"مجيد رفيع زاده" کارشناس مسائل ايران در گفتگو با شبکه تلويزيوني "سي‌ان‌ان" اذعان مي‌کند که انتخاب رييس جمهور جديد کشورمان تاثيري در موضع گيري جمهوري اسلامي ايران در قبال سوريه نخواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سي ان ان، شبکه خبري "سي ان ان" با اشاره به چالش هاي پيش روي رييس جمهور منتخب کشورمان مي افزايد "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ملت ايران با چالش هاي داخلي و بين المللي بي شماري مواجه خواهد بود. با اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران پرسش هايي در مورد سياست خارجي ايران در قبال دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه مطرح شده است. کشورهاي خارجي از خود مي پرسند آيا با انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور منتخب ملت ايران تغييري در سياست ايران و حمايت آن کشور از موضع اسد ايجاد خواهد شد ؟" 

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که سياست جمهوري اسلامي ايران فارغ از اينکه چه کسي به مقام رياست جمهوري رسيده باشد در مورد بحران سوريه پايدار است و تغييري نخواهد کرد و در اين باره مي افزايد "عليرغم آنکه تحليلگران غربي گمانه زني هاي بسياري را در اين باره انجام داده اند بايستي اظهار داشت که حمايت جمهوري اسلامي ايران از دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه بر پايه منافع ملي آن کشور و ديدگاهي "واقع گرايانه" انجام مي شود. بايستي اشاره داشت که رييس جمهور جديد ايران به وضعيت بحران سوريه از زاويه ديد توازن قواي منطقه اي و همچنين ديدگاهي مذهبي و ژئوپوليتيک مي نگرد. در اين ميان "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب جمهوري اسلامي ايران نيز از تغيير در سياست خارجي ايران نسبت به ساير کشورها سخني بعمل نياورده است. براي مثال، روحاني به هيچ وجه از "بشار اسد" رييس جمهور سوريه نخواسته تا از قدرت کناره گيري نمايد. وي همچنين سخني از کاهش حمايت جمهوري اسلامي ايران از دولت اسد به ميان نياورده است. وي نيز همچون تمامي تصميم گيرندگان و مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران معتقد است که هرگونه عقب نشيني از موضع حمايت از دولت سوريه مغاير با منافع ملي جمهوري اسلامي ايران و موقعيت منطقه آن کشور خواهد بود. رييس جمهور جديد ايران نيز مي داند که دولت آمريکا در بسياري از کشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله قطر، عربستان سعودي و بحرين داراي پايگاه نظامي است و اين مسئله تهديدي براي ايران محسوب مي شود. از سوي ديگر مقام رياست جمهوري در ايران مي بايستي با مقام معظم رهبري در تعيين سياست خارجي در قبال ساير کشورها در هماهنگي کامل باشد. مقام معظم رهبري و تمامي مسئولين جمهوري اسلامي ايران همواره به اين موضوع اشاره داشته اند که رژيم صهيونيستي، دولت آمريکا و گروههاي پشتيباني کننده از آنان برخلاف منافع دولت ايران گام بر مي دارند. از سوي ديگر مي بايستي اشاره کرد که سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر آموزه هاي دين مبين اسلام و دفاع از مسلمانان است و به همين خاطر جمهوري اسلامي ايران به حمايت خود از ملت و دولت سوريه ادامه مي دهد." 

سي ان ان در پايان مي نويسد " ايران به حمايت خود از دولت سوريه ادامه خواهد داد. اين حمايتي استراتژيک است و در راستاي منافع منطقه اي و بين المللي جمهوري اسلامي ايران و منافع سياسي و اقتصادي آن کشور صورت مي گيرد." 


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

برچسب ها: سی ، ان ، سوریه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار