عضو هيئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخورد گزينشی با انتخاب نامزدهای رياست جمهوری در مرتبه نخست با آيات قرآن منافات دارد، علاوه بر اين ما را از انتخاب فرد اصلح محروم می‌كند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، استاد دانشگاه و عضو هيئت علمی دانشكده الهيات دانشگاه فردوسی مشهد ، درباره آثار برخورد گزينشی با شاخص‌های فعال سياسی، ابراز كرد: اين امر اولا با آيات شريفه 17 و 18 سوره زمر منافات دارد، ثانيا ما را از انتصاب اصلح، محروم خواهد كرد، زيرا اصلح فردی است كه در مجموع و با نگاه جامع نسبت به ساير نامزدها از امتياز بالاتری برخوردار است، لذا برخورد گزينشی ما را از انتخاب چنين مديری محروم خواهد كرد.

محمدصادق علمی، اظهار كرد: برخورد گزينشی همراه با تعصب و انتخاب فردی به دليل عضويت او در حزب و جريان ما و وعده‌هايی كه در مورد حوزه تخصصی، رشته و شغل می‌دهد، مطمئنا ما را به گزينش اصلح نخواهد رساند.

اين استاد دانشكده الهيات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: از همين آيه شريفه می‌توان فهميد كه گويندگان بايد هدفشان تبيين حق و اظهار حقيقت باشد و نه امور ديگری مانند خودنمايی، محكوم كردن طرف مقابل، هتك حرمت افراد و افشاء اسرار ديگر يا لوث كردن حقيقت.

علمی با اشاره به اينكه در نظام اسلامی ايران سازوكارهای مشورت، برای همه رده‌ها پيش‌بينی شده است، عنوان كرد: در واقع اين مسئولان هستند كه به تناسب روحيه‌ مشورت‌پذيري‌شان نشان می‌دهند كه به چه ميزان از اين عقل جمعی استفاده می‌كنند.

عضو هيئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: وقتی در كشور نهادی مانند مجلس شورای اسلامی وجود دارد، مشخص است كه تصويب قانون در ايران اسلامی بايد محصول مشورت گسترده و وسيع چند صد نفر از عقلای بابصيرت جامعه باشد؛ لذا برای بخش‌های ديگر جامعه هم تصميم‌گيری بدين شكل است.

وی اضافه كرد: حتی امام خمينی(ره) برای عالی‌ترين مقام جامعه اسلامی كه خود ايشان بودند، شورايی را جهت تصويب نظام و چهارچوب فعاليت و قوانين آن پی‌ريزی كردند كه براساس آيه 159 سوره آل‌عمران «بِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِین؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مي‌شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏‌كنندگان را دوست می‏‌دارد» در نهايت امر بعد از مشورت بايد بر خداوند توكل كرد.

علمی با بيان اينكه در صدر اسلام هم مشاهده می‌شود كه در مسائل مختلف، تصميم گيرنده نهايی شخص رسول اكرم(ص) بودند، اظهار كرد: اما ايشان در مسائل مهم اجتماعی و حتی روزمره با افراد مشورت می‌كردند و اين يك سنت پسنديده اسلامی است.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: امام راحل(ره) نيز گر چه حرف آخر را در امور مختلف خودشان می‌زدند، اما در بخش‌های مختلف اداره جامعه از عقود ديگران استفاده و با آنها مشورت می‌كردند، لذا افراد را با اختيارات متناسب و مورد نياز آن مسئوليت نصب می‌كردند تا خودشان تصميم‌گرفته و عمل كنند.

عضو هيئت علمی دانشكده الهيات دانشگاه فردوسی مشهد با بيان اينكه امروزه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، دست يافتن به موفقيت، به ويژه برای مديران جامعه بدون رعايت اصل مشورت امكان‌پذير نيست، گفت: خوشبختانه مشاهده می‌شود كه هر كدام از نامزدهای رياست جمهوری حتی در عالی‌ترين رده‌كاری خود، مشاورانی دارند كه در جلسات رسمی آنها را همراهی می‌كنند.

وی با بيان اينكه يكی از ويژگی‌های هر فرد غير عاقل افراط و تفريط كردن است، تصريح كرد: بهترين راه جهت شناخت اعتدال نامزدهای انتخابات در بخش نظری، توجه به عقلانيت آنهاست، زيرا شخص جاهل همان‌گونه كه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمايند: «لا يرى الجاهل الا مفرطا او مفرطا» ديده نمی‌شود، مگر آنكه يا در حال افراط كردن است يا تفريط.

علمی ادامه داد: در بخش عملی نيز می‌توان به گذشته نامزدها و رجال سياسی توجه كرد و عملكرد آنها را در مسئوليت‌هايی كه تاكنون بر عهده داشتند، با دقت مورد بررسی قرار داد، زيرا يكی از موارد رجل سياسی بودن، سابقه اجرايی و كارايی فرد است، بنابراين با دقت در گذشته شخصی كه به عنوان مثال قبلا مسئوليت وزارت را بر عهده داشته است، ميزان توجه و رعايت اعتدال او را در حوزه كاريش را مورد بررسی قرار داد/س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.