رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سرخس از کشف يک بناي تاريخي متعلق به دوره ساساني، در مرکز شهر سرخس خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد مرتضي يوسفيان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: يکشنبه شب گذشته در پي حفاري و پي کني براي احداث ساختماني جديد در شهر قديم سرخس، يک ساختمان گنبدي سالم در عمق ۲ تا ۳متري زمين کشف شد که عمليات حفاري بلافاصله توسط مالک متوقف شد.

وي افزود: اين بنا سالم است و در حال حاضر فقط اتاقي کشف شده است که آجرهايي مکعبي شکل به ابعاد ۳۰ در ۳۰سانتي متر و ۳۰ در ۱۰سانتي متر دارد و از ملات ساروج که متعلق به دوره ساساني است ساخته شده است که بسيار هم ديدني است.

یوسفیان اظهار کرد: آجرهاي اين بنا به آجرهاي به کار رفته در بناي شيخ لقمان سرخسي و رباط شرف شباهت زيادي دارد.

وي خاطر نشان کرد: اين بنا يک ساختمان معمولي نيست و براي تحقيقات بيشتر کارشناسان ميراث فرهنگي بايد کاوش هاي خود را آغاز کنند تا ماهيت اصلي بنا مشخص شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس گفت: اين بنا هم اکنون توسط ميراث فرهنگي حفاظت مي شود تا کارشناسان ميراث فرهنگي کاربري اصلي اين بنا را مشخص کنند. وي همچنين گفت: احتمال دارد در اطراف بنا ساختمان هاي ديگري هم وجود داشته باشد./س

برچسب ها: کشف ، بنا ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.