کشور عراق 10 سال پس از تهاجم، هنوز هم در حال واردات فرآورده‌هاي نفتي مورد نياز خود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، "عصام الچلبي" وزير نفت سابق عراق، در مصاحبه‌اي اعلام کرد؛ اگرچه عراق کشوري نفت خيز است اما هنوز هم براي برآوردن نيازهاي خود 10 سال پس از تهاجم تحت رهبري امريکا به اين کشور، به واردات فراورده‌هاي نفتي نياز دارد.

وي که يک کارشناس بين‌المللي انرژي است در ادامه گفت؛ واردات سالانه مشتقات نفتي عراق چند سال پس از اشغال اين کشور به 6 ميليارد دلار رسيد و دولت‌هاي عراق درمجموع طي 10 سال گذشته براي واردات مشتقات نفتي و گاز، 30 ميليارد دلار صرف کردند.

وزير نفت سابق عراق در ادامه اظهارات خود تاکيد کرد؛ دولت عراق هنوز هم در حال امضاي قراردادهايي براي واردات مشتقات نفتي است و اين بدان معنا است که اين کشور بايد  هزينه‌هاي بيشتري را صرف واردات مشتقات نفتي کند.

وي در ادامه اذعان کرد؛ فساد مالي در زمينه واردات مشتقات نفتي، دليل اصلي عدم احداث پالايشگاه‌هاي جديد در اين کشور است.

عراق در ژوئن سال 2003 به وارد کننده فراورده‌هاي نفتي تبديل شد و تا پايان سال گذشته توليد نفت اين کشور به سطوح توليد پيش از تهاجم به اين کشور نرسيد.

توليد نفت عراق پيش از تهاجم به اين کشور و در دوران اجراي برنامه نفت در برابر غذا با وجود محدوديت‌ها، تحريم‌هاي بين‌المللي و جنگ سال 1991، روزانه 2 ميليون و 800 هزار بشکه و صادرات آن روزانه 2 ميليون و 400 هزار بشکه بود. توليد نفت خام امسال عراق حدود روزانه 3 ميليون بشکه است که از اين مقدار 2.5 ميليون بشکه صادر مي شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: عراق ، ذخایر ، نفت ، فرآورده ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار