دومين نشست خبري سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با حضور محمد خزاعي يكشنبه نهم بهمن ماه در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران؛دومين نشست خبري سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با حضور محمد خزاعي دبير جشنواره،يزدان عشيري مدير روابط عمومي،غلامرضا منتظمي مشاور امور بين‌الملل معاونت سينمايي و دبير بخش هاليووديسم، مديران بخش‌هاي مختلف جشنواره سي‌ام و جمع كثيري از اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي،يكشنبه نهم بهمن ماه در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

در ابتداي اين نشست آنونس جشنواره فيلم فجر براي اولين بار براي اهالي رسانه به نمايش درآمد.

در ادامه خزاعي ضمن تبريك گفتن براي نزديك شدن به دهه فجر،گفت:جشنواره فجر سي‌ام بخش‌هاي مختلفي دارد. در بخش سوداي سيمرغ 32 فيلم، بخش نگاه نو 22 فيلم و آيينه سينماي ايران 17 فيلم با يكديگر رقابت مي‌كنند.

وي ادامه داد:در مجموع جشنواره سي‌ام 71 فيلم ايراني را روي پرده مي‌برد.در قسمت تجلی اراده ملی امسال علاوه بر مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف بنا داریم پایه‌گذاری برای تفاهمات و اشتراکات ایجاد کنیم و تاکنون 4 هم‌اندیشی برای این منظور برگزار شده است.

خزاعي با اشاره به همكاري با نهادها و سازمان‌هاي مختلف در جشنواره سي‌ام، افزود: قرار است سینماگران با نهادها و سازمان‌ها همکاری مستقیم داشته باشند. در ضمن در این بخش داوران تنها آثار سینمایی بخش مسابقه را نمی‌بینند بلکه تمامی آثار مستند،فیلم اولی، خارج از مسابقه را نیز تماشا خواهند کرد، چرا که ما معتقد بودیم نباید داوران را محدود به دیدن چند فیلم کرد. شاید فیلم‌هایی در بین سایر فیلم‌ها وجود داشته باشند که به اهداف و گرایشات سازمان‌ها و نهادهای مختلف نزدیک باشند.

دبير سي‌ام جشنواره با تاكيد بر مخاطب محوري در جشنواره فيلم فجر، عنوان كرد: در بخش بهترين فيلم از نظر مردم، 45 نفر براي انعكاس نظر مردم مستقر هستند. یکی از دغدغه‌های سینمای ایران ایجاد این بخش بود و ما نه تنها در بخش سینمای ایران بلکه در بخش بین‌الملل نیز بهترین فیلم از نگاه مردمی را لحاظ کردیم که مدیریت آن را آقای سیمون سیمونیان برعهده دارد.

خزاعي در ادامه افزود: در بخش بین‌الملل تغییرات رویکردی، ساختاری و محتوایی وجود داشته و این تغییرات در راستاي نگاه جدي به تغييرات منطقه‌اي بوده است. 65 فیلم در بخش بین‌الملل وجود دارد، 9 فیلم بسیار خاص در بخش هالیووديسم به نمایش درمي‌آيد. همچنين در بخش جام جهان نما بر اساس 5 موضوع ظلم ستيزي، حقوق بشر، تروريسم و موضوعات ديگر 80 درصد فيلم‌ها ارائه شده و 17 فيلم در اين بخش نمايش داده مي‌شود. در بخش جلوه‌گاه شرق نيز 12 اثر حضور دارد.

دبير جشنواره فیلم فجر همچنين افزود: در بخش سینمای سعادت که مربوط به فیلمسازان مسلمان است، 10 اثر و در بخش جشنواره جشنواره‌ها 11 اثر حضور دارند. بخش سینمای سه بعدی نیز در جشنواره حضور دارد و ما با همکاری معاونت سینمایی توانستیم این بخش را اجرا کنیم و 5 اثر را به نمایش درخواهیم آورد. برخی از این آثار سه بعدی کاندیدای اسکار و برخی دیگر آثار شاخص جهانی هستند.
وی ادامه داد: در بخش اقلام تبلیغی با ارائه آنونس، عکس و پوستر، 399 اثر به دفتر جشنواره ارائه شد. آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره 66 اثر است که در سینماهای فلسطین و اریکه ایرانیان، نمایشگاه این آثار به نمايش درمي‌آيد و جوایز آن طبق پیشنهاد دوستان در اختتامیه اهدا مي‌شود.

خزاعي با اشاره به برگزاري متفاوت آيين افتتاحيه و اختتاميه اظهار داشت: افتتاحيه و اختتاميه جشنواره سي‌ام به صورت خاص برگزار مي‌شود. راس ساعت 5 بعدازظهر بيرون از تالار وحدت و در محوطه باز آيين استقبال از هنرمندان را داريم. مراسم اختتاميه بخش بين‌الملل نيز ساعت 17 هفدهم بهمن ماه برگزار مي‌شود. همچنين جشنواره سي‌ام بيش از 600 مهمان داخلي و خارجي دارد. مهمانان خارجي از 12 بهمن ماه به تهران مي‌آيد.

دبير سي‌ام جشنواره فيلم فجر با اشاره به برگزاري بخش تجلي اراده ملي و اعلام آمادگي نهادها در اين بخش، گفت: سي نهاد براي همكاري با اين بخش اعلام آمادگي كردند و 15 داور كار قضاوت اين بخش را بر عهده دارند. اختتاميه اين بخش 27 بهمن ماه در تالار ايوان شمس برگزار مي‌شود.

وي در خصوص برگزاري جشنواره سي‌ام در استان‌هاي مختلف كشور توضيح داد: استان‌ها يكي از بخش هاي جدي جشنواره امسال است كه از 17 بهمن تا 3 اسفند درگير برگزاي جشنواره سي‌ام مي‌شوند. جشنواره سي‌ام در 9 استان برگزار مي‌شود. يكي از اهداف ما از برگزاري جشنواره اين است كه مردم استان‌هاي ديگر هم بتوانند از ديدن فيلم‌هاي جشنواره لذت ببرند. تمام تلاشمان را كرده‌ايم تا جشنواره در شهرستان‌ها باشكوه برگزار شود اما فيلم‌هاي نمايش داده شده و چگونگي برگزاري افتتاحيه و اختتاميه بر اساس درخواست مسئولين است.

خزاعي درباره برگزاري بزرگداشت‌ها گفت: براي بزرگداشت‌هاي امسال برنامه خاصي داريم و كارگردانان خوبي را درگير ساخت فيلم و تيزر براي كساني كه قرار است از آن ها تجليل شود، كرده‌ايم. امروز اولين بار آنونس جشنواره رونمايي شد. كارگرداني اين آنونس برعهده علي رويين تن بود.

وي ادامه داد: يكي از دغدغه‌هاي اصلي من در جشنواره سي‌ام چگونگي انتخاب هيات انتخاب و هيات داوران بود. تركيب هيات انتخاب و داوران خوشبختانه امسال از تركيب خانواده سينماي ايران است و روي هم رفته 71 نفر فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف جشنواره را داوري مي‌كنند. همچنين امسال براي اولين بار جدول نمايش فيلم‌ها 17 روز قبل از شروع جشنواره منتشر شد. جشنواره امسال به لحاظ انديشه‌هاي قابل طرح جشنواره‌اي غيرمنتظره است و آثار و مضامين مختلف اجتماعي را در فيلم‌هاي به نمايش درآمده جشنواره امسال داريم./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار