"بولنت آرینج"معاون اردوغان از طرفداران محيط زيست که با رفتار خشن پليس روبرو شدند معذرت خواهي کرد. مردم ترکيه حساب هاي خود را در يکي از بانک هاي بزرگ اين کشور بستند

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در آخرین تحولات ترکیه،

***مردم ترکيه حساب هاي خود را در يکي از بانک هاي بزرگ اين کشور بستند
"گارانتی بانک" سومین بانک بزرگ وام دهنده ترکیه اعلام کرد تعدادی از مشتریان این بانک در اعتراض به نحوه پوشش تظاهرات ضد دولتی در یکی از رسانه های وابسته به این بانک، پس اندازی های خود را از حساب بانک خارج کردند.

***نمایندگان الجزایری سخنرانی اردوغان را تحریم کردند
نمايندگان الجزايري در اعتراض به سخنان اردوغان، سخنراني او را تحريم کردند.

***معاون اردوغان عذرخواهی کرد
"بولنت آرینج"معاون اردوغان از طرفداران محيط زيست که با رفتار خشن پليس روبرو شدند معذرت خواهي کرد.

***کارکنان بخش عمومي ترکيه اعتصاب کردند
کارکنان بخش عمومی ترکیه روز سه شنبه در اعتراض به سرکوب معترضان توسط دولت اعتصاب کردند.

***یک کشته در درگیری های معترضان وپلیس در "آنتالیا" ترکیه

شبکه المیادین از کشته شدن یک معترض بر اثر بالاگرفتن درگیریها در شهر آنتالیا ترکیه بین پلیس واعتراض کنندگان خبر داد.

سازمان ملل از ترکيه خواست درباره رفتار پليس با تظاهرکنندگان تحقيق کند .

بولنت ارینچ معاون نخست وزیر ترکیه در پنجمین روز جنبش اعتراض آمیز در این کشور اعلام کرد دولت ترکیه به شیوه های متفاوت به زندگی همه شهروندان احترام می گذارد.

گروه های حقوق بشری از رفتار پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه در برخورد خشن با تظاهر کنندگان انتقاد کردند.


"سی ان ان" اعلام کرد اعتراضات در ترکیه به جنبش ضد "اردوغان" تبدیل شده است.

بی بی سی اعلام کرد نشست امروز رئیس جمهور و نماینده نخست وزیر ترکیه درباره ناآرامی های اخیر بسیار حائز اهمیت است.

بحران اجتماعی-سیاسی ترکیه، سبب سقوط شاخص سهام در بورس این کشور شد.

در پی سرکوب شدید معترضان در ترکیه که دو کشته و هزاران زخمی و بازداشتی در پی داشته است و همچنین توهین نخست‌وزیر ترکیه که معترضان را مشتی "دله‌دزد" لقب داد، رهبر حزب مخالف جمهوری خلق اردوغان را یک "دیکتاتور تمام عیار" نامید.

***تظاهرات معترضان مقابل کنسولگري ترکيه در شهر نيويورک
حدود صد معترض روز دوشنبه در مقابل کنسولگری ترکیه در شهر نیویورک تجمع کردند و ضمن ابراز همبستگی با تظاهرکنندگان در ترکیه خواستار استعفای رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور شدند.

***کشته شدن جوان 22 ساله بر اثر اصابت گلوله 
شبکه تلویزیونی پرس تی وی از کشته شدن یک جوان 22 ساله در تظاهرات معترضان در ترکیه خبر داد. این معترض ترک که در تظاهرات خیابانی در حرکت اعتراضی مردم علیه دولت حضور داشت، بر اثر تیراندازی و اصابت گلوله جان خود را از دست داد. 

این جوان "عبدالله جومرت" نام داشت که در تظاهرات ضد دولتی در منطقه ای در استان هاتای، هدف گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان، به سبب شدت جراحات وارده جان سپرد.

*** گشت زنی بالگردها بر فراز میدان تقسیم
شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد : در ورودی جنوبی میدان تقسیم ترکیه میان نیروهای امنیتی و تجمع کنندگان در این میدان درگیری رخ داده است. بالگردهای ترکیه به صورت گسترده ای بر فراز میدان تقسیم مشغول گشت زنی هستند.  نیروهای امنیتی ترکیه هم از طرف جنوب اقدام به پیشروی به سمت میدان تقسیم کردند.

*** اعتراضات با سخنان اردوغان اوج گرفت
اظهارات اردوغان بار دیگر شب گذشته ترکیه را به صحنه آتش و درگیریها تبدیل کرد. تظاهرات پریشب کمی فروکش کرده بود اما با اظهارات اخیر اردوغان که در آن معترضان را مشتی غارتگر توصیف کرده بود بار دیگر شب گذشته اوج گرفت. شب گذشته معترضان ترک بار دیگر در میدان تقسیم شهر استانبول تجمع کردند تا اعتراض خود را به سیاستهای دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر نشان بدهند.

اردوغان گفت: درخصوص این حوادث، من به عنوان نخست وزیری که در استانبول ساکن هستم می خواهم بگویم اگر کسانی را که با انگیزه های صاف و ساده پس از فراخوان های منتشر شده روی شبکه های ارتباط اجتماعی به تظاهرات پیوسته اند استثناء بکنیم، افراد افراطی می مانند که این تظاهرات را سازماندهی کرده اند و متاسفانه مردم هم به آنها پیوسته اند.

*** شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی به سوی معترضان
پلیس ترکیه از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در شهرهای استانبول و آنکارا استفاده کرد.


***  دو کشته و 3195 زخمی تاکنون
تظاهرات به دهها شهر ترکیه کشیده شده است. معترضان سطلهای زباله را به آتش می کشند و به سمت نیروهای پلیس سنگ و وسایل دیگر پرتاب می کنند. گفتنی است بر اساس آخرین آمار در تظاهرات چند روز گذشته در شهرهای مهم ترکیه دو نفر کشته و صد ها نفر زخمی شده اند. پلیس تاکنون بیش از هزار و پانصد نفر را بازداشت کرده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار