين بر اساس اطلاعات فاش شده از سوي ادوارد اسنودن کارشناس آژانس امنيت ملي آمريکا از نظارت نظام مند و گسترده پليس در زمان رياست جمهوري باراک اوباما خبر داد. هدف از اين اخطاريه سانسور بيشتر در اين زمينه بود.
در اين اخطاريه آمده است: اخيرا در ارتباط با برخي راههايي که آژانس اطلاعاتي انگليس از طريق آنها  از منابع خارجي اطلاعاتي دريافت مي کند، مقاله هايي منتشر شده است. با اين که هيچ يک از اين مقاله ها تخطي از  قوانين محسوب نمي شود اما آژانس اطلاعاتي درباره افزايش چنين موضوعاتي که هم امنيت ملي و هم احتمالا اتباع انگليسي را در معرض خطر قرار مي دهد، نگران است.
در همان روز که روزنامه گاردين از صادر شدن چنين اخطاريه اي خبر داد و نشست گروه هشت در ايرلند شمالي افتتاح شد، اين روزنامه بر اساس اسناد فاش شده از سوي اسنودن مقاله اي منتشر کرد.
در اين مقاله روش هايي که دولت انگليس از طريق مراکز جاسوسي و ارتباطاتي خود به انجام عمليات جاسوسي درباره سياست مداران خارجي حاضر در نشست جي بيست  در سال 2009 در لندن پرداخت،‌ فهرست وار اشاره شد.
روزنامه گاردين ادعا کرد: مشخص نيست صدور اين اخطاريه چه تأثيري بر پوشش رسانه هاي انگليسي درباره اطلاعات فاش شده از سوي اسنودن درباره جاسوسي انگليس دارد.
اين در حالي است که رسانه هاي زيادي در انگليس به صادر شدن اين اخطاريه از سوي وزارت دفاع انگليس اشاره نکردند.
مقاله روزنامه گاردين درباره عمليات جاسوسي انگليس از سوي بيشتر روزنامه هاي اين کشور ناديده گرفته شد از جمله روزنامه هاي تاميز و فايننشال تايمز . ديگر روزنامه ها به صورت مختصر به آن اشاره کردند.
روزنامه اينديپندنت و ديلي تلگراف با انتشار مقاله اي کوتاه و  شبيه به هم تلاش کردند اين مقاله را کم اهميت نشان دهند.
روزنامه ديلي تلگراف در اقدامي نادر نوشت:« توانايي آشفته کردن ديويد کامرون نخست وزير انگليس را در حالي که او ميزبان رهبران قدرتمند جهان در گروه هشت در ايرلند شمالي است، دارد .»
در اين ارتباط،  دومنيک پونسفورد از پرس گزته - مجله و پايگاه اينترنتي روزنامه نگاران انگليسي -  به ماهيت غير دموکراتيک اخطاريه وزارت دفاع اشاره کرد.
پونسفورد نوشت: درک من اين است که مقاله روزنامه گاردين به منزله تخلف از قانون تلقي شده است . اين بدين معناست که افراد قبل از نوشتن مطالبي درباره جزييات عمليات سري، منابع و روش هايي که آژانس امنيت ملي از آنها استفاده مي کند ، واحد هاي اطلاعات دفاعي نيروهاي ويژه و نيروهاي مرتبط با آنها ، استفاده از اين روش ها و عمليات ضد تروريسم بايد با کميته نظارت بر انتشار اطلاعات وزارت دفاع انگليس مشورت کنند.
در حالي که بسياري از رسانه هاي انگليسي با توجه به اخطار وزارت دفاع سکوت اختيار کردند، روزنامه ديلي ميل آشکارا به روزنامه گاردين حمله کرد .
استيفن گلوور در مقاله اي در روزنامه ديلي ميل نوشت:« گاردين پنج صفحه خود را به يکي از رسوايي ها در عصر مدرن اختصاص داد. گفته مي شود دولت انگليس از دولت هاي ديگر جاسوسي مي کند.
گلور همچنين نوشت انتشار اين مقاله در روزنامه گاردين سبب شده است طبقه حاکم انگليس به خطر بيفتد.
 اخطاريه وزارت دفاع انگليس در ماه نوامبر سال دو هزار و ده نيز - دو روز قبل از آن که ويکي ليکس به افشاگري در زمينه جاوسي سفارت خانه هاي آمريکا بپردازد - خطاب به رسانه ها صادر شده بود.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار