عفو بين‌الملل و ديده بان حقوق بشر، استفاده بيش از حد پليس اين کشور از زور براي سرکوب معترضان را محکوم کرده اند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، درگيري‌هاي خشونت‌آميز ميان نيروهاي پليس و معترضان در سراسر روز سه شنبه ( ۲۱ خرداد) ادامه داشت . کنترل میدان تقسیم چند بار در دست معترضان و چند بار در اختیار نیروهای پلیس بود.
هزاران نفر از معترضان سه شنبه شب بار ديگر به ميدان تقسيم استانبول که ۱۲ روز است به کانون ناآرامي‌ها در اين شهر بدل شده است،بازگشتند. اين درحالي بود که نيروهاي ويژه پليس براي متفرق کردن معترضان به شليک گاز اشک آور، گلوله‌هاي پلاستيکي و ماشين‌هاي آبپاش متوسل شدند.
اندرو گارنر، پژوهشگر امور ترکيه در سازمان عفو بين‌الملل مستقر در لندن عصر سه شنبه با صدور بيانيه‌اي، اقدامات خشونت آميز پليس ترکيه عليه معترضان را محکوم کرد.
اين مقام عفو بين‌الملل گفت، مقام‌هاي دولتي ترکيه بايد درعوض سرکوب فعالان صلح‌جو به اقدامات پليس خود بنگرند و عاملان خشونت‌هايي را که در دو هفته اخير شاهد آن بوده‌ايم، مجازات کنند.
گاردنر که در استانبول به سر مي‌برد، افزود،  اعتراضات در ميدان تقسيم و پارک گزي کاملا صلح‌آميز بوده است و حق داريم که ادامه دهيم.
ديده بان حقوق بشر نيز اوايل روز سه شنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد،  حمله روز سه شنبه پليس ترکيه عليه ده‌ها هزار معترض صلح جو، تلاش‌ها براي برقراري گفت و گو هاي سازنده ميان دولت و معترضان را زايل کرده است.
اما سينکلر وب، پژوهشگر ارشد ديده بان حقوق بشر در حوزه ترکيه گفت، شليک گاز اشک آور به سوي هزاران معترض در ميدان تقسيم به اين بحران پايان نخواهد داد.
اين مقام ديده بان حقوق بشر افزود،  اگر قرار است ترکيه جزء کشورهاي پايبند به حقوق بشر محسوب شود، خشونت پليس بايد پايان يابد و دولت بايد با معترضان وارد گفت و گو شود.»
" اعتراض‌هاي ضد دولتي در ترکيه ۱۰ خرداد( ۳۱ مي ) پس از آن آغاز شد که پليس استانبول به معترضاني که در اعتراض به تخريب پارک گزي در ميدان تقسيم تحصن کرده بودند، حمله ور شد.
اين اعتراضات به ديگر شهرهاي ترکيه نيز کشيده شده به طوري که در ۱۲ روز گذشته، ده‌ها هزار نفر در ۷۸ شهر سراسر اين کشور تظاهرات کرده‌اند.
به گزارش بنياد حقوق بشر ترکيه، چهار نفر از جمله يک پليس در جريان اعتراضات در ترکيه کشته و حدود ۵ هزار نفر ديگر زخمي شده‌اند.
معترضان مي‌گويند اين پارک که مکاني سنتي براي تجمع‌ها و اعتراض‌هاي اجتماعي است و يک مکان توريستي محسوب مي‌شود، آخرين فضاي سبز شهر استانبول است.
اردوغان به دليل شيوه‌اي که در مديريت اين بحران اتخاذ کرده است، با انتقادات گسترده روبروست.
به گفته شماري از تحليلگران سياسي اگر اردوغان نتواند آن طوري که مورد قبول افکار عمومي است اين بحران را حل و فصل کند، محبوبيت حزب حاکم عدالت و توسعه که براي سه دوره متوالي در انتخابات پيروز شد، به شدت سقوط خواهد کرد. 










برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، خشونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار