باشگاه خبرنگاران- طبق آماری که در ژانویه 2013 اعلام شد در پایان سال 2012 تعداد 89341 پرده دیجیتال در کل دنیا وجود داشته و این به معنای رشد چشم گیر 39/9 درصدی این پرده ها در سال 2012 است.
بیش ترین آمار رشد در این میان متعلق به کشورهای خاورمیانه بوده و پس از آن آمریکای لاتین و بعد کشورهای حوزه آسیا-پاسفیک. در مکزیک، تعداد این پرده ها به بیش از دو برابر سال قبل افزایش یافته است. در کشورهای حوزه آسیا-پاسفیک نیز این رشد بسیار چشم گیر و قابل توجه بوده، طوری که کشورهای فیلیپین،هندوستان و مالزی تعداد این پرده ها را در سال 2012 به رقمی بیش از دو برابر سال پیش از آن رساندند. در مجموع حدود 69 درصد پرده های مدرن دنیا در پایان سال 2012 به دیجیتال تبدیل شده اند(این رقم در پایان سال 2011 حدود 51 درصد بود). تعداد پرده های دیجیتال سه بعدی نیز در پایان سال 2012 به 45545 رسید که رشدی 26/5 درصدی در مقایسه با 36000 پرده پایان سال 2011 داشته است. در پایان سال 2012 حوزه آسیا-پاسفیک حدودا دارای 37100 پرده سینما بوده که از این میان 14200 پرده دیجیتال سه بعدی بوده اند، 8760 پرده دیجیتال دو بعدی و 14200 پرده نیز پرده های آنالوگ هستند که فقط یک درصد از میزان همین رقم در آمریکای لاتین کمتر است.
در زمینه راه اندازی سیستم سه بعدی در سینماها نیز در سال 2012 کشورهای حوزه آسیا-پاسفیک فعال تر از هر منطقه دیگری بوده اند و در واقع بیش از 59 درصد سیستم های سه بعدی جدید در این منطقه راه افتاده اند که رقم بسیار چشم گیری است. در این زمینه نیز مقام اول با افزودن بیشتر از 4500 سیستم سه بعدی جدید در سینماها در طول سال 2012 در اختیار چین بوده است. پس از آن هم ژاپن و هندوستان قرار دارند. در آمریکای شمالی اکنون سیستم های سه بعدی در کمتر از نیمی از سالن ها وجود دارد(حدود 41 درصد) و تنها منطقه ای است که همچنان تعداد پرده های دو بعدی که در طول سال افزوده شده بیشتر از پرده های سه بعدی بوده است.
در عین حال این منطقه با آماری 84 درصدی در سال 2012 بیشترین نرخ سینماهای دیجیتال را داشته(سال قبل این آمار 65 درصد بود) در قاره اروپا اکنون بیشتر از هفتاد درصد پرده ها به دیجیتال تبدیل شده اند و حوزه آسیا-پاسفیک با 60 درصد پس از اروپا قرار دارد.
*آسیا می تواند بزرگ ترین بازار سینما در جهان باشد
تازه ترین آمار ارائه شده از سوی اتحادیه تصاویر متحرک یا MPA (همتای بین المللی اتحادیه تصاویر متحرک آمریکا) حکایت از آن دارد که از ده بازار برتر سینما در دنیا، پنج تای آنها متعلق به حوزه آسیا-پاسفیک(شرق آسیا، جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه) است. همین آمار حاکی از رشد شش درصدی درآمد حاصل از فروش بلیت سینماها در جهان در سال 2012 است که این رقم را به 34/7 میلیارد دلار رساند. آمار و ارقام اتحادیه تصاویر متحرک نشان می دهد که آسیا اکنون به لحاظ اهمیت اقتصادی و تجاری در سطح اروپا و آمریکای شمالی قرار دارد و در واقع فاصله میان این مناطق از این لحاظ بسیار اندک است. در سال 2012 عایدی سینما در آسیا 10/4 میلیارد دلار بود. البته بدیهی است که نکته هایی مانند مساحت قاره ها و جمعیت آنها را نیز باید در این مقایسه در نظر گرفت ولی به هر حال به لحاظ بازده اقتصادی کلی، این فاصله زیاد نیست.
البته آمریکای شمالی هم چنان بزرگ ترین بازار سینما در دنیاست که درآمد سینما در آن در سال 2012 با رشدی شش درصدی به 10/8 میلیارد دلار رسید. پنج کشور حوزه آسیا-پاسفیک که در جدول ده بازار دینا قرار دارد عبارتند از: چین(2/7 میلیارد دلار) ژاپن(2/4 میلیارد) هندوستان(1/4 میلیارد). کره جنوبی(1/3 میلیارد) و استرالیا(1/2 میلیارد). سی درصد از بازار فروش جهانی سینما در سال 2012 متعلق به قاره آسیا بوده است. اگر اوضاع در سال های بعد نیز به روال سال های اخیر پیش برود قطعا خیلی زود آسیا از این لحاظ از اروپا و حتی آمریکای شمالی پیشی خواهد گرفت و به بزرگ ترین بازار سینما در دنیا تبدیل خواهد شد./ي2
منبع:ماهنامه فيلم.