یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: تخریب فضاهای تنفسی، تشدید علائم بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، سینوزیت و اختلال در خواب سایر خطرات مصرف دخانیات است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، دکتر محمد صامت درباره شایع ترین تاثیرات مخرب مصرف دخانیات گفت: برونشیت یا افزایش خلط و سرفه‌های زیاد در بین مصرف کنندگان دخانیات شایع ترین علل مراجعه این افراد است.

وی افزود: فرد با دیدن دو علامت ذکر شده که زنگ هشدار است باید به پزشک مراجعه نموده و مصرف دخانیات را سریع قطع کند.

صامت گفت: بدترین تاثیرات مصرف دخانیات کاهش کیفیت زندگی، کاهش عملکرد روزانه فرد و اختلال در حضور فعال در محل کار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره سایر اثرات سوء مصرف دخانیات اظهارکرد: دود دخانیات از همان بدو ورود روی مخاط بینی و راههای تنفسی اثر گذاشته و منجر به اختلال در عملکرد مژک‌های راه‌های تنفسی می شود. همچنین این دود در دهان نیز بر روی پرزهای زبان نشسته و وارد دستگاه گوارش می شود.

دکتر صامت با اشاره به اینکه سرطان ریه در افراد سیگاری بیشتر است افزود: اولین تظاهر بیماری برونشیت یا سرطان ریه افزایش خلط و سرفه است بدین دلیل بر روی مراجعه زود هنگام و قطع دخانیات تاکید می شود.

این استادیار دانشگاه در پایان تاکید کرد: مصرف دخانیات در حال حاضر به عنوان یک بیماری عمومی در نظر گرفته می‌شود زیرا نه تنها به ریه بلکه به قلب و عروق و سیستم گوارشی نیز صدمه می‌زند و منجر به پوکی استخوان می شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: یزد ، دخانیات ، خواب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.