"شهيد سید اسدالله لاجوردی" از جمله كسانی بود كه در نهضت انقلابی ایران نقش بسزايي داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ نیز وظایف مهمی ‌را در جهت استحكام نظام بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، شهيد "سید اسدالله لاجوردی" رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب در دههٔ شصت بود.

او از اعضای شورای مرکزی جمعیت مؤتلفه اسلامی بود که در سال ۱۳۷۷ در حجره‌ای در بازار توسط سازمان مجاهدین خلق ایران به شهادت رسید.

اسدالله لاجوردی در جنوب تهران متولد شد، پدرش هیزم‌فروش بود. او در دومین سال تحصیلی در دبیرستان، ترک تحصیل کرد و در کنار پدر به کار مشغول شد. با این همه، درس را در منزل به صورت فراگیری علوم قدیمه ادامه داد و در این زمان ازسید علی شاهچراغی استفاده کرد. علاوه بر این ادبیات عرب و علوم حوزوی را در حد کفایه فراگرفت و جلسات تفسیر قرآن در منزلش تشکیل داد. اسدالله لاجوردی از شاگردان بهشتی و مطهری بود.

وی در زمانی که بعد از ترک تحصیل، در بازار تهران مشغول کار بود، با جمعیت مؤتلفه اسلامی آشنا شده و به عضویت شورای مرکزی آن در آمد.

در دهه‌ 1330 به همراه ‌یاران خود در گروه شیعیان به فعالیت‌های فرهنگی مذهبی مشغول می‌شود و در مسائل سیاسی دخالت نمی‌كند. از آنجایی‌ كه وی در جریان مبارزات فداییان اسلام و آیت‌الله كاشانی قرار می‌گیرد، به فعالیت‌های سیاسی هم كشیده می‌شود و با آغاز نهضت امام‌خمینی(ره) در زمره‌‌ یاران وی درمی‌آید. با مشاهده‌ اولین اعلامیه‌ی امام(ره) سخت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و از این زمان با اشتیاق وصف‌ناپذیری به همراه دوستان خود، تكثیر و توزیع اعلامیه‌های امام را آغاز می‌كند.

شهید لاجوردی در سال‌های تبعید امام(ره) به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی سه بار دستگیر و به زندان محكوم می‌شود و مورد شكنجه قرار می‌گیرد.

یكی از ویژگی‌های منحصر به فرد وی مقاومت در برابر شكنجه‌های سنگین ساواك بود كه هیچ‌گاه نتوانستند از وی اعتراف بگیرند؛ به طوری كه وی را "مرد پولادین زندان‌ها" لقب دادند.

لاجوردی بلافاصله پس از اینكه از زندان آزاد می‌شد، به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد. وی به همراه بزرگ‌مردانی چون شهیدصادق امانی و شهیدمهدی عراقی به تشكیل جمعیتی مبارز با عنوان "هیئت‌های مؤتلفه‌ی اسلامی" دست یازید كه‌ یكی از تشكل‌های مؤثر در تبلیغ و ترویج پیام امام و پیشبرد نهضت انقلابی ایشان به شمار می‌رفت و تا كنون نیز پابرجاست.

شهید لاجوردی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌نقش فعالی ایفا كرد و با توجه به شناخت جریانات سیاسی كشور، در سمت دادستانی نظام جمهوری اسلامی ‌قرار گرفت و در برخورد با جریانات فكری و سیاسی ضدانقلاب وظیفه‌ سنگینی پذیرفت. وی به تعقیب و خنثی‌كردن توطئه‌های گروهك‌های معاند سیاسی، به‌ویژه گروهك فرقان و منافقین پرداخت و در این زمینه تلاش‌های فراوانی كرد.

بدین‌ترتیب لاجوردی عهده‌دار حفظ و حراست از نظام نوپای جمهوری اسلامی‌گردید و توانست گروهك‌های منافقین و فرقان را از بین ببرد. مقارن با پایان جنگ تحمیلی، لاجوردی به ریاست سازمان زندان‌های كشور منصوب شد و با توجه به شرایط دشوار زمانی و مشكلات عدیده‌ای كه پس از جنگ گریبانگیر جامعه‌ ایران شده بود، توانست هم در عرصه‌ تربیت و بازپروری مجرمین و هم در عرصه‌ مدیریت سازمان زندان‌ها به توفیقات زیادی دست پیدا كند.

وی در سال1376 از ریاست سازمان زندان‌ها، و اقدامات تأمینی تربیتی كشور استعفا داد و بار دیگر به حجره‌ كوچكش در بازار تهران بازگشت.

سرانجام اول شهریور ۱۳۷۷ درمحل کسب خود در بازار تهران و در حالی که هیچ سمت رسمی در نظام نداشت، توسط دو نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق به نام‌های علی اکبر اکبری ده بالایی و علی اصغر غضنفرنژاد به شهادت رسید.

انقلاب اسلامی‌، به‌عنوان یكی از مهم‌‌ترین تحولات قرن بیستم، نتیجه‌ سال‌ها تلاش و مجاهدت‌های مردمی ‌است كه به رهبری امام‌ خمینی(ره) توانستند بر حكومت استبدادی پهلوی پیروز شوند و به عمر طولانی حكومت شاهنشاهی در ایران خاتمه دهند.

شهید "سید اسدالله لاجوردی" از جمله كسانی بود كه در نهضت انقلابی ایران نقش داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ نیز وظایف مهمی ‌را در جهت استحكام نظام بر عهده گرفت.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار