«صحنه‌پردازی در داستان» عنوان كتابی است از ریموند آبستفلد، كه عبدالله كریم زاده آن را ترجمه و به زودی از سوی سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، این مترجم درباره این كتاب كه جزو مجموعه ده جلدی آموزش داستان‌نویسی گفت: این ترجمه اولین تجربه این حقیر در حوزه نویسندگی خلاق است، كه امیدوارم توانسته باشم گامی كوچك برای بهره‌بخشی به جامعه ادبی كشور برداشته باشم.
وی افزود: كتاب حاضر، چنان‌كه از عنوانش پیداست، یك كتاب آموزشی برای كسانی است كه سودای نویسندگی در سر دارند و می‌خواهند دست به آفرینش ادبی بزنند. مؤلف كتاب، ریموند آبسفیلد، از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر آمریكا است و مؤلف 27 جلد رمان، 10 فیلمنامه، و مجموعه اشعار و داستان‌های كوتاه و ده‌ها مقاله ادبی است؛ همچنین در همه ژانرهای ادبی دستی بر آتش دارد.
كریم زاده همچنین گفت: نویسنده اثر از معدود كسانی است كه نظریه و عمل را با هم تلفیق كرده و معتقد است كه می‌توان راه نویسنده شدن را آموزش داد. به زعم او داستان‌نویسی یك مقوله صرفاً ذاتی و جوششی نیست، بلكه می‌تواند اكتسابی و كوششی هم باشد، به تعبیر دیگر، چنان نیست كه نویسنده شدن صرفاً مستلزم قریحه و استعداد باشد، بلكه راه نویسنده شدن از دانشگاه می‌گذرد و بدون آموزش اصول نویسندگی و داستان‌نویسی نمی‌توان آفرینش شاهكارهای ادبی را انتظار داشت.
این مترجم اضافه كرد: او خود معترف است كه شاید بیان این قبیل تعابیر به مذاق برخی‌ها خوش نیاید؛ ولی واقعیت امر آن است كه نویسندگی فرمول‌هایی دارد و لااقل می‌توان عناصر سازنده داستان و صحنه را فرمول‌بندی كرد؛ گرچه بدون شك، خلاقیت حرف آخر را در نویسندگی می‌زند.
كریم زاده عنوان داشت: نویسنده در این اثر، تكنیك‌های داستان‌نویسی را بر اساس تجربه‌پردازی شخصی و برگزاری ده‌ها كارگاه داستان‌نویسی استخراج، و در قالب نظریه در كتاب حاضر معرفی كرده است. از این حیث كتاب حاضر منبعی بسیار ارزشمند است كه نظریه و عمل را در هم می‌آمیزد. ابتدا تكنیك‌های متعدد صحنه‌پردازی را معرفی می‌كند و پس از پرتوافشانی بر جنبه‌های نظری آن‌ها و تبیین محاسن و معایب هر یك، با آوردن مثال‌های متعدد روشنگرانه از صحنه‌های رمان‌ها و فیلم‌های معتبر، خواننده را با جنبه كاربردی آن‌ها آشنا می‌كند.
گفتنی است این كتاب مشتمل بر پانزده فصل است كه به ترتیب عبارت‌اند از: 1. صحنه چیست؟ 2. شروع صحنه 3. اندازه معقول صحنه: تعیین طول 4. تأملی بر زاویه دید 5. مكان و زمان صحنه 6. پایان صحنه 7. شكل مناسب صحنه: تمركز بر كاراكتر، پیرنگ یا درون مایه 8. معادله پی: صحنه‌های پاداش 9. اولین ملاقات كاراكترها 10. برخورد كاراكترها: صحنه‌های اكشن و تعلیق 11.صحنه‌های خنده‌دار 12. صحنه‌های رمانتیك و عاشقانه 13. صحنه‌های پایانی 14. نحوه چینش صحنه‌ها 15. پیش نویس نهایی صحنه./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار