معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صنعت فناوري اطلاعات مي‌تواند مشکل اشتغال در کشور را حل کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدصادق مفتح در مراسم افتتاحيه نخستين همايش بين الممللي صنعت و صادرات فناوري اطلاعات که صبح امروز در سالن همايش صدا و سيما برگزار شد، با بيان مطلب بالا گفت: صنعت آي تي مي تواند به عنوان يک عامل برتر جهت توانمند سازي و کاهش فاصله بين توليدکننده و مصرف‌کننده در کشور مورد توجه قرار بگيرد.

وي افزود: در ابتداي دهه 60 تا سال 65 نرخ افزايش جمعيت بالغ بر 3.9 دهم درصد بود و بعد از آن با توجه به سياست‌هاي اتخاذ شده اين رقم کاهش پيدا کرد.

وي ادامه داد: در اين بين همگام با نرخ افزايش جمعيت شاهد ايجاد مازاد ظرفيت در مقاطع مختلف نظام آموزشي و تحصيلاتي کشور شديم.

وي با اشاره به اينکه موج عظيمي که در نظام آموزشي، پرورش يافت کم‌کم وارد دانشگاه شد اظهار داشت: اين امر موجب گرديد تا توسعه دانشگاه‌ها و توجه به تحصيلات عاليه بيش از بيش مورد توجه قرار گيرد.

طبق آمار رسمي تعداد فارغ التحصيلان تحصيلات عاليه در سال 90 13 ، 13برابر سال 70 شده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه ايجاد اشتغال و نقش صنعت فناوري اطلاعات در اشتغال‌زايي بسيار حائز اهميت است، گفت: در حال حاضر برنامه ريزي دولت ايجاد اشتغال است و درعين حال صنعت اي‌تي يکي از زود بازده ترين صنايع است که در زمان کوتاه منجر به اشتغال‌زايي بالا مي‌شود.

وي در ادامه به جايگاه صنعت اي‌تي در کشورهاي پيشرفته جهان اشاره کرد و افزود: در کشور امريکا براي ايجاد يک شغل در صنعت پتروشيمي بايد 1 ميليون و 780 هزار دلار سرمايه‌گذاري انجام شود در حالي که براي ايجاد يک شغل در صنعت اي‌تي بايد 27 هزار دلار سرمايه گذاري صورت گيرد.

 وي با تاکيد بر اينکه ارزش افزوده در صنعت فناوري اطلاعات نسبت 5 به 1 است، اظهار داشت: مزيت صنعت اي‌تي بسيار قابل تامل است به طوري که با سرمايه گذاري بسيار کم ميتوان فرصتهاي شغلي بسياري را ايجاد کرد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان به جايگاه ايران در صنعت اي‌تي گفت: در سال 2013 ايران به لحاظ جايگاه اي‌تي رتبه 101را دارد و اين در حالي است که اين رقم در سال  2012 ،104بوده است.

وي ادامه داد: با اين وجود ارتقاء سه پله ايران نمي‌ تواند تمام صنعت اي‌تي در کشور را نشان دهد چرا که در اين بين تواناي‌هاي بالفعل و بالقوه‌اي در کشور وجود دارد که متناسب با اين توانايهاي صنعت اي‌تي به جلو حرکت نکرده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: فناوری ، اطلاعات ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار